Denník N

Košičan Žiga by rád vysťahoval Kažimírových analytikov, lebo spochybnili R2 od Zvolena do Košíc

Minister hospodárstva Peter Žiga a minister financií Peter Kažimír. foto – TASR
Minister hospodárstva Peter Žiga a minister financií Peter Kažimír. foto – TASR

Minister hospodárstva vidí za Zvolenom súvislú štvorprúdovú autostrádu až do Košíc. Úvahy o iných alternatívach, ako pomôcť regiónu, skritizoval na Facebooku.

Minister hospodárstva Peter Žiga sa zapojil do debaty o tom, či a ako veľmi sa oplatí stavať od Zvolena na Košice súvislú štvorprúdovú rýchlostnú cestu. Tímu z Útvaru hodnoty za peniaze ministerstva financií, ktorý radí zvážiť aj iné alternatívy, Žiga odkázal, aby sa načas vysťahovali z Bratislavy.

„Najlepšie niekde do Rožňavy alebo Sniny, aby získali iný uhol pohľadu,“ píše Žiga na Faceboku. Je si istý, že po takomto zážitku by sa výpočty analytikov dramaticky zmenili.

„Niekoľkokrát by išli južnou cestou z/do Košíc, prechádzali cez Sorošku, vliekli sa serpentínami a dedinami za kamiónmi, stretli srnky, a keď by skúsili zas počítať, pridali by určite ďalšie konštanty a vyšlo by im to inak.“

Rodený Košičan Žiga pridal aj bonmot o tom, že by sa takto možno potvrdil starý známy vtip, že keby sa diaľnica stavala z východu na západ, tak by už dávno stála.

Žiga: Nahrávate extrémistom

Partiu okolo ministra financií Petra Kažimíra nepriamo obvinil, že nahráva Marianovi Kotlebovi, keďže na výjazdových rokovaniach v regiónoch za Zvolenom často ministri počúvajú o rastúcej podpore extrémistov, pretože domáci sa tam cítia na okraji verejného záujmu. „Je to veľmi zlý odkaz pre regióny, ako je Lučenec, Rimavská Sobota, Rožňava a Revúca,“ píše Žiga.

Na záver minister hospodárstva okomentoval tému aj z pohľadu podnikateľov, pre ktorých má ako minister vytvoriť dobré podnikateľské prostredie. „Nepochybne to môže skomplikovať aj príchod ďalších investícií, ktoré sa snažíme tlačiť na východné Slovensko.“

Kauzalita medzi existenciou diaľnice a príchodom investorov sa doposiaľ nepotvrdila. Kažimírov analytický tím navyše nespochybnil, že región potrebuje riešiť dopravnú situáciu. Iba s ohľadom na efektívnosť to nemusí vyjsť rovno na štvorprúdovú diaľnicu.

Ako možné riešenie vidia aj rekonštrukcie a rozšírenie ciest prvej triedy a stavbu obchvatov.

Zdroj: NDS

V liste, ktorý zaslali ministerstvu dopravy, analytici píšu, že ďalšia možnosť je postaviť niekde polovičný profil rýchlostnej cesty – čiže namiesto štyroch pruhov rýchlostnej cesty postaviť dva. V úseku medzi Kriváňom na Lovinobaňu by preto stálo za úvahu rozšíriť existujúcu cestu.

Hustá sieť je na papieri zabetónovaná

Odborníci dlhodobo vysvetľujú, že diaľnicu treba najprv tam, kde pomôže najviac. Ak sa skôr postaví inde, o to dlhšie bude chýbať niekde, kde ju možno viac potrebujú.

Pritom mapa plánovaných diaľnic je na Slovensku mimoriadne rozsiahla: z 1800 kilometrov plánovaných diaľnic a rýchlostných ciest je okolo 600 kilometrov kompletne postavených. Inak povedané, že diaľničné plány sú v hodnote ďalších približne 20 miliárd eur.

Aj preto odborníci dlhodobo radia zamyslieť sa nad tým, či nie je lepšie mať rýchlejšie vyriešených viac kilometrov ciest nižšej kategórie. Kde treba stavať najskôr, napovedia počty áut, ktoré budú novú cestu používať.

Spomínaná cesta R2 je pritom aj mimoriadne vyťažená, ale výrazne viac na západe, teda od Trenčína na Prievidzu než východne od Lučenca.

Je to zrejme aj preto, že v regióne za Zvolenom nie je rozvinutý priemysel a intenzita dopravy je tam nižšia. Ťaživú situáciu preto cítia ľudia priamo v obciach, keď sa do nich naleje doprava idúca po existujúcej ceste – preto chýbajú hlavne obchvaty.

Aj Kažimír je z Košíc

Zhoda je na tom, že najakútnejšie potrebuje Slovensko dostavať funkčné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami severným ťahom. Mimoriadne dôležitý dopravný uzol pre tranzit máme rozostavaný ďalej nad Žilinou smerom na Poľsko (D3).

Žiga tentokrát v debate podržal stranu kolegovi zo strany Most-Híd, ministrovi dopravy Árpádovi Érsekovi. Pre jeho stranu je elektorát z južného Slovenska mimoriadne dôležitý.

Partia analytikov, ktorú Žiga kritizuje, spadá pod Kažimíra, ktorý tak ako Žiga pochádza z Košíc. Spoločne s Martinom Glváčom a Petrom Pellegrinim ich zvyknú neformálne nazývať aj V4. Trend vysvetľuje, že narušili tradične vnímané delenie základne Smeru na košickú a bratislavskú skupinu.

Drahé a meškajúce diaľnice

Hodnota za peniaze

Teraz najčítanejšie