Denník N

Český rozhlas zverejnil podcasty na iTunes a záujem o ne prudko stúpol, RTVS má len neprehľadný archív

Nahrávanie podcastov nepatrí len do profesionálnych štúdií, skúsiť to môžete aj doma. Foto – Dennis Yng/Flickr
Nahrávanie podcastov nepatrí len do profesionálnych štúdií, skúsiť to môžete aj doma. Foto – Dennis Yng/Flickr

S rozšírením mobilov sa prebudili k životu aj podcasty. Na Slovensku ich takmer vôbec nepoznáme, majú šancu pritiahnuť pozornosť?

Podcasty zažívajú vo svete novú vlnu popularity. Zvukové súbory vo vysokej kvalite, zadarmo dostupné cez internetové stránky alebo chytré telefóny, mali za minulý rok v Amerike rekordný počet poslucháčov.

Novinky zo sveta politiky, ekonómie, vedecké a historické fakty alebo obsah novín, to všetko sa dnes dá vypočuť za pochodu. Na prebudenie dávno vynájdeného formátu reagoval systematickou prácou s podcastmi aj Český rozhlas, počúvať sa dajú napríklad aj tamojšie časopisy Respekt a Forbes. Na Slovensku sa do niečoho podobného zatiaľ nik nepustil.

Prečo podcasty a prečo teraz?

Podľa najnovšej štúdie Infinite Dial sa od roku 2013 počet poslucháčov podcastov v Amerike zdvojnásobil. Mesačne si ich vypočuje až 67 miliónov ľudí, počúvajúc v priemere päť podcastov týždenne. Približne rovnaký počet dospelých Američanov používa sociálnu sieť Twitter.

Pre mnohých ľudí nahrádzajú podcasty hudbu najmä pri domácom počúvaní, v aute, pri chôdzi, športe a pri cestovaní mestskou hromadnou dopravou.

Podcasty sú digitálne zvukové súbory, ktoré sa dajú počúvať online, stiahnuť z internetu a neskôr vypočuť aj bez pripojenia k webu.

Cez počítače aj chytré telefóny sa dá prihlásiť na odber konkrétnych podcastov. Vďaka technológii RSS sa nové diely stiahnu automaticky. Poslucháčom tak odpadá povinnosť pravidelne kontrolovať stránky či prehľadávať archívy.

Smartfóny sú jedným z dôvodov zvýšenej popularity podcastov. Cez aplikáciu iTunes od značky Apple ich odoberá viac ako polovica poslucháčov. Foto – TASR/AP

To všetko však platí už vyše desať rokov. Svoje meno dostali podcasty už v roku 2004, spojením slov iPod a broadcasting (vysielanie). Ich popularita však úmerne stúpala s množstvom ľudí vlastniacich chytrý telefón. Tie ponúkajú vstavané aplikácie typu iTunes, ktoré uľahčujú odoberanie podcastov. Výsledkom je, že podcast ako médium zažíva masovú popularitu, hoci pred pár rokmi sa už vyhlasoval za slepú cestu vo využití internetu.

V roku 2016 bolo len cez iTunes prehratých a stiahnutých viac ako desať miliárd podcastov, o dve miliardy viac ako v predchádzajúcom roku. Tento podiel tvorí približne polovicu všetkých podcastov.

Zábava aj vzdelávanie

Väčšina podcastov má formát rádiových talkshow. Informácie podané v hovorenej forme mnohí považujú za ľahšie stráviteľné a dostávajú sa tak k témam, ktoré by ich inak neoslovili.

Podcasty sa pomaly dostávajú aj do vzdelávania. Cudzojazyčné zvukové nahrávky sú skvelým spôsobom na zlepšenie si slovnej zásoby a prízvuku.

Vizionári rozmýšľajú o podcastoch ako o nových blogoch. Pre ich tvorcov predstavujú priestor v éteri, ktorí im poskytuje viac slobody ako komerčné rádiá.

Formát oslovuje skôr mladších

Na českom audiotrhu vedie so svojou širokou ponukou Český rozhlas. Záznamy vysielaní sú dostupné v archíve na webových stránkach alebo sa dajú odoberať vo forme podcastov aj cez mobilné telefóny.

„Publikovať na iTunes sme sa rozhodli na základe dopytu zo strany poslucháčov a relatívnej prívetivosti aplikácie Podcasty, pomocou ktorej používatelia podcasty na iTunes počúvajú,“ vysvetľuje dôvody pre rozšírenie médií riaditeľ komunikácie a vonkajších vzťahov pre Český rozhlas Jiří Hošna.

Pochvaľujú si spoluprácu s Apple, najmä pre ich vlastnú skupinu tagov na kategorizáciu obsahu v RSS feedoch, ale aj pre jednoduchú komunikáciu a rýchlo reagujúcu podporu. „Vítame aj práve Applom testované rozhranie na sledovanie počúvanosti jednotlivých podcastov,“ naráža Hošna na novú funkciu iTunes. Tieto dáta pomôžu vysielateľom detailnejšie sledovať úspešnosť jednotlivých epizód.

Vyhľadávanie podcastov Českého rozhlasu v iTunes spríjemňuje ich rozdelenie podľa staníc a programov, ale aj podľa tém. „Počet poslucháčov našich podcastov vďaka iTunes narástol. Po vložení nových feedov a po ich starostlivom opísaní a označení ilustračným obrázkom sa v nasledujúcom mesiaci skokovo zdvihol odber o približne tridsať percent,“ konštatuje Hošna. Poslucháči tak môžu podcasty ľahko identifikovať a vyhľadať.

Cieľové skupiny sa líšia medzi stanicami, témami, ale aj typmi vysielania. Internetový archív Českého rozhlasu vyžívajú najmä poslucháči s hlbším vzťahom k rozhlasu, ktorí obľúbené programy počúvajú pravidelne a spätne si ich vyhľadávajú.

„Podcast je fenomén, ktorý sme teraz začali naplno rozvíjať a veríme, že si získa obľubu medzi poslucháčmi. Z hľadiska formátu zaujme skôr mladšie publikum. Všeobecne chceme ísť cestou, keď si poslucháč sám zvolí, akým spôsobom si nás praje počúvať,“ povedal Hošna z Českého rozhlasu.

Na Slovensku len klasický webový archív

Zvukové záznamy vysielaní RTVS sú momentálne poslucháčom dostupné v podobe podcastov len cez archív na ich webovej stránke.

„V súčasnosti prevažujú poslucháči, ktorí počúvajú živé vysielanie. V posledných rokoch sme však zaznamenali nárast počúvanosti relácií aj z archívu. Dôvodom je narastajúci počet archivovaných relácií, a rozširovanie online archívu,“ vyhlásil PR manažér RTVS Juraj Kadáš.

RTVS považuje momentálne za predčasné hovoriť o ďalších alternatívach rozvoja rozhlasového archívu.

Budova RTVS v Bratislave. Foto – TASR/AP

Cez aplikáciu iTunes si môže poslucháč po slovensky vypočuť týždennú reláciu Rádia_FM v spolupráci s Tech SME a reláciu .týždňa .pod lampou.

„RTVS sa rozhodlo, že bude ľudí motivovať chodiť na našu stránku, preto stiahlo podcasty a dáva ich na vlastnú stránku do archívu,“ vysvetľuje šéfdramaturg Rádia_FM Marián Hečko. Vraví, že relácia Tech_FM má slušnú počúvanosť. Robia ju v spolupráci s denníkom SME, ktorý má po dohovore možnosť pridávať epizódy aj na iTunes.

Priekopníkom slovenských podcastov v oblasti športu je bývalý šéf marketingu a PR v slovenskom vydavateľstve Mafra a zakladateľ webu takurcitee.sk Denis Schvarcz. „Poslucháčov máme dosť, baví ich to. Verím, že podcasty majú budúcnosť, ak sa to ľudia naučia robiť zaujímavo a obohacujúco a nie sú to len zostrihané rozhasové relácie,“ hovorí Schvarcz. Úspech pripisuje hlavne jednoduchej distribúcii cez mobilné telefóny.

Novodobé čítanie novín

Dve české periodiká ponúkajú svoje noviny v audioverzii už dlhšie ako tri roky. Obe fungujú cez portál Audiotéka, ktorý zabezpečuje nahrávanie písaného obsahu.

Mesačník Forbes predáva audioverziu novinového vydania samostatne a tento rok prišiel aj s vlastnými podcastmi dostupnými na internetovej stránke časopisu.

Vydania českého týždenníka Respekt majú jeho predplatitelia dostupné v tlačenej aj zvukovej verzii na webe aj v aplikácii. „Snáď na žiadnu našu službu čitateľom sme nemali také nadšené reakcie. Vrátili sa nám aj predplatitelia, ktorí zrušili predplatné pre nedostatok času. Teraz môžu počúvať aj pri ceste do práce,“ hovorí o úspechoch audioverzie šéfredaktor Respektu Erik Tabery.

Podľa Taberyho je hovorené slovo čoraz populárnejšie, väčšinu čitateľov Respektu tvoria aktívni ľudia, ktorí potrebujú šetriť čas. Momentálne ustálený počet fanúšikov považuje skôr za vlastnú chybu. „O tejto službe stále veľa ľudí nevie.“

Pre tých, ktorí si čítať nemôžu, je hovorené slovo kľúčové. „Som po operácii sivého zákalu a tri týždne mi musel čítať noviny manžel. Najmä teraz na dovolenkách alebo pri šoférovaní by sa ľuďom zišlo mať pohodlnejší prístup k vašim článkom,“ vysvetľuje čitateľka Denníka N Kvetoslava Steinlová.

Teraz najčítanejšie