piatok

Ak niekto spochybňuje R2, spochybňuje koaličnú zmluvu, odkázal Bugár zo Sorošky

Érsek dal pokyn, aby sa úsek R2 s tunelom Soroška staval ako cesta s jedným pruhom pre každý smer.

Účastníci protestu v piatok poobede na polhodinu zablokovali dopravu na Soroške. Vpravo minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) a jeho stranícky šéf Béla Bugár boli v piatok na horskom priechode Soroška. Do rožňavského regiónu, v ktorom strana získala v parlamentných voľbách 16,8 percenta, prišli podporiť protestnú blokádu za výstavbu autostrády s tunelom Soroška.

Miestni ju zorganizovali pod vedením regionálnych politikov, pretože doterajšie plány na výstavbu R2, ktorej súčasťou je aj Soroška, spochybnilo ministerstvo financií. Jeho analytický Útvar hodnoty za peniaze prišiel s myšlienkou, či sa neoplatí zamyslieť sa aj nad inými efektívnejšími alternatívami, ako odľahčiť dopravu na južnom ťahu.

„Ak to niekto spochybňuje, tak, samozrejme, potom spochybňuje koaličnú zmluvu. Práve preto som na budúci týždeň inicioval stretnutie na úrovni koaličnej rady, lebo si nemyslím, že takým spôsobom sa dá odkazovať cez médiá,“ cituje Bugára agentúra TASR.

Érsek zasa oznámil, že vydal pokyn, aby sa úsek na Soroške preprojektoval: mal by tak namiesto pôvodne plánovaných štyroch pruhov iba dva – každý na jeden smer.

„Podľa našich výpočtov tá jedna rúra bude stačiť na plynulé zabezpečenie tejto časti na 15 až 20 rokov. Už robia geológiu na tunel, prebiehajú tu nejaké práce. Ak na budúci rok budem v takom stave, že môžem vypísať súťaž, tak v roku 2019 sa môže reálne začať stavať tunel,“ cituje TASR Érseka.

Možné alternatívy

Soroška je posledný prejazd na južnej ceste od Rožňavy do Košíc či do Prešova, čosi podobné ako Branisko pri severnej trase na východ. Prejazd cez sever rieši tunel Branisko s jedným pruhom na každý smer a podľa doterajších plánov sa na Soroške plánoval tunel s dvoma pruhmi na každý smer.

Štvorprúdová rýchlostná cesta s rovnako komfortným tunelom je jedna z alternatív, o ktorej sa pri Soroške debatuje. Ďalšou možnosťou je spomínané zúženie cesty ako pri Branisku a postaviť jeden pruh tam a jeden na opačný smer.

Ministerstvo financií navrhuje pri R2 diskutovať o modernizácii existujúcej cesty a zlepšení jej parametrov.

„S ministerstvom dopravy hľadáme riešenie, ktoré môže byť postavené skôr a lacnejšie ako pôvodný návrh rýchlostnej cesty v plnom profile. Riešením môže byť napríklad rýchlostná cesta v polovičnom profile alebo modernizácia cesty prvej triedy s vybudovaním obchvatov miest a obcí. Vytvorí sa tak priestor na financovanie iných priorít, ktoré región potrebuje,“ uviedol Štefan Kišš z Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií. Nehovoril pritom len o Soroške, ale o celkovej koncepcii, ako nazerať na rozplánovanú R2 za Zvolenom až do Košíc.

V zásade sú alternatívy pre jednotlivé súčasti R2 podobné ako tie pri Soroške. Tunel Soroška (4,6 km) má byť súčasťou 14,2-kilometrového úseku Rožňava – Jablonov nad Turňou.

Z ministerstva financií ešte doobeda oznámili, že k novému návrhu, na ktorom pracuje rezort dopravy spolu s NDS, sa vyjadria, keď bude pripravený.

Zdroj – NDS

 

Pri horskom priechode môže byť viac než na iných častiach R2 na debatu aj to, či by sa nedala existujúca cesta rozšíriť.

„Na viacerých horských priechodoch dobudovanie pruhu pre pomalé vozidlá výrazne pomohlo. A dobre

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 96315 z vás dostáva správy e-mailom