Denník N

Na nahé umelkyne z Topoľčian podali trestné oznámenie, polícia zisťuje, či nešlo o výtržníctvo

Zahraničné umelkyne Roni Katz a Bar Altaras. Foto – Facebook/Nástupište 1-12
Zahraničné umelkyne Roni Katz a Bar Altaras. Foto – Facebook/Nástupište 1-12

Podnet na políciu podal šéfredaktor Topoľčianskych novín, ktorý na predstavení nebol.

Štvorhodinové predstavenie nemeckej a izraelskej umelkyne v Topoľčanoch museli asi po dvoch hodinách prerušiť. Mestu sa nepáčilo, že súčasťou vystúpenia, ktoré sa odohráva v topoľčianskom podchode, je aj nahota.

„V podchode sú mestské kamery, takže mi hneď volali z mesta, že nech si radšej dajú niečo cez seba, aby neboli problémy,“ hovorí Zuzana Godálová z Občianskeho združenia Nástupište 1-12.

Vystúpenie s názvom Praktiky lásky z 13. júla teda prerušili a umelkyne Bar Altaras a Roni Katz sa obliekli.

„Bolo to rodinné predstavenie, ktoré bolo veľmi poetické. Bolo to o vzťahoch, akurát pár minút v tom vystúpení boli nahé. Ale nebolo tam nič vulgárne,“ hovorí Godálová, ktorá má ísť pre vystúpenie 10. augusta vypovedať na políciu.

Nástupištia jedna až dvanásť na topoľčianskej autobusovej stanici sú dnes priestorom pre súčasnú kultúru, hudbu, umenie, prezentácie a vzdelávacie aktivity.

Topoľčianske združenie Nástupište 1-12 malo v roku 2013 aj výstavu s názvom Pazuchy. Foto – Facebook/Nástupište 1-12

Podnet na políciu dal novinár, ktorý o akcii aj písal

Podnet na políciu podal šéfredaktor MY Topoľčianske noviny Ondrej Šomodi. Umelkyne sú podozrivé z výtržníctva, za ktoré je maximálna trestná sadzba tri roky.

Na predstavení sa Šomodi osobne nezúčastnil, konal na základe fotografií, ktoré organizátori zverejnili na facebookovej stránke.

„Tie fotky nevyjadrovali všetko, čo sa počas predstavenia stalo. Za päť minút som to preto stiahla,“ vysvetľuje Godálová.

Šéfredaktor regionálnych novín MY Topoľčany Ondrej Šomodi o predstavení zároveň písal aj do novín. Ako konflikt záujmov to nevníma.

Zuzana Godálová na Šomodiho podala sťažnosť vydavateľstvu Petit Press, ktoré noviny vydáva. „Považujeme za vysoko neprofesionálne a neetické, ak šéfredaktor novín vo vlastnom článku informuje o škandále počas umeleckého predstavenia a o oznámení na políciu, ktoré sám podal,“ píše sa v tlačovej správe Nástupišťa 1-12.

MY Topoľčany na predstavenie vyslali reportéra, ktorý o ňom pripravoval text a robil aj rozhovor s umelkyňami. Šomodi tento text neuverejnil, svoje rozhodnutie obhajuje tým, že šlo o študenta, ktorý do novín prispieval ešte len krátko a bol neskúsený.

„Problémom je to, čo na Nástupišti 1-12 nevedia pochopiť, že ja nehodnotím, čo je a čo nie je umenie, ale to, že to bolo na verejnom priestranstve, kde chodia desiatky ľudí. Je to, akoby to urobili niekde na námestí,“ vysvetľuje Šomodi.

„Keby to bolo za zavretými dverami ako normálne ohlásené kultúrne podujatie, nemám problém. Ale ľudia sa predsa nemusia pozerať na nejaké holé ženské, keď nechcú,“ doplnil Šomodi.

Predstavenie Praktiky lásky zahraničných umelkýň Roni Katzovej a Bar Altarasovej. Foto – Facebook/Nástupište 1-12

V Poľsku ich vystúpenie nikomu neprekážalo

Nástupište 1-12 vo svojej tlačovej správe upozorňujú na to, že „novodobou dominantou Topoľčianskeho námestia je obrovské ženské poprsie pretekajúce cez okraje pritesného korzetu na reklamnom pútači kedysi obľúbeného miestneho piva“.

„Naše vystúpenie nebolo sexistické,“ upozorňuje na dvojaký meter pri zobrazovaní žien na verejnosti Godálová.

O všetkých akciách Nástupište 1-12 informuje mesto a náčelníka mestskej polície v Topoľčanoch. Dostávajú tlačové správy aj newslettre.

„Ak by chceli, mohli to zakázať už týždeň predtým, ale nikto to nezakázal, lebo vedeli, o čo ide a nikomu to neprekážalo,“ hovorí Godálová.

Dvojica zahraničných umelkýň Bar Altaras a Roni Katz o podaní vedia. „Sú presvedčené, že neurobili nič zlé, a my si myslíme to isté,“ tvrdí Godálová. „To predstavenie hrali aj v Poľsku, ktoré je oveľa kresťanskejšia krajina, a tam to vôbec nikomu neprekážalo,“ obhajuje zahraničné umelkyne.

Po protestoch proti tomuto vystúpeniu sa jej vraj z Česka a Slovenska ozvalo šesť ľudí, ktorí by predstavenie chceli uviesť na svojich festivaloch.

Obraz piatich pochodujúcich mužov z roku 1958 od amerického autora Brucea Naumana v Leopoldovom múzeu vo Viedni v roku 2012. Foto – TASR

Problémy mali aj iní umelci

Združenie Nástupište 1-12 upozorňuje na udalosť spred piatoch rokov, keď v Rakúsku spôsobili rozruch reklamné pútače pozývajúce na výstavu Nackte Männer (Nahí muži) v Leopoldovom múzeu vo Viedni, na ktorých bola fotografia troch nahých mužov.

„Počiatočný šum napokon utíchol a monumentálna socha nahého muža Mr. Big vo verejnom priestore MuseumsQuartier sa stala obľúbenou scénou pre fotografie z rodinných výletov,“ píše združenie.

V roku 2008 zasa v Galérii Cypriána Majerníka uviedli fotografickú výstavu Nahí muži od dvojice mladých poľských umelcov. Po tejto výstave musel odísť riaditeľ galérie Richard Gregor. Odvolal ho vtedajší starosta Starého Mesta Andrej Petrek (Demokratický klub) s odôvodnením, že Gregor nie je dobrý úradník. Ten to odmieta. Zastal sa ho aj vtedajší predseda komisie pre kultúru Sven Šovčík (SDKÚ), ktorý bol v tom čase presvedčený, že Gregor prišiel o miesto práve pre nahé mužské telá.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra, Slovensko

Teraz najčítanejšie