Denník N

Čo urobila legalizácia marihuany s nehodovosťou na cestách

Foto - Flickr.com/Dorian Miguel
Foto – Flickr.com/Dorian Miguel

V štátoch, ktoré užívanie marihuany povolili, počet nehôd mierne stúpol, tvrdí štúdia poisťovacieho inštitútu. V rovnakom období však vyšla ešte jedna štúdia, ktorej výsledky boli uspokojivejšie

Píše Christopher Ingraham, článok zverejňujeme so súhlasom Washington Post

Pred pár týždňami sa objavila dvojica štúdií, ktoré priniesli na prvý pohľad protichodné závery. Vedci sa nedokázali zhodnúť, či má častejšie užívanie marihuany na svedomí nárast počtu dopravných nehôd v štátoch, ktoré užívanie marihuany zlegalizovali.

Prvú správu vypracoval Poisťovací inštitút pre diaľničnú bezpečnosť (IIHS  – Insurance Institute for Highway Safety) a analyzovala poistné udalosti týkajúce sa kolízií vozidiel medzi januárom 2012 a októbrom 2016. Výskumníci si posvietili na nehody v štátoch Colorado, Washington a Oregon, ktoré nedávno legalizovali marihuanu, a porovnali ich s tými štátmi, ktoré voľné užívanie marihuany neumožňujú.

Protichodné výsledky

Odborníci zistili, že počas sledovaného obdobia bol v štátoch s povolenou marihuanu počet poistných udalostí o tri percentá vyšší ako v štátoch, ktoré ju nelegalizovali. Podľa vedcov ide síce o malé, ale významné číslo. „Analýza na medzištátnej úrovni ukázala, že prvé tri štáty, ktoré povolili rekreačné užívanie marihuany, zažili viac dopravných nehôd,“ uviedol v oficiálnom stanovisku Matt Moore z IIHS.

Krátko po publikovaní prvého výskumu však zverejnil odborný časopis American Journal of Public Health (AJPH) ďalšiu štúdiu. Jej kľúčovým zistením bolo, že v Colorade a vo Washingtone nedošlo v porovnaní so štátmi bez legálnej marihuany k žiadnemu nárastu počtu obetí dopravných nehôd.

Autori tohto výskumu analyzovali dáta o smrteľných dopravných nehodách v rokoch 2009 až 2015. „Nezistili sme žiadnu významnú spojitosť medzi rekreačným užívaním marihuany vo Washingtone a v Colorade a zmenami v štatistikách fatálnych automobilových nehôd v prvých troch rokoch od legalizácie marihuany,“ uviedli autori štúdie.

Väčšou hrozbou je alkohol

Na jednej strane tu máme zistenie, že legalizácia viedla k malému, no zreteľnému nárastu nehôd. Zároveň sa však prišlo na to, že legalizácia nemá žiaden efekt na úmrtnosť na cestách. Znamená to, že si tieto dve štúdie protirečia?

Nemusí to byť nevyhnutne tak. Každý z výskumov sa zameriaval na odlišné veci. IIHS vychádzal zo žiadostí o poistné plnenie po dopravných nehodách, zatiaľ čo správa AJPH sa zameriavala na smrteľné nehody. Zdá sa preto pravdepodobné, že legalizácia drogy mohla viesť k miernemu nárastu počtu malých dopravných incidentov, ktoré však nemali fatálne následky.

Federálne výskumy dokázali, že fajčenie trávy pred jazdou autom zvyšuje riziko zrážky, no po požití alkoholu je táto hrozba neporovnateľne vyššia. Riziko havárie dramaticky stúpa už po vypití malého množstva alkoholu.

Pomôže marihuana?

Netreba zabudnúť na to, že každá zo štúdií zvolila iný štýl porovnávania. Kým správa IIHS porovnávala susediace štáty, štúdia AJPH si ich nevyberala podľa geografie, ale na základne spoločných čŕt: dopravných vzorcov, stavu vozoviek či populácie. Oba postupy majú svoje silné stránky.

Akýkoľvek nárast počtu automobilových nehôd je dôvodom na obavy. Netreba však zbytočne panikáriť. Odborníkov na verejné zdravie zo zjavných príčin viac zaujímajú nehody so smrteľnými následkami.

Z toho hľadiska je štúdia AJPH celkom povzbudivá a potvrdzuje staršie prieskumy, podľa ktorých užívanie marihuany zo zdravotných dôvodov nie je príčinou nárastu nehôd a v konečnom dôsledku by dokonca mohlo viesť k zníženiu počtu úmrtí na cestách.

Ako si budovať hlboké vzťahy bez osamelosti? Kúpte si knihu Umenie blízkosti – rozhovory Moniky Kompaníkovej s psychológom Jánom Hrustičom.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Človek

Veda, Zdravie

Teraz najčítanejšie