Denník N

Česko ušetrí na lacnejších značkách pre autá, na Slovensku dodáva tabuľky roky iba jediná firma

Vrchný dizajn značky je používaný v súčasnosti, dve spodné verzie sú už neaktuálne. Ilustračné foto – TASR
Vrchný dizajn značky je používaný v súčasnosti, dve spodné verzie sú už neaktuálne. Ilustračné foto – TASR

V Česku nakupujú evidenčné tabuľky pre autá lacnejšie, slovenské ministerstvo vnútra musí čakať, kým sa skončí nevýhodná zmluva na dodávku tabuliek pre autá.

Štát má nového výrobcu registračných značiek a vďaka zmene dodávateľa ušetrí. Táto správa, žiaľ, nie je zo Slovenska, ale z Česka – úspora bude v českej mene viac než 100 miliónov korún.

České ministerstvo dopravy po skončení 15-ročného kontraktu našlo na jar v súťaži novú firmu. Cena za najbežnejšiu hliníkovú tabuľku klesla v prepočte z troch na zhruba 1,8 eura.

Pri zákazke na plánovaný milión kusov značiek bude stáť  jedna v priemere niečo vyše dvoch eur. Slovenské ministerstvo vnútra nakupuje značky, ktoré potom používajú vodiči na svojich autách, za takmer deväť eur za kus.

Jednoduché porovnanie cien nemusí byť úplne presné, no pri výrobe hliníkových, prípadne špeciálnych značiek, ktoré vyžarujú svetlo, s vylisovanými znakmi a ochranným doplnkom proti falšovaniu nemôže byť zásadný rozdiel v nákladoch v Česku a u nás. Značky musia byť štandardne najmä dobre čitateľné.

Ilustračné foto – TASR

Zmluva bez konca

Prečo sú teda slovenské značky výrazne drahšie? Pre štát ich od roku 1996 dodáva jediná firma, Turčan Delta. Novú zmluvu s ministerstvom vnútra uzavrela po súťaži v roku 2005  a každý rok ju predlžujú dodatkami s novými objednávkami. K detailom súťaže spred 12 rokov sa už nedá dostať.

„Na základe archivačnej lehoty desať rokov už nie je príslušná dokumentácia archivovaná, preto nevieme poskytnúť relevantné informácie, taktiež nedisponujeme informáciou o právach priemyselného vlastníctva firmy Turčan Delta,“ odkázalo ministerstvo.

Zmluva je pre súkromnú firmu výhodná, pre štát už menej. Ministerstvo vnútra pod vtedajším šéfom Vladimírom Palkom (KDH) uzavrelo s firmou Turčan Delta kontrakt na lehotu neurčitú s podmienkou, že do roku 2010 objedná ministerstvo minimálne 400-tisíc značiek, v ďalších rokoch aspoň 250-tisíc.

Ak by štát od zmluvy odstúpil, musel by zaplatiť pokutu v hodnote minimálnej objednávky za najbližších desať rokov. Ministerstvo vnútra za Daniela Lipšica (2010-2012) platnosť nevýhodnej zmluvy skresalo na desať rokov bez pokuty. Slovenské ministerstvo vnútra tak bude mať príležitosť znížiť cenu až koncom roka 2019, teda podobne ako v Česku.

Značky budú možno opäť iné

Ministerstvo odpovedá, že po skončení zmluvy a pri obstaraní novej dodávky bude postupovať podľa zákona o verejnom obstarávaní. To by malo znamenať, že vo verejnej súťaži vyberie lacnejšiu ponuku oproti súčasnej.

Problém môže spôsobiť to, že firma Turčan Delta si dala patentovať dizajn evidenčných tabuliek, teda napríklad umiestnenie slovenského znaku či symbolu Európskej únie. Ministerstvo by tak muselo upraviť ich vzorový vzhľad, prípadne vysúťažiť nový dizajn.

Ministerstvo tvrdí, že dizajn bude musieť byť v súlade s predpismi, ktoré budú v čase vyhlásenia súťaže. „Konkrétne podmienky a dizajn budú uvedené v súťažných podkladoch, pričom budeme brať do úvahy aj nové moderné technické trendy v tejto oblasti,“ hovorí ministerstvo.

Tabuľky od firmy Turčan Delta podľa ministerstva spĺňajú normy a tabuľky dodali vždy v požadovanom množstve, kvalite a lehotách. Firma Turčan Delta reaguje na otázky iba stručne. Potvrdila len známu skutočnosť, že dlhodobo spolupracuje s ministerstvom a počas tohto pôsobenia nadobudla niekoľko dizajnov.

Šéf Transparency International Gabriel Šípoš hovorí, že v ideálnom prípade by štát vysúťažil návrh alebo dizajn a potom opakovane robil súťaže na výrobu značiek. „Práva na dizajn by odkúpil alebo dlhodobo prenajal v rámci prvej súťaže. V súťaži o výrobu značiek by firmy dostali od štátu dizajn.“

Šípoš hovorí, že je to podobné ako pri právach pre IT projekty. „Ak je známe, že to bude dlhodobý projekt, je lepšie, aby ich štát kúpil v súťaži ako celok. Kde je hranica, že to má štát kúpiť, je dilema, ale v tejto veci by som sa prikláňal k tomu, že štátu by sa práva na dizajn oplatili,“ myslí si Šípoš.

Staré značky si museli majitelia áut v roku 2004 vymeniť. Foto – TASR

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie