Denník N

Päť rád rodičom detí, ktoré už začali používať sociálne siete

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Nasledujúcich päť odporúčaní vám pomôže komunikovať s deťmi o sociálnych médiách a stanoviť si jasné pravidlá, vďaka ktorým ľahšie pochopia, kde leží hranica medzi realitou a online svetom.

Píše Adrienne Wichardová-Eddsová, článok zverejňujeme so súhlasom Washington Post

Tento rok som sa už nevedela dočkať leta. Po desiatich mesiacoch starostlivosti o dve školopovinné deti s celkom odlišnými rozvrhmi sú lenivé prázdninové dni bez otravného plánovania príjemnou zmenou.

Moji chlapci sú však práve vo veku, keď nemajú denné aktivity do detailu naplánované. Pomaly sa teda učia, ako hospodáriť so svojím voľným časom, a sami rozhodujú, koľko z neho strávia v online svete. Narodili sa len tesne predtým, než prišla na svet generácia detí odchovaných na dotykových displejoch. Nikdy sme sa nespoliehali na to, že ich v reštaurácii alebo medzi dospelákmi zabaví tablet či smartfón. V poslednom čase je však čoraz ťažšie oslobodiť sa od týchto vymožeností.

Keď ide o technológie, chalani často skúšajú moju trpezlivosť. Označujú ma za „jedinú matku na svete“, ktorá kontroluje deťom mobily (to teda ťažko), a vraj som „jediná“, čo nedovolí 13-ročnému dieťaťu používať aplikáciu Snapchat (ani to nie je pravda). Pripúšťam však, že asi nie je veľa matiek, ktoré by deťom prikazovali odložiť mobily, keď cestujú autom. Zdá sa vám, že ich príliš obmedzujem? Dávam im priveľa zákazov? Mala by som im vrátiť mobily?

Deväť hodín online

Podľa štúdie neziskovky Common Sense Media z roku 2015 strávili tínedžeri zabávaním sa v online prostredí v priemere deväť hodín denne. Moja nevedecká štúdia, ktorú som vypracovala u nás doma, ukázala, že po takejto porcii sú deti mrzuté, cítia sa menejcenne, ba priam zanedbané, a viac žiarlia.

Zároveň však majú prístup k množstvu hudby, zábavným aktivitám, konferenciám TED a k roztomilým videám so šteniatkami. Sú v kontakte s kamarátmi a plánujú si naozajstné stretnutia, na ktorých (aspoň tak si to predstavujem ja) bude každý z nich aj tak zízať na displej mobilu.

Keď som hľadala radu, ako sa správať k tínedžerom, ktorých spoločenský život bytostne závisí od klikania, obrátila som sa na Anu Homayounovú zo Silicon Valley, expertku na správanie tínedžerov, ktorej v najbližších týždňoch vyjde kniha o sociálnych sieťach a ich vplyve na dospievajúcich.

Inštinktívne rozhodnutia

Homayounová uznáva, že i rodičia, ktorí majú aké-také vedomosti o sociálnych sieťach, môžu byť v pomykove, keď príde reč na usmerňovanie detí pri online aktivitách. „Nedokážeme sa s nimi správne rozprávať o sociálnych médiách,“ konštatuje. „Priveľmi ich strašíme a posudzujeme každý ich krok. Keď im povieme nerob to, lebo sa dostaneš do problémov‘ alebo ak sa budeš venovať takým veciam, nikdy sa nedostaneš na výšku‘, deti zákaz jednoducho obídu a nájdu si iný spôsob, ako pred nami utajiť, že sú online.“

Namiesto strašenia a celodenného dozoru by sme sa mali zamerať na bezpečnosť, účinnú samoreguláciu a zdravú socializáciu. „Potrebujeme, aby sa naučili inštinktívne robiť dobré rozhodnutia. Dajme im slobodu a zodpovednosť, no nezabudnime si určiť mantinely,“ vraví Homayounová.

Veď posúďte sami. Ako môžu rodičia trvať na dodržiavaní zásad, keď sa počítačové trendy vyvíjajú omnoho rýchlejšie, než ich bežní rodičia dokážu vnímať? Homayounová preto prišla s piatimi tipmi, ktoré sa postarajú o to, aby mali rodičia správanie svojich detí na internete pod dohľadom bez ohľadu na aktuálne trendy.

1. Kontrolujte deťom mobil

„Platí to predovšetkým pre žiakov na druhom stupni, no aj stredoškoláci by mali rátať s tým, že ich rodičia môžu kedykoľvek požiadať, aby im ukázali mobil,“ vraví Homayounová. Mnohí rodičia radšej dodržiavajú zásadu „ruky preč“, keďže chcú rešpektovať súkromie detí, no treba dôsledne rozlišovať medzi súkromím a bezpečnosťou. „Dvadsaťštyrihodinový prístup k ich mobilu vás neoprávňuje každú chvíľu snoriť. Znamená to len toľko, že rodičia majú byť zodpovední za to, čo ich deti robia online,“ vraví odborníčka.

Homayounová upozorňuje na nedávny incident, keď Harvard zrušil prijatie desiatich prvákov, ktorí na svojich súkromných facebookových kontách zverejňovali urážlivé obrázky. Podľa odborníčky je toto presne ten prípad, ktorý by nenastal, keby mali rodičia lepší prehľad o tom, čo ich tínedžeri publikujú na sociálnych sieťach.

Nejde pritom iba o to, čo zverejňujú, ale i o to, čo sa k nim dostáva. „Pokiaľ im nájdete na mobile niečo, čo sa vám nepáči, povedzte im, prečo to považujete za nevhodné. Nezabudnite sa spýtať na ich názor. Ak dokážu sformulovať svoje myšlienky, dostanú príležitosť pochopiť, čo urobili zle, a pravdepodobne si zostavia vlastný rebríček hodnôt.“

2. Naučte sa pracovať s aplikáciami

„Keď vaše dieťa používa nejakú aplikáciu, vy by ste mali tiež,“ vraví Homayounová o aplikáciách a sociálnych médiách. „Nemusíte si hneď vytvárať vlastné konto, postačí, ak si ju aspoň vyskúšate a budete o nej schopní rozumne konverzovať. Keď deti zistia, že sa vyznáte v sociálnych sieťach, ktoré používajú, je pravdepodobnejšie, že sa vám zdôveria s prípadným problémom.“

Keď sa nejaká nepríjemnosť objaví, odborníčka odporúča, aby ste zostavili trojčlenný krízový štáb, na ktorý by sa dieťa mohlo kedykoľvek obrátiť. „Pouvažujte, za kým pôjde vaše dieťa, keď sa v online svete stretne s nejakým problémom. Môže to byť mama, otec, ale i dôveryhodný príbuzný, učiteľ, tréner či dokonca detská linka dôvery.“

3. Pomôžte im pýtať sa „Prečo?“

Inšpirujte svoje deti, aby konali podľa svojej vnútornej motivácie a nie na základe strachu. Pomôžte im vytvoriť si vlastný filter. „Povzbuďte ich, aby premýšľali o tom, čo robia. Priveďte ich k tomu, aby sa sami seba pýtali: ‚Prečo zase beriem do rúk mobil? Nudím sa? Som smutný? Osamotený? Cítim sa nepríjemne, pretože nikoho v miestnosti nepoznám?‘ alebo ‚Prečo si dávam na nástenku práve toto? Cítim sa sviežo alebo vyčerpane, keď používam túto aplikáciu?‘“

Aj takéto jednoduché otázky ich môžu priviesť k tomu, aby robili rozhodnutia, ktoré budú zodpovedať ich hodnotovým rebríčkom. V ideálnom prípade sa naučia rozlišovať skúsenosti z online prostredia od tých, ktoré získali v reálnom svete. Ak si budú neustále klásť otázku „Prečo?“, v budúcnosti ich to môže uchrániť pred impulzívnou reakciou na sociálnej sieti a povzbudiť k tomu, aby našli elegantnejšie riešenie.

4. Nastavte si jasné pravidlá

Ešte predtým, ako dáte dieťaťu do rúk prvý smartfón alebo mu dovolíte stiahnuť si novú aplikáciu, porozprávajte sa o tom, ako sa má správať na sociálnych sieťach. „Keď už dieťa mobil dostane, bude príliš nadšené na to, aby vnímalo vaše inštrukcie,“ vysvetľuje Homayounová. Určite si presné pravidlá, vyjasnite si, aké máte očakávania, a potom trvajte na tom, aby ich dieťa čo najviac dodržiavalo.

V našej rodine dodržiavame pár jednoduchých zásad: deti nesmú zverejniť nič, čo nechcú, aby videli rodičia ich kamarátov (niektorí si to určite prečítajú); ak si chcú nainštalovať novú aplikáciu, musia poprosiť o povolenie; a pred spánkom mi do pracovne donesú mobily na kontrolu.

Ana Homayounová rodičom tiež odporúča, aby spolu s deťmi sformulovali vlastné vyhlásenie o zodpovednom narábaní s počítačovou technikou.

5. Prispejte im na digitálny detox

„Nestačí len povedať: ‚Dobre, decká, teraz sa odhláste a choďte robiť niečo iné.‘ Dajte im vreckové, aby si samy mohli naplánovať aktivity, ktoré strávia mimo displeja mobilu,“ vraví Homayounová. Podľa odborníčky by sme mali deti naučiť, že je v poriadku byť chvíľu offline. Aj rodičia môžu ľahko prispieť k formovaniu tohto návyku. Na začiatok postačí, ak si nebudú k jedálenskému stolu nosiť mobilný telefón alebo čítať SMS-ky pri rozhovore s deťmi.

Aj keď si to väčšina detí neprizná, krátky vynútený oddych od počítačovej techniky je možno presne to, čo potrebujú. „Podľa výskumov si 24 percent tínedžerov uvedomuje, že sú online prakticky neustále,“ tvrdí Homayounová. „Keď im rodičia stanovia, koľko času smú stráviť na sociálnych sieťach, bude to pre nich veľká úľava.“

Teraz najčítanejšie