piatok

Chcel vlastný športiak, tak si vyrobil šťuku. Kým sa stratila, jazdila po Bratislave

Vozidlá, ktoré sa dali koncom 60. rokov v Československu kúpiť, sa mu nepáčili. Preto si v roku 1970 Pavel Mikšík navrhol vlastné športové auto.

Esox – oceľová priehradková rúrková konštrukcia, sklolaminátová karoséria, podvozok Volkswagen Beetle (1973)

Keď mal Pavel Mikšík päť rokov, vyrobil si z neohobľovaných dosiek svoj prvý automobil. Písal sa rok 1948 a nikto nepochyboval o tom, že raz sa bude voziť na aute s vlastným dizajnom.

V roku 1968 dokončil VŠVU v Bratislave v čase, keď bola škola slovenským Bauhausom. Študoval úžitkové umenie u doc. Kautmana, sochárstvo u prof. Trizuljaka, maľbu u prof. Antalovej a architektúru u prof. Kuzmu. Dosiahol ideálne vzdelanie pre univerzálneho tvorcu.

Po 22 rokoch skúsil opäť navrhnúť automobil v mierke 1:1, ale zohnať vhodný podvozok na laminátovú karosériu, ktorú vytvoril, bol problém. Rozhodol sa, že nebude iba dizajnérom, ale aj konštruktérom a projekt športového automobilu pripraví od základov.

Slovenské Porsche

Najprv vyhotovil technickú dokumentáciu a model vozidla v mierke 1:10, ktorý podrobil testom v aerodynamickom tuneli. Práve tie podmieňovali výsledný tvar karosérie. Základnou požiadavkou bola najnižšia celková výška športového automobilu a čo najnižšie ťažisko. Preto sa rozhodol pre podvozok

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |