piatok

Falošný konšpiračný výskum zisťoval, čo vieme o Rómoch. Všetko správne mala len pätina

Web Skutočnápravda.sk napodobnil hejterské weby, ale šíril presné informácie.

Osada vo Varhaňovciach. Foto N – Tomáš Benedikovič

Agentúra Visibility s malými nákladmi ukázala približne 20-tisíc ľuďom, či rozumejú aspoň základným faktom o živote Rómov na Slovensku a k tomu ešte na charitu vyzbierala dvetisíc eur. Použila na to falošná hejterský web, na ktorý zavesila kvíz.

Na webe Skutocnapravda.sk vytvorila kvíz o rómskej komunite, kde pomocou zaužívaných predsudkov ľudí navádza na zlé odpovede. Preto mohli otázky na respondentov pôsobiť veľmi jednoducho a výsledkom ich prekvapiť. „To, že stránka vyzerá ako náhodný konšpiračno-alternatívny web so škaredou grafikou, je tiež zámer,“ píše sa v tlačovej správe. Cieľom vraj bolo čo najviac sa priblížiť k čitateľom týchto webov.

Projekt potom agentúra prihlásila do Výzvy proti extrémizmu, ktorú vyhlásil prezident Andrej Kiska v apríli. Láka v nej mladých kreatívnych ľudí do „turnaja nápadov“.

Ten, kto kvíz vypĺňal, po každej otázke vedel, či zvolil správnu, alebo zlú odpoveď. Agentúra za každú nesprávnu odpoveď poslala malú sumu osemročnej Rómke Manuelke, ktorá ochorela na rakovinu. Celkovo sa vyzbieralo 2000 eur, časť z peňazí išlo na činnosť neziskovky Človek v ohrození.

Kvíz vyplnilo takmer 20-tisíc ľudí, na všetky otázky odpovedalo správne 20 percent ľudí.

Až 24 % opýtaných si myslí, že najviac dávok v hmotnej núdzi poberajú na Slovensku rómske rodiny, pričom to sú bezdetní jednotlivci.

Graf ukazujúci správne odpovede. Zdroj – visibility

Necelá polovica vedela, že vo vylúčených lokalitách a škaredých ubytovniach a chatrčiach žije približne 18 % slovenských Rómov. Veľa ľudí tipovalo až dvojnásobok.

Správne odpovedalo necelých 9000 ľudí. Zdroj – visibility

Ľudia si myslia, že média Rómov vykresľujú v zlom svetle, a odhadli, že najviac kriminality je práve v hlavnom meste, nie v rómskych osadách.

Projekt agentúry sa vo výzve dostal medzi päť najlepších. Prezident chcel, aby ľudia vymysleli rôzne aplikácie, hry, webové stránky alebo videá. „Vymyslite, ako sa kreatívnym pozitívnym spôsobom vyrovnať s témou rastúceho extrémizmu v našej spoločnosti,“ povedal o výzve.

Jeden z tvorcov nápadu Marek Šulik považuje za najväčší zisk to, že vyzbierali väčšiu sumu peňazí na dobrú vec. „Verím, že sa niektorí ľudia dozvedia viac o tom, v akých podmienkach Rómovia na Slovensku žijú a budú sa na nich pozerať bez predsudkov,“ vraví.

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |