Čo analytici (ne)povedali o rýchlostnej ceste R2

Každý región potrebuje bezpečnú a ľahko prejazdnú cestu. Nemusí to však byť veľká 4-pruhová diaľnica do každej obce.
Autor je riaditeľ Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií
Aktuálny rozruch okolo R2 opäť pripomenul najčastejšie mýty spojené s diaľnicami. Ukazuje, že vo vnímaní, kde je problém v dopravnej politike a ako ho riešiť, sme sa zatiaľ veľmi neposunuli. Škoda. Obzvlášť, keď nás na jeseň čaká diskusia o „prioritných“ projektoch diaľnic (a rýchlostných ciest) za 17 miliárd eur, čo je pätina nášho HDP.
Z pohľadu udržateľných financií sa musíme rozhodnúť, či budúce verejné investície bude tvoriť hlavne zopár veľkých dlhodobo poloprázdnych diaľnic alebo kompaktnejšia, ale priepustná infraštruktúra, pričom vytvoríme priestor na ďalšie investície na celom Slovensku.
Naša vízia je, že si porozumieme v tom, že žiadnu cestu rušiť nejdeme. Všade, kde sa plánuje, ju treba. Ale stavajme ju adekvátnu potrebám. Nielen veľkolepú diaľnicu. Aby sme sa mohli baviť aj o iných témach ako školstvo, zdravotníctvo alebo naozajstná pomoc zaostalým regiónom.
Mimochodom, analýza Útvaru hodnoty za peniaze k úsekom R2 zatiaľ dostupná nie je, len vznikla mediálna bublina. Nateraz sme len odporučili posúdiť všetky alternatívy. Poznáme rozpracovaný projekt. Keď bude hotový, bude možné povedať, čo je najlepšie riešenie. Rozhodnú politici.
A teraz niekoľko mýtov, ktoré sa pri rozruchu okolo R2 ukázali v plnej nahote:
Analytikom rýchlostnú cestu netreba
Každý región potrebuje bezpečnú a ľahko prejazdnú cestu. Ale nie nevyhnutne veľkú 4-pruhovú diaľnicu do každej obce. Možností je viacero: 2-pruhová diaľnica (alebo rýchlostná cesta) alebo cesta prvej triedy – 4-pruhová, klasická 2-pruhová alebo striedavo s viacerými pruhmi, podľa potreby na konkrétnom mieste.
Základnými parametrami, podľa ktorých o tom treba rozmýšľať, sú 1) intenzita dopravy, ktorá sa na ceste v budúcnosti očakáva, a 2) náklady na jej výstavbu, ktoré primárne závisia od náročnosti terénu.
Dopravu na celom území Slovenska prognózuje ministerstvo dopravy s NDS. Tiež odhaduje náklady – v rôznej miere detailu, podľa stupňa rozpracovanosti projektu. Z nich sa dá posúdiť, ktorá alternatíva je najrentabilnejšia. Musia však byť posúdené, aby sme si takúto otázku mohli položiť.
Napríklad úsek Tvrdošín – Nižná práve NDS obstaráva v polovičnom profile. Orava cestu potrebuje, ale bude tam jazdiť málo áut a terén je náročný. Polovičný profil je rozumný kompromis, rentabilný.
Polovičný profil unesie okolo 20-tisíc vozidiel za deň, podobne 4-pruhová cesta prvej triedy.
Na úseku od Kriváňa po Lučenec bude podľa prognózy NDS o 20 rokov jazdiť 11-tisíc áut denne. Predstavme si, že sa model NDS veľmi pomýlil a áut bude o polovicu viac, teda 16-tisíc – stále sme ďaleko v bezpečnej zóne.
Pôvodne mala R2 len v úseku Kriváň – Lovinobaňa stáť 450 mil. eur, projektovaná bola sčasti na estakádach a paralelne s cestou prvej triedy; suma sa neskôr znížila na 350 mil. eur. Zúženie na polovičný profil môže priniesť približne o 30 percent nižšie náklady, v tomto prípade teda 115 mil. eur.
Alebo môžeme ísť ďalej, nestavať v pomerne úzkom teréne paralelnú cestu vedľa už existujúcej. Ale rozšíriť a zmodernizovať existujúcu cestu prvej triedy na 4 pruhy a postaviť obchvaty miest a obcí. Potenciálne s ešte väčšou úsporou.
Naozaj nechceme nad takýmito možnosťami ani uvažovať?
Diaľnica spasí región
Asfaltová loby dosiahla na Slovensku veľa, diaľnica v regióne sa stala synonymom rozvoja. Ostatné témy (školy, nemocnice, daňové zaťaženie) sa dostali do úzadia.
Adekvátna cestná infraštruktúra je nevyhnutný predpoklad rozvoja, znižuje nezamestnanosť, priťahuje investorov, ukazuje to aj najnovšia štúdia IFP.
Len diaľnica však nestačí. Rozumné cestné riešenie („hodnota za peniaze v doprave“) dokáže vytvoriť priestor na ďalšie priority. Za 100 miliónov môžeme napríklad postaviť 140 škôlok, zásadne zrekonštruovať 10 nemocníc alebo znížiť daň z príjmu právnických osôb o 1 %.
Diaľnica bude už čoskoro
Zlá správa. Tá diaľnica, ktorú politici vehementne sľubujú pri každom výjazde do regiónu, tak skoro nebude – a nie vinou analytikov na MF SR. Stavať sa čoskoro môže začať prvá etapa prešovského severného obchvatu a úsek Tvrdošín – Nižná. Ostatné vrátane R2 sú ďaleko.
O ich výstavbe môžeme realisticky rozmýšľať najskôr od roku 2019. Lebo projektová príprava sa zasekla a treba ju resuscitovať. Každý fanúšik diaľnic by mal svoju pozornosť upriamiť na NDS.
🗳 Predplatitelia Denníka N, pomôžte prvovoličom zorientovať sa v politike. Do 30. septembra môžu mať prístup k Denníku N zadarmo – stačí s nimi zdieľať stránku Prvevolby.sk.
Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.