Denník N

Nový večerníček Tresky Plesky deťom ukáže prírodné katastrofy, hudbu robí Jana Kirschner

Nový večerníček pre deti začne RTVS vysielať o dva roky. Zdroj: Archív Veroniky Kocourkovej
Nový večerníček pre deti začne RTVS vysielať o dva roky. Zdroj: Archív Veroniky Kocourkovej

Rodiny molekúl, dažďových kvapiek, snehových vločiek alebo pieskoví banditi. Prvý z trinástich dielov večerníčka o zbláznenom počasí už animátori dokončili, pracujú na ďalších. Na výrobe sa aktívne podieľajú deti.

Tresky Plesky je pestrofarebný večerníček, pri ktorom sa deti naučia, ako funguje vyčíňanie prírodných síl.

S nápadom prišla animátorka Veronika Kocourková, ktorá seriál režíruje. Vždy chcela byť meteorologičkou, no v piatich rokoch začala kresliť, a to sa jej drží dodnes. Napriek tomu sa k svojej prvej záľube vrátila.

Na seriáli začala Kocourková pracovať pred šiestimi rokmi, keď ešte študovala na VŠMU. „Páčia sa mi prírodné javy a katastrofy, kreslila som si komiksy a skúšala som ich naanimovať,“ vraví.

Potom oslovila producentku Simonu Hrušovskú, ktorú nápad nadchol. Ďalšie dva roky písali scenáre a kreslili tie obrázkové, takzvané storyboardy. Postupne si založili vlastnú firmu Super film.

Napriek tomu, že pilotný diel už odvysielala RTVS, na tie ostatné si ešte dva roky musíme počkať. „Predpokladáme, že seriál začneme vysielať v septembri 2019, keď deti začnú chodiť do školy,“ vraví Hrušovská. Vraj už aj ich priatelia sa stále seriálu dožadujú, no málokto si uvedomuje, ako dlho animácie trvajú. Teraz dokončujú druhý diel, animovať čoskoro začnú ďalší.

Upútavka na pilotný diel Tresky Plesky. Zdroj: Youtube

 

Deti sa boja zubov, tak ich dala preč

Veľkú rolu na príprave seriálu zohrali deti vo veku 4 až 8 rokov, pre ktoré je seriál určený. Práve preto pri dizajne postáv a pozadí využívajú čo najviac krikľavých a jasných farieb.

„Veľa som s deťmi kreslila, celú paletu farieb som tvorila podľa nich. Tvary postáv tiež, v zásade sú to guľky s veľkými očami a pusou, malými rukami a nohami,“ vraví režisérka.

Vďaka kresleniu zistili okrem iného aj to, čoho sa deti boja: „Zubov. Tak som ich väčšine postáv odstránila,“ vraví.

Seriál bude mať trinásť osemminútových dielov. Každý deťom hravou formou vysvetlí základný princíp jedného prírodného procesu: bleskov, požiarov, krúp, lavín, fungovania sopiek, piesočných búrok, cunami, tornád, skalných zosuvov, poľadovíc, záplav, dier v zemi a zemetrasení.

Mama molekula so synom molekulkom v pilotnej Piesočnej búrke. Zdroj: Archív Veroniky Kocourkovej

Zapojili aj fyzičku, sú to rodinné príbehy

Princípy javov tvorcom vysvetľuje fyzička Zuzana Margočová, ktorá ich ešte predtým konzultuje s odborníkmi na daný proces. V epicentre diania je vždy moderátorka televíznej stanice Tresky Plesky, ktorá dej komentuje, aby ho deti čo najlepšie pochopili.

„Zaujímavé je, že deti pointu pochopia oveľa rýchlejšie ako dospelí, lebo sa oveľa lepšie sústredia,“ vraví Hrušovská.

Hlavnými postavami sú rodiny častíc, molekúl alebo kvapiek. Keďže detský svet je spätý najmä s rodinou, príbehy sa točia okolo bežných situácií. „Chlapček ide prvýkrát vlakom, dievčatko chce byť detektívkou, rodina molekúl vzduchu hľadá vhodnejšie bývanie, dažďové kvapky pátrajú po svojom zatúlanom dieťati alebo ide rodina snehových vločiek na spoločnú lyžovačku,“ vraví režisérka.

Pri vymýšľaní námetov si animátorka Veronika Kocourková predstavuje, aké témy zaujímali v tom období ju. „Máme športový diel zemetrasenie, v ktorom pôjde chlapček pomôcť bojovníkom. Keď som bola malá a chodili sme s otcom na hokej, predstavovala som si, že som superdieťa, skočím na ľad a zápas zachránim.“

Diely sú vždy z prostredia, v ktorom sa daný jav odohráva. Púštna búrka na púšti či cunami na ostrovoch.

Jana Kirschner zapojila aj Laskyho či Pištu Vandala

Na konci postavy spievajú jednoduchú pesničku, ktorú si deti môžu ľahko zapamätať. Hudbu zastrešuje Jana Kirschner spolu so svojím partnerom Eddie Stevensom. Kirschner vymýšľa text a hľadá preň interpretov.

Pre Janu Kirschner je práca s deťmi príjemné vybočenie od zložitých projektov, na ktorých pracuje mesiace až roky. „Chce to prípravu a čas premyslieť si, kto bude spievať, a aké slová mu vložiť do úst, aby to zaujalo a bavilo aj deti, aj interprétov. V pilote spieva Lasky, Pišta Vandal a Aďo Juráček. Je to westernový diel, ku ktorému sme prispôsobili aj záverečnú pieseň. Chceme, aby sa deti dozvedeli niečo aj o hudbe,“ vraví Kirschner.

Zvučku vytvorila so Stevensom, podľa  jej slov je trochu netradičná. Chceli, aby bola pútavá a bez zbytočnej infantilnosti.

Kocourková spoznala Kirschner, keď spolupracovali na výrobe klipu Duch mesta.

Moderátorka televíznej stanice Tresky Plesky. Zdroj: Archív Veroniky Kocourkovej

Hlas Riša Stankeho, na káve s Janovicom

Celý pilotný diel daboval Richard Stanke vrátane ženských postáv. Autorky mu najskôr ukázali len zopár skíc, a na základe toho sa rozhodol s nimi spolupracovať.

Nepozastavia sa nad tým deti, že počas celej rozprávky znie len mužský hlas, hoci v rôznych obmenách? „Deťom to vôbec neprekáža, obľubujú smiešne hlasy, ktoré škriekajú a pištia. Stanke to nadaboval výborne. Momentálne riešime, ako budeme postupovať pri ďalších dieloch,“ povedala Hrušovská.

RTVS projekt finančne podporila, do tímu dala aj dramaturgičku Halku Marčekovú, za čo sú veľmi vďační. „Zistili sme, že napríklad niektoré slová nie sú vhodné alebo spisovné, takže dostávame odborné rady. Zo začiatku sme boli na kávičke aj s Tomášom Janovicom, s ktorým sme konzultovali dialógy,“ opisuje tvorbu produkčná Simona Hrušovská. Teraz ich tvoria s Patrikom Paššom mladším a Martinou Madejovou.

„Verejnoprávna televízia sa našťastie veľmi venuje pôvodnej detskej tvorbe, bola to diera vo výrobe. Keď si všimnete, každé Vianoce vysielajú aj novú hranú rozprávku,“ poznamenala producentka.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie