Denník N

Cyklotrasa pri Nivách bude chaotická, končí v zastávkach a nejde do centra

Autobusová stanica Mlynské nivy. Vizualizácia – HB Reavis
Autobusová stanica Mlynské nivy. Vizualizácia – HB Reavis

Cyklokoalícia upozorňuje na problémové úseky budúcej cyklotrasy v okolí autobusovej stanice, od mesta žiada viac ohľadu na chodcov a cyklistov.

Do roku 2020 pribudnú v Bratislave ďalšie cyklotrasy na kľúčových dopravných ťahoch mesta. No cyklisti by sa na pohodlnú a bezpečnú jazdu veľmi nemali tešiť.

Cyklista, ktorý pôjde napríklad z Ružinova okolo novej autobusovej stanice, bude musieť počítať hneď s niekoľkými prekážkami. Smerom do centra sa síce bude môcť napojiť na zelený cyklochodník, ten však bude na úrovní rušnej šesťprúdovky a zľava ho budú ofukovať trolejbusy. Podobné varianty cyklotrás, ktoré nie sú fyzicky oddelené od áut či chodcov, patria k najnebezpečnejším.

Na dohodu, čo s novou cyklotrasou, je čas práve teraz. Developer tam totiž čoskoro rozkope na viac ako rok cestu a pre novú autobusovú stanicu ju bude zásadne prestavovať. Táto cesta je zároveň miestom častých nehôd cyklistov.

Tu je zastávka, cyklotrasa sa prerušuje

Už po krátkej jazde sa cyklochodník podľa návhru končí na mieste, kde sa začína zastávka MHD. Takéto prerušenia budú v každom smere dve.

Keď nejde žiadny trolejbus, nič sa nedeje a cyklista zrejme prejde cez zastávku, pokračuje ďalej. To je skôr menej pravdepodobné, Mlynské nivy sú už dnes dôležitým uzlom mestskej dopravy a trolejbusy a autobusy tadiaľ v špičke jazdia každých pár minút.

Čo však, keď je na zastávke trolejbus a zablokuje cyklistov? Cyklista bude mať tri možnosti: buď počká, zosadne z bicykla a pokračuje po chodníku, alebo trolejbus nebezpečne obíde zľava v pruhu pre autá.

„Takto sa riešia cyklistické pruhy a zastávky na miestach s nízkou frekvenciou MHD, ako napríklad v trase z Rendezu do Vajnor, kde ide autobus raz za desať minút,“ hovorí Peter Netri z Cyklokoalície, ktorá projekt cyklotrás žiada zmeniť.

Na vizualizáciách developera HB Reavis je ešte stará verzia cyklotrasy. Tam sa cyklotrasy nekončili na zastávkach, ale ich obchádzali. Ani to nebolo ideálne. „Bolo to proti všetkým predpisom,“ hovorí Netri.

Vizualizácia HB Reavis ešte so starým návrhom cyklotrás

V starej, dnes neaktuálnej vizualizácii cyklotrasa pôvodne obchádzala zastávku. Vizualizácia – HB Reavis

S novou úpravou cykloaktivisti tiež nie sú spokojní, navrhovali mestu spraviť cyklotrasu poza prístrešok zastávky, podobne ako napríklad v Dánsku, Holandsku či v anglickom Manchestri. „Mestu sa to nepáčilo, myslia si, že by prichádzalo k stretnutiam cyklistov a chodcov, ale už im neprekážajú stretnutia cyklistov a áut.“

Návrh cyklotrasy od Cyklokoalície

Návrh segregovanej cyklotrasy podľa Cyklokoalície.

Developer: Nemôže to byť na úkor chodcov

Developer stanice a priľahlej novej administratívnej zóny HB Reavis tvrdí, že v časti Mlynské nivy zapracovali takmer všetky pripomienky Cyklokoalície, no nemôžu uskutočniť návrhy, ktoré nie sú v súlade s dopravným riešením mesta alebo idú proti chodcom.

„Napríklad pri zastávkach verejnej hromadnej dopravy je dôležité udržiavať nerušenosť priestoru z pohľadu civilnej ochrany a požiarnych predpisov. Na Mlynských nivách sa napríklad nachádza druhá najfrekventovanejšia zastávka v hlavnom meste, je dôležité priniesť bezpečný priechod cestujúcich, ide o stovky ľudí v priebehu pár minút,“ reaguje developer.

Cyklokoalícia tiež kritizuje, že trasa nie je fyzicky oddelená – napríklad vyvýšením, ako v prípade Štúrovej ulice v centre. „Je to o stupeň horšia bezpečnosť, minimálne pocitová,“ hovorí Netri.

Tri križovania, šesť priechodov

Ak toto všetko cyklista prežije a nevzdá sa cesty do centra na bicykli, čo ďalej? To je komplikované, smerom do centra totiž cyklotrasu mesto nenakreslí.

Na konci Mlynských nív pred veľkou križovatkou tak má cyklotrasa jemne odbočiť na chodník pri VÚB banke. Tam má z bicykla zosadnúť a prejsť celkovo šesť priechodov (z toho dvakrát priechod rozdeľuje ostrovček), aby sa dostal na druhú stranu cesty a mohol pokračovať tam, kde autá jednoducho idú rovno. Za tým je totiž aj premaľovanie priechodov na tejto veľkej križovatke.

Cyklista tak od VÚB banky najskôr prejde po priechode na ostrovček. Tam neprejde na druhú stranu, pretože dnešný priechod cez Karadžičovu ulicu tam už pre rozšírenie cesty nebude. Bude teda musieť ísť cez dva priechody krížom cez Mlynské nivy na druhú stranu ulice.

Z ďalšieho ostrovčeka prejde krížom po priechode ku krčme Koník na rohu Karadžičovej a Dunajskej. Už zostáva iba jeden priechod a môže sa napojiť na Dunajskú ulicu smerom do centra. Jednoduchšie, no opäť rizikovejšie, je pre cyklistu opustiť cyklotrasu ešte pred križovatkou a prejsť ju po ceste.

Ako má cez križovatku prejsť cyklista

Návrh riešenia križovatky podľa mesta.

„Musí prejsť niekoľko priechodov pre chodcov, kde sa možno ani nezmestí s chodcami na ostrovček. Potom asi vkročiť do cesty a ísť. Je to nezmysel,“ komentuje to Netri.

„Na tomto mieste sa stretnú tri hlavné mestské cyklotrasy. Jedna je Páričková smer centrum, ďalšia Mlynské nivy smer centrum, tretia je okružná Dostojevského rad a Karadžičova. Cieľ je, aby cyklista na týchto trasách mohol odbočiť na ktorúkoľvek z týchto trás, no niektoré trasy v alebo pred križovatkou sa končia. Sú to najdôležitejšie miesta, kde sa stáva 50 percent cyklistických nehôd.“

V návrhu Cyklokoalície, ktorý mesto odmietlo, je cyklotrasa pre každý smer jazdy. Teoreticky sa po nich cyklista dostal jednoducho do každého smeru plynulo a bez tlačenia bicykla po priechodoch.

„Návrh Cyklokoalície počíta so zmenou signálneho plánu tak, aby sa každý jeden smer vyprázdňoval samostatne, vtedy sa do križovatky zmestia komfortné a bezpečné ostrovčeky a priechody pre chodcov cez všetky ramená križovatky aj cyklotrasy umožňujúce prejazd všetkými smermi,“ píše združenie.

Neprijaté návrhy Cyklokoalície pre križovatku

Návrh križovatky podľa Cyklokoalície.
Návrh segregovanej cyklotrasy podľa Cyklokoalície.

Cyklistov zmiešajú s chodcami

Problémové úseky môžu byť podľa Cyklokoalície aj na Karadžičovej ulici. Tam bude zmiešaný chodník pre cyklistov a chodcov. HB Reavis tvrdí, že na Karadžičovej predĺžia súčasný cyklopruh, ktorý pôjde po chodníku od administratívnych budov CBC až po križovatku s Dostojevského radom.

Ako bude v praxi vyzerať riešenie, ešte nie je jasné, pred CBC administratívnymi budovami pozdĺž Karadžičovej sa dnes cyklisti a chodci chaoticky križujú na chodníku, ktorý nie je rozdelený ani pruhmi.

Na príklade z dunajského nábrežia vidieť, že ideálne riešenie je iba fyzické oddelenie cyklotrasy. Na širokej promenáde sú namaľované cyklopruhy hneď vedľa chodcov a inak fyzicky nie sú od chodníka oddelené. Často tam prichádza k rizikovým situáciám, keď niekto vbehne do dráhy cyklistom.

„Ak to bude zmiešané s chodcami, bude to úplný fail. Náš návrh bol, aby to nebola obojsmerná trasa, cyklista by vždy šiel vpravo na svojej strane. Je oveľa jednoduchšie sa potom napojiť na všetky smery a cyklista sa nikdy nedostane do situácie, kde ho nikto nečaká, alebo do protismeru,” hovorí Netri.

Cyklokoalícia žiada mesto a primátora Iva Nesrovnala, aby postoj k zóne okolo Nív prehodnotili, pod výzvu sa podpísalo vyše dvetisíc ľudí. Cyklokoalícia tvrdí, že chce na Nivách napríklad zabezpečiť bezpečný prejazd cyklistov ulicami, zastávkami a križovatkami s napojením na všetky smery a brať ohľad aj na chodcov tak, aby zostali splnené aj plány mesta.

„Riešenie je v rozpore so strategickými dokumentmi mesta, ako územný generel dopravy,“ hovorí Netri z Cyklokoalície.

„Nie je udržateľné, aby sme rozširovali cesty. Teraz pre Nivy rozšírime Karadžičovu a zrušíme priechod. Potom pre pokračovanie Eurovea zrušíme ešte zelený pás. Mesto povie developerovi, čo potrebuje, aby bola križovatka plynulá. Ak má doprava narásť o niekoľko percent, ešte pridajú pruhy. Aj keby tam bola zastávka metra, každú minútu by jazdili autobusy alebo by všetci bicyklovali, budú vyžadovať viac parkovacích miest a pruhov pre nárast dopravy.“

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Bicyklovanie v Bratislave

Slovensko

Teraz najčítanejšie