Denník N

Železnice idú nahradiť lôžkové vozne z NDR. Miesto nich chcú repasované za 47 miliónov

Priemerný vek lôžkových vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko je dnes 32 rokov. Foto – Richard Jakl/Vagonweb.cz
Priemerný vek lôžkových vozňov Železničnej spoločnosti Slovensko je dnes 32 rokov. Foto – Richard Jakl/Vagonweb.cz

Na slovenské koľajnice môžu pribudnúť desiatky vozňov, ktoré nedávno vyradili nemecké železnice. Tender označujú kritici za zbytočne nafúknutý.

V rýchliku Zemplín platí nepísané pravidlo: kto leží v strede, obsluhuje okno. Do tohto vlaku, ktorý ide z Humenného do Bratislavy, bývajú totiž zapriahnuté východonemecké vozne z 80. rokov, ktorým chýba klimatizácia. Cestovať v lete bez otvoreného okna by znamenalo utrpenie.

Zákazník na strednom lôžku má smolu, že leží najbližšie pri okne. Spolucestujúci nad ním a pod ním preto očakávajú, že sa oň postará – napríklad ho zavrie, keď prechádzajú popod Tatry a vonku sa náhle ochladí.

Aj takto vyzerá letné cestovanie v lôžkových vozňoch Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK). V zime zase bývajú prekúrené a ťažko sa v nich dýcha. Alebo občas kúrenie vypadne a cestujúci mrznú.

Napriek všetkým nepríjemnostiam ľudia tieto vlaky využívajú. Vďaka lôžkam môžu teoreticky stráviť až osem hodín cesty spánkom, ktorý potom nemusia doháňať cez deň. Na spríjemnenie cesty im personál rozdáva croissant, balenú vodu a ponúka horúce nápoje.

„Tieto vozne sa síce snažíme udržiavať v čo najlepšom stave, avšak cestujúci už oprávnene žiadajú viac,“ pripúšťa hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

V kupé majú cestujúci k dispozícii vlastné umývadlo. To sa dá prikryť doskou a priestor môže slúžiť ako stolček. Foto – Pavel Dvořák/Vagonweb.cz
Cestujúci si za lôžko pripláca osem eur k cene lístka, pokiaľ cestuje v trojmiestnom kupé. Pokiaľ si zvolí dvojmiestne alebo jednomiestne kupé, pripláca si dvanásť až 25 eur. V cene je aj menšie pohostenie. Foto – Wagon Slovakia Košice

Pribudne WiFi aj sprchy

Železnice sa teraz chystajú staré lôžkové vozne nahradiť modernejšími, ktoré by už pripomínali 21. storočie. Celkovo plánujú získať 23 vozňov s opciou na ďalších 13.

„Súčasný stav potrebujeme naliehavo riešiť. Medzi Bratislavou a východným Slovenskom nasadzujeme takmer výlučne vozne spred roka 1989, ktorým chýba klimatizácia, elektrické zásuvky aj toalety s uzavretým odpadovým systémom,“ vysvetľuje Kováč.

V novo obstarávaných vozňoch by už tieto civilizačné výdobytky nemali chýbať. Väčšina z nich má byť navyše v kategórii „komfort“, v ktorej bude podľa železníc aj WiFi pripojenie a najmenej štyri

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie