Denník N

V novom roku zaplatíte vyššiu DPH

Marinus van Reymerswaele, Dvaja vyberači daní, National Gallery London
Marinus van Reymerswaele, Dvaja vyberači daní, National Gallery London

Niekedy na žmýkanie ľudí a firiem netreba meniť percentá daní, stačí sa trochu pohrať s geografiou.

Od 1. januára 2015 budeme opäť platiť o niečo vyššiu DPH. Nie, tentoraz nehovoríme o „šetriacom“ opatrení našej vlády, ktorá zrušila naplánované zníženie DPH od nového roka a ponechala ho vo výške 20 percent.

Je to v dôsledku zavedenia nových pravidiel DPH v rámci EÚ. Európski politici a úradníci pociťujú konštantný nedostatok zdrojov na plnenie svojich sľubov. Jedným zo spôsobov, ako vyžmýkať zo spotrebiteľov ešte nejaké to euro, našli práve v zmene pravidiel DPH. Doteraz firmy s online biznisom mohli legálne zákazníkom účtovať DPH podľa krajiny svojho sídla. Často pri tom využívali luxemburských 15 percent. Od nového roka to bude fungovať inak. DPH na elektronicky dodávané produkty a služby (napríklad telefonovanie so Skype kreditom) sa musí platiť podľa miesta, kde ho zákazník kúpi, nie kde sa predá. Tvorcovia politík EÚ ešte zjavne neopustili 20. storočie a nechápu, že na internete je koncept geografickej lokácie prežitok. Na fyzické produkty platia naďalej staré pravidlá, čiže pokojne si môžete naďalej objednať z Británie knihy s nulovou DPH.

Možno nad tým ako spotrebiteľ mávnete rukou. Skutočne, pre väčšinu z nás pôjde o zmenu v rádoch jednotiek eur, tým skôr, že Luxembursko aj tak zvyšuje DPH na 17 percent. Je tu však iný problém. Eurokratický buldozér týmto prevalcuje množstvo drobných online podnikateľov a start-upistov.

Ak predávate nejaké elektronické produkty online a máte záujem zasiahnuť trh širší ako Slovensko, máte dve možnosti. Prvou je zaregistrovať na DPH svoj biznis v každom z 28 členských štátov. Tu už aj eurokrati uznali, že v takom prípade by počet samovrážd drobných európskych podnikateľov narástol exponenciálne, preto je aj druhá možnosť. Využiť The Mini One Stop Shop (MOSS ) – akýsi jednotný systém, kde pošlete vyzbieranú DPH aj s údajmi o krajinách, z ktorých prišli objednávky, a MOSS to za vás rozhádže podľa krajín. Áno, hádate správne, našej finančnej správe to v momente písania článku, dva týždne pred spustením platnosti nových pravidiel, ešte stále nefunguje.

Marinus van Reymerswaele, Dvaja vyberači daní, National Gallery London
Marinus van Reymerswaele, Dvaja vyberači daní, National Gallery London

To je však len zlomok problémov, ktoré podnikateľov čakajú. Ako napríklad určiť, z ktorej krajiny je váš zákazník, keď vám prišla PayPal platba z emailu [email protected]? Nuž, tvoj problém, podnikateľko. Aj pre teba platí regulácia Rady 967/2012 článok 63c, to znamená zaznamenať a desať rokov uchovať 12 povinných údajov ku každej dodávke, hoci by to bolo pdfko s návodom na štrikovanie ponožiek.

Aby toho nebolo málo, Veľkej Británii (ktorá ako centrum európskych start-upov proti opatreniu bojovalo) sa podarilo vylobovať výnimku pre „appstores“ a podobné portály. Že ktoré sú to ? Neviem, eurokrati vydali 31-stranový manuál k novým pravidlám, skúste si to tam vypátrať… Ak ho nepochopíte, nech sa páči, sú tu daňoví poradcovia, čo vám iste radi (za poplatok) pomôžu. Že nie ste nadnárodná korporácia, schopná konzultantov uživiť? Nuž, takých, čo nechcú platiť svoj spravodlivý podiel daní v Európe, nechceme. Respektíve, pôjdu do basy. Táto regulácia totiž vytvára vzťah medzi ľubovoľnou daňovou autoritou v Európe a podnikateľom. Inak povedané, ak si Španiel kúpi váš e-book a vy korektne Španielsku neuhradíte DPH cez MOSS, môžete mať problém so španielskymi daňovákmi.

Z európskeho rozpočtu (ktorý sa len tak mimochodom pred pár dňami medziročne navýšil o zhruba 3 percentá a ktorého zdrojom financovania je aj DPH) sa minú miliardy na podporu rôznych digitálnych agend, stratégií, start-up iniciatív, inkubátorov. Inak povedané, EÚ masívne zvýši start-upom administratívne náklady, aby z toho zaplatila úradníkov, ktorí potom pripravia programy, čo tým start-upom budú vysvetľovať, ako majú robiť svoj biznis.

Myslím na všetkých tých drobných podnikateľov, čo si na kolene spravili nejaký elektronický produkt s nádejou, že možno prerazia do sveta. Väčšina z nich o nových pravidlách ešte ani netuší. Niektorých to zlomí, mnohí si poradia aj s týmto pravidlom a pôjdu ďalej. Je to však jasný signál. Ak chcete robiť inovatívny biznis, skúste to niekde inde. Určite nie v Európe.

Autor je analytikom inštitútu INESS.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Teraz najčítanejšie