Denník N

Železnice na hlavu – štát jazdí zadarmo, ale konkurenciu obviňuje z dumpingu

Vlak spoločnosti RegioJet. Foto - TASR
Vlak spoločnosti RegioJet. Foto – TASR

Vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko rozhodlo o zrušení časti IC spojov. Obhajuje sa na hlavu postaveným argumentom.

Autor je analytik INESS

Štátny železničný dopravca ZSSK oznámil kapituláciu vo vojne s RegioJetom a ruší niektoré IC spoje na trase Bratislava – Žilina – Košice.

Šéf železničnej spoločnosti v tom má jasno: RegioJet nasadil dumpingové ceny. „Neprimerane nízke ceny majú jediný cieľ, a to prevziať zákazníkov konkurencie. ZSSK sa nemôže správať iracionálne, nemôže sa pustiť do cenovej vojny.“

Krása vyjadrenia šéfa železničnej spoločnosti spočíva v dokonalom obrátení situácie na železnici. Skoro ako keby zabudol, že pred pár mesiacmi štát spustil cestovanie zadarmo. Čo už môže byť viac „dumpingovou“ cenou ako nula eur?

Pochvala za zníženie straty

IC vlak nie je Šinkanzen, jeho konkurenciou sú aj rýchliky. RegioJet nesúperí s IC vlakmi, ale primárne so štátnymi vlakmi ako takými. Paradoxne, bezplatné vlaky ZSSK boli súperom aj pre IC vlaky ZSSK.

Je demonštráciou vitality súkromného sektora, že aj v situácii, keď musí zo svojich daní dotovať štátnu konkurenciu, jej dokáže byť viac ako zdatným konkurentom.

Železničná spoločnosť Slovensko však asi dlho smútiť nebude, IC vlaky boli totiž od svojho odčlenenia od dotovanej dopravy každoročne stratové. A táto strata nepadá na plecia nikoho iného ako slovenských daňových poplatníkov.

Vedenie spoločnosti by si vlastne zaslúžilo za zníženie straty pochvalu, aj keď sú z toho sami nešťastní. Otázne však je, čo sa vlastne stane s odstavenými IC vlakmi a či sa zrušenie spojov premietne do nižších strát.

Podobná situácia nastala v autobusovej doprave pred pár mesiacmi. Regionálni politici sa pokúsili znemožniť žltým autobusom prevádzkovať diaľkovú prepravu, s nevysloveným, ale tušeným odkazom na dumpingové ceny.

Ekonomický nezmysel

Pojem dumpingová cena je pritom ekonomický nezmysel. Neexistuje niečo ako „férová cena“ – cena je vždy len priesečníkom dopytu a ponuky v danom mieste a čase, nenesie v sebe žiadne morálne či etické prívlastky.

Neexistuje ani niečo ako „nákladová cena“, pretože rozdelenie nákladov na fixné a variabilné (stroj môžete „outsourcovať“ a z fixného nákladu máte hneď variabilný) a ich následné prerozdelenie medzi produkty a zákazníkov je len subjektívnym účtovným rozhodnutím.

Baviť sa môžeme len o tom, či RegioJet prevádzkuje vlaky so stratou, teda či časť vlastného súkromného kapitálu odovzdáva slovenským zákazníkom.

Varovanie pred cenovými vojnami s následným ovládnutím trhu a zvýšením cien je častou chybou ekonómov, ktorí ignorujú dynamickú povahu trhu.

Ak nie je verejným sektorom udelená výsada (ako napríklad na dotovanú prepravu na stanovených trasách), každý podnikateľ sa musí triasť o svoj trhový podiel bez ohľadu na to, či vytlačil svojich súperov alebo nie. Inovatívni konkurenti prichádzajú rýchlo, nečakane a vystačia si často so zlomkom kapitálu. Kto zaspí, prehrá.

Teraz najčítanejšie