Denník N

Čiara mohla byť slovenský Narcos. Ale nie je

Foto - Wandal Production
Foto – Wandal Production

Dá sa zmieriť s tým, že novinka v našich kinách východ vykresľuje ako Balkán, dá sa rozumieť aj žánrovej nadsádzke. Problém je inde a spočíva skôr v detailoch. Lenže práve tie vedia film otráviť.

Pre niektorých recenzentov má kritika radiť tvorcom, čo mohli a mali spraviť inak, lepšie, šikovnejšie. Presne k tomu zvádza Čiara a darmo sa bránite.

Málokedy máte pocit, že scenár bol lepší ako film. Každý film je v istom zmysle kolektívnym dielom, na Čiare však príliš vidieť, že vznikala v troch odlišných hlavách, ktoré mali inú predstavu. Ako by niečo trochu iné chceli scenárista Peter Balko, producentka Wanda Hrycová aj režisér Peter Bebjak.

Krstná mama mafiána

Na začiatok pochvala. Príbeh gangu pašerákov zo slovensko-ukrajinskej hranice je veľmi zručne vystavanou drámou. Zachmúrený Tomáš Maštalír je hlavou gangu, ktorá túži zároveň byť milujúcim manželom, otcom, synom aj svokrom, a my mu to uveríme, aj keď v kine tento herec debutuje 39-ročný.

Navyše: kedy sme videli Emíliu Vášáryovú ako mafiánsku krstnú mamu?

Na rozdiel od iných filmov od domácich autorov, Čiara nie je diletantské snaženie sa o gang­sterku tam, kde chýba presná znalosť žánru, jeho pravidiel (Únos). Poučenosť klasikou a súčasnosťou žánru dobre vidieť na stavbe scén, nenáhodných prostrediach a paralelných motívoch.

Dokonca je možné tvrdiť, že toto je spolu s Červeným kapitánom naša najlepšia novodobá žánrovka.

Recenzentov zahraničných magazínov upútala kombinácia gangsterky a slovenského východu. Možno pri tom zafungoval nejaký faktor exotiky.

V našom filme prepojenie lokálneho so žánrovým nie je také výnimočné, spomeňme film Pokoj v duši (2009), ktorý svojsky nadväzoval na dedičstvo westernov zo slovenských hôľ od režiséra Martina Hollého.

A keď už sme na východe, Gejza Dezorz nakrútil Babie leto (2013), tiež-gangsterku o bizarných postavičkách v Košiciach a okolí. Koniec koncov, aj temne noirový Červený kapitán (2016) sa odohrával v bizarných lokálnych kulisách post-socialistickej Bratislavy s hrdinom-policajtom v tesilovej košeli.

Dá sa zmieriť s tým, že Čiara východ vykresľuje ako Balkán, prežijeme dokonca, že veľká porcia exotiky pramení v tom, že východ sa takto javil tvorcom, ktorí odtiaľ nepochádzajú. Chápeme žánrovú nadsádzku a nemusí vždy každý iba nakrúcať o rodisku.

Gangnam style

Problém Čiary je inde a spočíva skôr v detailoch. Lenže práve tie vám vedia film poriadne otráviť. A tak skvele vystavanú scénu strieda niečo čudné, priam nepochopiteľne lacné z tohto zoznamu:

Po prvé, neustále pokusy o komédiu. Dieťa, ktoré opakuje po dospelých vulgarizmy, to je fórik na úrovni Eštébaka (2012). Alebo dialóg o pozlátenej pištoli („Gangnam style, ne?“). Ten sa v roku príbehu, ktorým je rok 2007, dá chápať len jedným možným spôsobom: ako pokus o meta-naratívny humor.

Jednoducho, nie je možné sekať vážnu formu, budiť dojem ako Krstný otec a na to sa rozosmievať hláškami pre pookriatie main­streamových divákov.

Po druhé, tie odťažité medzihry, čo nepasujú k hlavnej línii deja. Vo filme je scénka, ako deti z rómskej osady ukradnú ružový mercedes a jazdia s ním po kraji. Súvis s dejom nulový. Jasné, môžeme oponovať, že aj v snímke Čierna mačka, biely kocúr je taká zábavno-interpunkčná scénka s prasaťom, ktoré žerie trabant, ale práve to je to. Peter Bebjak nie je Emir Kusturica.

Dosť čudne a nesúrodo pôsobí aj línia deja s prevádzaním utečencov – v istej chvíli kamera preberie subjektívne hľadisko postavy utečenca, čo pôsobí v perspektívne rozprávania zmätočne.

Do tretice hudba. Cimbálové kompozície Slava Solovica nie sú zlé samy osebe, ale sú nadužívané, dej zbytočne balkanizujú a dramatizujú tam, kde netreba.

Kto pašuje pervitín

Pretože je scenár inak bez dier, ponecháme na zváženie, prečo by (pozor spoiler) najväčší mafián prezrádzal niekomu, koho chce len teatrálne vystrašiť, reálne miesto, kde topí svoje obete, alebo či je pervitín tou nelegálnou substanciou, ktorá sa vo veľkom pašuje z Ukrajiny.

Súkromná hypotéza autora tejto recenzie je, že pôvodne lepší scenár, z ktorého by azda vznikol celý quality TV seriál na spôsob slovenských Narcos, niekto zvláštne okorenil zbytočnými prísadami, ktoré kazia chuť.

Nie že by na tom záležalo. Doma prídu na tento film spokojní diváci po desaťtisícoch. Len recenzie zo sveta sa zdali trochu zveličené.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Filmy

Kultúra

Teraz najčítanejšie