Denník N

Matovič, Lipšic a Galko: Manažéri Širokého Váhostavu patria do väzenia

Váhostav má spoločne s partnermi v konzorciách viacero zákaziek. Takto prišiel poklopkávať základný kameň jednej z nich bývalý šéf Váhostavu Ján Kato (vľavo). Ide o diaľnicu smerom na Poľsko za vyše 300 miliónov eur. Foto – TASR
Váhostav má spoločne s partnermi v konzorciách viacero zákaziek. Takto prišiel poklopkávať základný kameň jednej z nich bývalý šéf Váhostavu Ján Kato (vľavo). Ide o diaľnicu smerom na Poľsko za vyše 300 miliónov eur. Foto – TASR

Kto požičiaval na dobré slovo Váhostavu Juraja Širokého z Cypru či Belize, predtým než firma vyhlásila, že už nikdy nezaplatí drobným stavbárom všetky peniaze? Aj toto všetko má podľa strán SaS, OĽaNO a Nova riešiť polícia.

Podnikateľ Ladislav Hromada dával prácu 25 ľuďom. Teraz ich musí prepustiť, účty má zablokované, nebol schopný vyplatiť za nich odvody a štát od neho ešte aj vymáha DPH za faktúry, ktoré síce vystavil a odpracoval, ale nikdy neuvidel na účte. „Stavali sme kanalizáciu pre Váhostav,“ vysvetľuje Hromada.

Patrí medzi stovky podnikateľov, pod ktorých osudy sa podpísal Váhostav Juraja Širokého, keď sa rozhodol, že svojim dodávateľom vyplatí len 15 percent z prác, ktoré preň urobili. Argumentuje, že viac zaplatiť nevládze a inou alternatívou je už len konkurz, ktorý by bol pre veriteľov ešte menej výhodný.

Samotný gigant ďalej stavia diaľnice pre štát a inkasuje za ne aj peniaze.

Plány Širokého firmy sa aj preto nepozdávajú opozícii. V stredu ich bok po boku kritizovali Daniel Lipšic (Nova), Igor Matovič (OĽaNO) a Ľubomír Galko (SaS).

Do väzenia na 15 rokov?

Spoločne vyhlásili, že pripravujú trestné oznámenia pre množstvo rôznych skutkov, ktorými mohol svoju očistu Váhostav úplne zmanipulovať.

Vidia toho toľko, že by manažéri Váhostavu podľa nich mohli skončiť vo väzení aj na 15 rokov. Platí to, samozrejme, len v prípade, že by polícia skutočne niekoho obvinila a súdy by s tým súhlasili.

Trestné oznámenia sa chystajú podávať aj samotní stavbári, ktorí v takzvanej reštrukturalizácii prídu o peniaze. Na prokuratúru sa v tejto veci obracia aj KDH.

Jedno trestné stíhanie zároveň už aj beží, a to pre Doprastav. Polícia ho vedie pre rovnaký prípad, aký sa stal vo Váhostave. Doprastav definitívne odpísal asi 70 percent svojho dlhu v januári tohto roka. Zvyšnú tretinu bude splácať 5 rokov.

Čo všetko by mohli policajti riešiť?

Napríklad to, či náhodou firma nebola zrelá na konkurz dávno predtým, ako začala so škrtaním dlhov. To by znamenalo, že dlhy nabaľovala a veritelia zbytočne prídu o oveľa viac, než mali.

Váhostav má napríklad medzi veriteľmi množstvo schránkových firiem z Cypru či Belize. Vraj firme požičali a ani nechceli tieto úvery niečím zabezpezpečiť, ako to spravidla pýtajú banky. Schránky majú tiež vo finále – tak ako malí stavbári – uvidieť na svojich účtoch 15 percent zo spomínaných úverov.

Podľa opozície je otázne, či tieto úvery naozaj niekedy do firmy natiekli a neboli iba nástrojom na pohodlný priebeh škrtania dlhov. Váhostav to odmieta.

Iná možnosť spočíva v alternatíve, že by si úvery poslal sám Váhostav cez takzvané spriaznené osoby. Tie by v skutočnosti nemali dostávať vyplatené takmer nič, a hlavne – nemali by ovplyvňovať hlasovanie o tom, komu by mal nakoniec Váhostav koľko peňazí poslať.

Ďalšie možnosti sa núkajú napríklad z dohadov o tom, či Váhostav tesne pred pádom nepovyplácal dodávateľov, ktorých mal vyplatiť až neskôr, a drobnejším posúval splatnosť faktúr do nenávratna.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie