Denník N

Všetci živnostníci majú podávať daňové priznanie už len elektronicky, navrhol Kažimír, Pellegrini má výhrady

Prečítajte si, čo všetko a v akom poradí musí urobiť živnostník, aby s daniarmi čoskoro komunikoval už len povinne elektronicky.

Všetci živnostníci budú podávať daňové priznanie za rok 2017 pravdepodobne už povinne elektronicky. Navrhol to minister financií Peter Kažimír v zákone, ktorý rieši napríklad aj povinné zverejňovanie vratiek DPH. Upozornil na to denník Sme.

Návrh, ktorý rieši povinnú elektronickú komunikáciu, už prešiel pripomienkovým konaním. Ak prejde na jeseň v parlamente, začne platiť od 1. januára 2018.

Všetci živnostníci, autori, umelci budú v takom prípade zasielať na daňové úrady rôzne podania už iba elektronicky. Bez ohľadu na to, či to bude daňové priznanie, odklad daňového priznania, žiadosť o zmenu preddavkov, alebo vyjadrenie k protokolom z daňovej kontroly.

Ak niekto nepodniká a predá byt alebo ho prenajíma, daňové priznanie bude môcť aj naďalej podávať v papierovej forme. No kto chce, môže si zriadiť elektronickú schránku na stránke finančnej správy dobrovoľne už aj dnes.

Pellegrini: Veď už jedno riešenie existuje

Podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer) nesúhlasí s tým, aby si živnostníci museli vybavovať prístup do schránok finančnej správy. S takýmto návrhom prišiel minister financií Peter Kažimír (Smer).

„Ak štát už má vytvorené jedno centrálne riešenie na elektronickú komunikáciu s občanmi a firmami, je nesprávne, aby niektoré štátne organizácie prinášali vlastné technické riešenia a nútili firmy alebo občanov mať prístup aj do iných elektronických schránok ako na portáli Slovensko.sk,“ povedal Pellegrini.

Elektronická komunikácia s finančnou správou je dnes povinná pre všetky firmy a pre tých živnostníkov, ktorí sú platcami dane z pridanej hodnoty. Povinne s finančnou správou komunikujú od 1. januára 2014. Tento zoznam sa má teda rozšíriť o všetky samostatne zárobkovo činné osoby.

Finančná správa má vlastné elektronické schránky. Takže hoci si už živnostník medzitým aktivoval štátny e-mail na stránke slovensko.sk, musí si aj tak vytvoriť ďalšiu schránku cez portál finančnej správy, aby mohol cez ňu posielať vyplnené daňové priznanie.

Ak už niekto má elektronický občiansky preukaz s bezpečnostným osobným kódom, jeho výhodou je, že všetko okolo schránky na portáli finančnej správy si vybaví cez počítač a nemusí už nikam behať. Ak elektronický občiansky nemá, nevyhne sa jednej návšteve daňového úradu.

Keďže elektronické služby štátu sa rozširujú, aj keď pomaly, je výhodnejšie si občiansky s čipom vybaviť.

Cez e-schránku na webe slovensko.sk daňové priznanie nepodáte, musíte si vytvoriť schránku aj na webe finančnej správy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako si vytvoriť schránku

Celý postup registrácie opisuje finančná správa na svojom webe. Najprv sa živnostník registruje cez stránku finančnej správy (vpravo hore na stránke je „registrácia“). Sú tam tri možnosti registrácie – dve s elektronickým občianskym preukazom a jedna bez neho.

Pri všetkých troch spôsoboch živnostník najprv vyplní jednoduchý registračný formulár, v ktorom okrem svojich osobných údajov, ako je meno, adresa, rodné číslo, e-mail či telefón, uvedie aj ľubovoľné heslo a identifikačný kód. Potom stlačí tlačidlo „registrovať“.

Finančná správa mu následne pošle overovací e-mail, že prijala jeho registračné údaje. Súčasťou e-mailu je aktivačný link, na ktorý treba kliknúť, tým sa potvrdzuje aktivácia. Keď to živnostník urobí, príde mu ďalší, takzvaný notifikačný e-mail so všetkými jeho údajmi.

Ak živnostník nemá elektronický občiansky preukaz, notifikačný e-mail si vytlačí a pôjde s ním osobne na daňový úrad. Tam dokončia jeho registráciu. Zároveň prinesie dve kópie vyplnenej dohody o elektronickom doručovaní (tlačivo je na webe finančnej správy), ktoré podpíše až na daňovom úrade. Dá sa poslať aj poštou, no podpis treba overiť u notára. Na základe nej mu dajú heslo, ktoré bude slúžiť namiesto elektronického podpisu.

Ak má živnostník elektronický občiansky, nikam chodiť nemusí, registráciu dokončí online.

Po prihlásení na portáli finančnej správy sa dostanete do osobnej internetovej zóny. Foto – finančná správa

Chcem podať daňové priznanie

Ak prejde Kažimírov návrh, živnostníci budú do konca marca podávať daňové priznanie už len elektronicky. V tomto roku prijali daniari do 31. marca elektronicky zhruba 59-tisíc daňových poznaní typu B. Tie podávajú najmä živnostníci. Na Slovensku je podľa štatistického úradu 340-tisíc fyzických osôb, ktoré podnikajú.

Ak budete podávať daňové priznanie elektronicky, začnete tým, že sa prihlásite na webe finančnej správy (vpravo hore treba kliknúť na „prihlásiť“). Opäť máte na výber z troch možností. Kto nemá elektronický občiansky, vyberie si tú prvú (identifikátor a heslo). Po prihlásení sa dostanete do Osobnej internetovej zóny.

Z katalógu formulárov si vyberiete správny formulár daňového priznania a vyplníte ho. Po vyplnení daňového priznania je dobré stlačiť kvôli kontrole tlačivo „skontroluj“. Systém vás upozorní na zle vyplnený riadok.

Po vyplnení priznania treba formulár podpísať (ak máte elektronický občiansky preukaz) alebo jednoducho odoslať (v prípade podpísanej dohody).

Kto má svojho účtovníka alebo daňového poradcu, môže ho splnomocniť, aby to celé absolvoval zaňho.

Daňový úrad posiela daňovníkovi do schránky potvrdenie o podaní daňového priznania k dani z príjmov či DPH, pri týchto dvoch typoch daní zatiaľ nič iné. Notifikácia sa dá nastaviť cez profil užívateľa. Informácia o prijatom dokumente príde daňovníkovi na e-mail.

Veľa pripomienok nebolo

Šéf asociácie malých podnikateľov Vladimír Sirotka hovorí, že o pripravovanom návrhu o povinnej elektronickej komunikácii vedeli a v zásade s tým nemajú problém. „Ak to funguje, sme za, lebo to zľahčí robotu. V minulosti boli určité problémy napríklad pri podávaní kontrolných výkazov. No ak to bude jednoduché, nebránime sa tomu. Je však otázka, či všade je dostupný internet,“ hovorí Sirotka.

Slovenská komora daňových poradcov s návrhom celkom nesúhlasí. Nepovažuje sa šťastné, že má platiť plošne na všetky samostatne zárobkovo činné osoby, a žiada výnimky.

„Časť z nich sú totiž aj starší občania, či osoby, ktoré neovládajú prácu s počítačom. Niektorí žijú v oblastiach bez internetu alebo so zlým internetovým pripojením. Preto tento návrh považuje za diskriminačný a za ústavne nekomformný,“ hovorí Marcela Bošková z komory daňových poradcov. Príkladom môžu byť malí remeselníci, ktorí počítač k svojej práci veľmi nepotrebujú.

Hovorí tiež, že elektronický systém daniarov nie je intuitívny a obsahuje priveľa zbytočných formulárov a informácií, čo pre živnostníkov, ktorí nekomunikujú s finančnou správou často, môže byť problém. „Pri odoslaní obyčajnej žiadosti teda v systéme nenájde pojmy ako ‚odoslať žiadosť‘, ale musí hľadať ‚všeobecné podanie‘, kde musí ďalej sám zadať dokonca aj to, akému odboru na daňovom úrade píše (správa daní, register, daňová kontrola, štátny dozor či exekúcia),“ hovorí Bošková.

Verejné IT zákazky

Teraz najčítanejšie