Denník N

Pod vplyvom alkoholových očakávaní

Napriek všetkým škodám, ktoré alkohol spôsobuje, vďaka marketingu veríme nezmyslu, že nás alkohol robí zábavnejšími, krajšími, múdrejšími, zhovorčivejšími a odvážnejšími.

Autorka je prezidentka IOGT International Stockholm

Predstavte si túto situáciu: Ste na športovom zápase. Dajme tomu – futbal. Medzinárodný zápas. Váš tím vedie a hrá úžasne. Slnko praží, po tvári vám steká pot spolu s farbami národného tímu. Mávate šálom, ktorý vás hrial na krku celý prvý polčas, ale čo už. Keď fandíte, tak poriadne a so všetkým, čo k tomu patrí. V druhej ruke za stopku držíte pohár vína a dávate pozor, aby sa vám ani náhodou nevylialo. Keď vaši zabodujú, štrngnete si s ostatnými. Ak tento zápas dotiahnu do víťazného konca, dáte si ešte jeden pohárik.

Alebo skúste toto: Dnes večer otvárajú novú fotovýstavu v Danubiane. Veľká udalosť iba pre pozvaných hostí. Na novom oblečení ste ani náhodou nešetrili. Táto akcia si zaslúži vašu investíciu do novej róby. Pred vstupom dostane každý hosť pol litra piva, ktoré vypijete na jeden dúšok, zoberiete ďalší pohár a v takte Chopinovho Andante sa ľahkým krokom poberiete za kultúrnym zážitkom. Vďaka pivu sa cítite veľmi sofistikovane, čo vám dodá odvahu nadviazať rozhovor s neznámymi hosťami a analyzovať najnovšie majstrovské diela známeho fotografa.

Zaujímavá predstava. Nie všetko však celkom zapadá do obrazu. Naše mozgy nie sú naučené spájať si masívny pohár piva so smotánkou a výtvarným umením. Asociovanie vína s vôňou potu počas športového zápasu tiež nie je bežnou aktivitou mysle. Naopak. Pri víne očakávame intelektuálne rozhovory a pri pive si často dovolíme správanie, ktoré bežne nie je sociálne akceptované.

Naše správanie je ovplyvnené tým, čo od jednotlivých typov alkoholu očakávame. Samotná látka – alkohol alebo, presnejšie, etanol – je stále tá istá. Čo sa mení, sú prísady, nádoba, v ktorej sa nápoj nachádza, prostredie, v ktorom pijeme, a tým aj naša predstava o tom, kto sme, ako sa cítime a čo máme alebo nemáme robiť. Samotná látka, o ktorej sme presvedčení, že ovplyvňuje naše vystupovanie, je tá istá. Dalo by sa povedať, že nie sme pod vplyvom alkoholu, ale pod vplyvom našich vlastných očakávaní a spoločenských noriem.

Naša myseľ dokáže byť neskutočne presvedčivá. (Jednoduchý placebo efekt. Nielen, čo sa alkoholu týka. Tu napríklad ľudia verili, že sa pozerajú na nový iPhone, napriek tomu, že držali iPhone identický s ich vlastným telefónom.) Presvedčivosť našej mysle je vlastnosť, na ktorej, asi zo všetkých najlepšie, buduje reklamný priemysel. Napriek všetkým škodám, ktoré alkohol spôsobuje, my vďaka marketingu veríme nezmyslu, že nás alkohol robí zábavnejšími, krajšími, múdrejšími, zhovorčivejšími, odvážnejšími, a súčasne úspešne popierame základné a veľmi dobre overené fakty, že pre konzumáciu alkoholu zomrie ročne viac ako tri milióny ľudí. To je deväťtisíc ľudí za deň.

Dôvodom sú najmä zranenia, cievne ochorenia a rakovina spôsobená priamo alkoholom. Keby sme si len boli vedomí toho, že zhovorčivosť, zábavnosť, odvaha a mnoho iných vlastností, ktoré od alkoholu očakávame, sú proste v nás. A na druhej strane rakovina, cievne ochorenia a cirhóza pečene v nás byť vôbec nemusia. Jedným z rizikových faktorov týchto chorôb je alkohol a mnohým prípadom by sa dalo predísť.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Komentáre

Teraz najčítanejšie