Denník N

Všetci živnostníci majú podávať daňové priznanie už len elektronicky, navrhol Kažimír, Pellegrini má výhrady

Prečítajte si, čo všetko a v akom poradí musí urobiť živnostník, aby s daniarmi čoskoro komunikoval už len povinne elektronicky.

Všetci živnostníci budú podávať daňové priznanie za rok 2017 pravdepodobne už povinne elektronicky. Navrhol to minister financií Peter Kažimír v zákone, ktorý rieši napríklad aj povinné zverejňovanie vratiek DPH. Upozornil na to denník Sme.

Návrh, ktorý rieši povinnú elektronickú komunikáciu, už prešiel pripomienkovým konaním. Ak prejde na jeseň v parlamente, začne platiť od 1. januára 2018.

Všetci živnostníci, autori, umelci budú v takom prípade zasielať na daňové úrady rôzne podania už iba elektronicky. Bez ohľadu na to, či to bude daňové priznanie, odklad daňového priznania, žiadosť o zmenu preddavkov, alebo vyjadrenie k protokolom z daňovej kontroly.

Ak niekto nepodniká a predá byt alebo ho prenajíma, daňové priznanie bude môcť aj naďalej podávať v papierovej forme. No kto chce, môže si zriadiť elektronickú schránku na stránke finančnej správy dobrovoľne už aj dnes.

Pellegrini: Veď už jedno riešenie existuje

Podpredseda vlády Peter Pellegrini (Smer) nesúhlasí s tým, aby si živnostníci museli vybavovať prístup do schránok finančnej správy. S takýmto návrhom prišiel minister financií Peter Kažimír (Smer).

„Ak štát už má vytvorené jedno centrálne riešenie na elektronickú komunikáciu s občanmi a firmami, je nesprávne, aby niektoré štátne organizácie prinášali vlastné technické riešenia a nútili firmy alebo občanov mať prístup aj do iných elektronických schránok ako na portáli Slovensko.sk,“ povedal Pellegrini.

Elektronická komunikácia s finančnou správou je dnes povinná pre všetky firmy a pre tých živnostníkov, ktorí sú platcami dane z pridanej hodnoty. Povinne s finančnou správou komunikujú od 1. januára 2014. Tento zoznam sa má teda rozšíriť o všetky samostatne zárobkovo činné osoby.

Finančná správa má vlastné elektronické schránky. Takže hoci si už živnostník medzitým aktivoval štátny e-mail na stránke slovensko.sk, musí si aj tak vytvoriť ďalšiu schránku cez portál finančnej správy, aby mohol cez ňu posielať vyplnené daňové priznanie.

Ak už niekto má elektronický občiansky preukaz s bezpečnostným osobným kódom, jeho výhodou je, že všetko okolo schránky na portáli finančnej správy si vybaví cez počítač a nemusí už nikam behať. Ak elektronický občiansky nemá, nevyhne sa jednej návšteve daňového úradu.

Keďže elektronické služby štátu sa rozširujú, aj keď pomaly, je výhodnejšie si občiansky s čipom vybaviť.

Cez e-schránku na webe slovensko.sk daňové priznanie nepodáte, musíte si vytvoriť schránku aj na webe finančnej správy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako si vytvoriť schránku

Celý postup registrácie opisuje finančná správa na svojom webe. Najprv sa živnostník registruje cez stránku finančnej správy (vpravo hore na stránke je „registrácia“). Sú tam tri možnosti registrácie – dve s elektronickým občianskym preukazom a jedna bez neho.

Pri všetkých troch spôsoboch živnostník najprv vyplní jednoduchý registračný formulár, v ktorom okrem svojich osobných údajov, ako je meno, adresa, rodné číslo, e-mail či telefón, uvedie aj ľubovoľné heslo a identifikačný kód. Potom stlačí tlačidlo „registrovať“.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Verejné IT zákazky

Teraz najčítanejšie