Denník N

Dielo dňa: Kto je dnes hrdina

Martin Piaček: Pokus o rekonštrukciu tragickej udalosti, pri ktorej sa dňa 22. decembra 1855 smrteľne zranil Ľudovít Štúr, 2009. Záber z videa, ktoré zachytáva akciu.
Martin Piaček: Pokus o rekonštrukciu tragickej udalosti, pri ktorej sa dňa 22. decembra 1855 smrteľne zranil Ľudovít Štúr, 2009. Záber z videa, ktoré zachytáva akciu.

Martin Piaček má v ruke pušku a snaží sa o rekonštrukciu tragickej udalosti, pri ktorej sa postrelil Ľudovít Štúr. Vyzerá to však viac komicky, než tragicky.

Dielo sa volá Pokus o rekonštrukciu tragickej udalosti, pri ktorej sa dňa 22. decembra 1855 smrteľne zranil Ľudovít Štúr. A presne o to tu aj ide. Neznámy figurant stojí na kope sena – tá predstavuje mäkkú priekopu, ktorú sa Ľudovít Štúr v onú chvíľu chystá preskočiť. Na pleci má dlhú pušku. Postreliť sa do boku nie je práve jednoduché. Figurant predvádza niekoľko možností, ako k nešťastnej udalosti mohlo dôjsť. Hoci – ako je zrejmé po niekoľkých ťažkopádnych pokusoch, skôr nemohlo ako mohlo.

„Snažil som sa znázorniť, ako sa dá streliť do boku pri ‚preskakovani priekopy‘, čo je s dlhou zbraňou ťažké – napriek tomu však nemám záujem podporovať žiadne konšpirácie. Asi mal natiahnutý kohútik a zbraň náhodou vystrelila,“ hovorí autor akcie Martin Piaček. „Je to myslené dosť vážne, hoci niekedy sa to interpretuje ako paródia, humor,“ dodáva.

Tak je tomu i na aktuálnej výstave Posledný zhasne, ktorá je práve v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici. Ide o reprízu výstavy z rožňavskej galérie Baníckeho múzea, kde sa konala v rámci projektu Rožňavské radiály 2.

Nečudo však, že je záznam z 23-minútovej akcie vysvetľovaný aj ako paródia – figurant vo videu naozaj pôsobí komicky. Puška je pridlhá a jeho pád so snahou postreliť sa je až príliš nepravdepodobný, nemotorný, neuveriteľný. Ale nejde iba o samotné postrelenie – mladý muž je civilne oblečený, je to evidentne človek 21. storočia. Na ilustráciu priekopy v lese si vybral balíky sena, ktoré so sebou nesú asociácie na čosi vidiecke, sedliacke, rurálne. Do kontrastu tak dáva hneď niekoľko rovín. Okrem tej historickej, ktorá narába s relativizáciou našich dejín a súvislostí s problémom národnej identity, v ňom môžeme nájsť napríklad aj odkazy k súčasnosti – ako asi „vyzerá“ dnešný národný hrdina? Z akého prostredia pochádza? Ako sa dnes díva na Štúra? A koho z minulosti vlastne považuje za dôležitú osobnosť našej krajiny?

Video Martina Piačeka o Štúrovi nadväzuje na jeho predošlé projekty, ktoré vychádzajú z jeho dlhodobého záujmu o národné dejiny, hrdinov a mýty. Príbuzným k tejto akcii bolo najmä dielo Dotýkanie sa hrdinu, v ktorom sa v bielych rukaviciach dotýka vybraných relikvií slovenských historických postáv – Jánošíka, Štúra, Štefánika a Dubčeka, ktoré sú uložené v zbierkach národného múzea.

Martin Piaček (1972) študoval na VŠVU v Bratislave v ateliéri prof. Juraja Bartusza a ateliéri prof. Jozefa Jankoviča. Svoje vzdelanie rozšíril štúdiom multimediálneho ateliéru Akademia sztuk pieknych v Krakove (1997), experimentálnych ateliérov na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdame (1998). V roku 2008 získal titul Art.D. Od roku 2007 vyučujúci predmetov Kameň, Drevo, Plasty, Priestor I. na katedrách SOI a KIM . Zúčastnil sa mnohých kolektívnych a autorských výstavách. Na poslednej monografickej výstave Martin Piaček – Nesamozrejmý synv Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici (2012) komplexne odprezentoval svoju tvorbu z obdobia rokov 2006 – 2012.

Na banskobystrickej výstave Posledný zhasne, kde sú okrem diel Martina Piačeka aj diela Danglára, Laca Terena, Tomáša Džadoňa, Erika Šilleho, Erika Bindera a Shootyho, bude dnes o 13.00 h tvorivá dielňa – zameraná bude najmä na tvorbu Jozefa „Danglára“Gertliho. Na výstave sú prezentované jeho karikatúry, maľby i originálny komiks z 90-tych rokov.

Dielo dňa

Teraz najčítanejšie