Denník N

Dielo dňa: Nothing Special

Martin Kollár: Nothing Special VI., 2001 - 2003. 2. Digitálna reprodukcia - SNG.
Martin Kollár: Nothing Special VI., 2001 – 2003. 2. Digitálna reprodukcia – SNG.

„Slovensko je exotická krajina,“ hovoril kedysi fotograf Martin Kollár a naozaj – odfotil ho tak, ako nikto pred ním.

Končili sa 90. roky a mnoho ľudí si myslelo, že už to bude v poriadku, alebo aspoň lepšie. Martin Kollár si práve vtedy kúpil staré, sedemnásťročné obytné auto značky Renault a vyrazil na cesty. Ale nie preto, že by chcel vidieť, aké bude Slovensko „nové a lepšie“ v novom miléniu. Chcel vidieť, aké je naozaj, a vedel, že inak, ako chodiť od krčmy ku krčme, od sídliska k sídlisku a odnikiaľ niekam – to skrátka nejde.

„Existuje svet, v ktorom sa pohybujeme a ktorý si ani neuvedomujeme, lebo sa nám dostal pod kožu. Žijeme v ňom a práve to, ako sa v ňom potĺkame, ma zaujíma. Páčia sa mi ľudia, ktorí netvoria veľkú tému dokumentaristiky. Tie vždy prichádzali vo vlnách – Rómovia, starí ľudia, sociálne ústavy. Až sa z nich stalo klišé a prestali fungovať,“ hovoril v roku 2001 pre denník SME o fotografiách, ktoré tvorili Obrazovú správu o stave Slovenska.

Hranice mu však čoskoro začali zavadzať vo výhľade. Zaujímalo ho, čo robia ďalší pribúdajúci členovia Európskej únie s nálepkou „východná Európa“. Obzvlášť počas dní, keď sa zdanlivo nič špeciálne nedeje. Vo svojom aute najazdil tisícky kilometrov a navštívil desať krajín.

Výsledok v podobe série Nothing Special, ktorá vyšla aj knižne (Actes Sud, 2008), je však opakom svojho názvu. Je špeciálna. Neprehliadnuteľná. Je to úžasne výstižný, tragikomický obraz krajín v štádiu „očistca“. Stojac niekde na pomedzí pekla a neba, začínajúc už celkom zreteľne tušiť, že až také jednoduché a ani jednoznačné to s ich novou politickou situáciou nebude.

„Po páde komunizmu vo východnej Európe bolo všetko chaotické. Akoby ste potriasli fľašou, na ktorej dne je usadenina, a zrazu ste cez ňu nič nemohli vidieť. Veci začali byť jasnými, až keď sa tento sediment začal opäť usadzovať. A presne v tomto období sedimentácie som začal pracovať na tejto sérii,“ hovorí Kollár pre magazín Slate o sérii, z ktorej je aj dnešné Dielo dňa – fotografia z Beluše.

Ďalšie fotografie z Nothing Special si môžete pozrieť na stránke Martina Kollára – tu, alebo na Webe umenia SNG – tu.

Martin Kollár (1971), fotograf a kameraman, pochádza zo Žiliny. Vyštudoval kameru na Filmovej fakulte VŠMU v Bratislave. Pracoval zvyčajne na dlhodobých rezidenčných projektoch vo východnej Európe, Francúzsku, v Nemecku, Izraeli. Získal niekoľko grantov a ocenení, medzi nimi Oskar Barnack Award, 3PPP grant a Backlight Photography Award. Jeho fotografie boli vystavené vo významných svetových galériách (Maison Europeen de la Photography Paris, Martin-Gropius-Bau, Berlín, Le Chateau d’Eau vTolouse, MOCA Shanghai a Guandong Museum of Art v Číne). Vydal tri fotografické knihy: Nothing Special (Actes sud 2008), Cahier (Diaphane 2011), Field Trip (Mack 2013). Podieľal sa aj na niekoľkých filmoch režisérov Petra Kerekesa a Ivana Ostrochovského.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie