Denník N

R2 do Košíc? Najskôr o 15 – 20 rokov (otázky a odpovede o južnej diaľnici)

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR

Pozrite si, ako si stojíme so stavbou rýchlostnej cesty R2 od Zvolena do Košíc, o ktorej teraz politici veľa rozprávajú.

Čo je to R2? 

Je to rýchlostná cesta vedúca od D1 pri Trenčíne, ktorá sa plánuje cez Zvolen až po Košice. Celá je dlhá viac než 330 kilometrov, z toho chýba ešte 282 kilometrov.

V programovom vyhlásení vlády sa špeciálne spomínajú úseky R2 od Zvolena na Košice, v celkovej dĺžke necelých 230 kilometrov. Hotových je okolo 40 kilometrov.

Západnú časť R2 (110 km, z toho cca 15 km hotových) vládny program nevyznačuje. Exkoaličná Sieť s jej úsekmi počítala; po tom, čo z nej odišla primátorka Prievidze Katarína Macháčková, spomínal sa už iba ťah R2 od Zvolena na Košice.

Nakoniec ministerstvo dopravy prevzal Most-Híd (do ktorého klubu vstúpilo niekoľko odídencov zo Siete) s voličskou základňou v južných pohraničných oblastiach.

Zdroj – NDS, čierne úseky sú hotové, zelené plánované, červené rozostavané.

Prečo je pre R2 spor v koalícii?

Prišlo spochybnenie, či zlepšenie dopravy na južnom Slovensku nemožno priniesť aj skôr a efektívnejšie. Nápad debatovať o tom priniesol analytický Útvar hodnoty za peniaze okolo ministra financií Petra Kažimíra.

Analyzovať sa núka, či nie je lepšie vylepšiť parametre jestvujúcej cesty, rozšíriť ju alebo niekde postaviť rýchlostnú cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Premiér Robert Fico síce vyhlásil, že ho „vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka“, no koniec debaty to nemusí znamenať. Šéf strany Most-Híd Béla Bugár uznal, že sa už úradníkom v niečom aj ustúpilo a ešte sa aj môže.

Koľko má stáť R2?

Podľa inštitútu INEKO by stavba západnej časti cesty stála 1 miliardu eur, východnej až po Košice približne 2,3 miliardy eur.

Údaj pochádza z prezentácie INEKO z konca minulého roku. Reálne čísla vzídu až zo súťaží a budú závisieť aj od toho, ako bude južná cesta presne vyzerať. Napríklad medzičasom ministerstvo dopravy vydalo pokyn, aby sa tunel Soroška staval ako jednorúrový, s jedným pruhom pre každý smer podobne ako Branisko.

Koľko z R2 je hotové?

Medzi Zvolenom a Košicami štát rozdelil práce na približne 20 úsekov. Zelená značí úseky, ktoré sú v pláne, čierna hotové a červená rozostavané. Úseková mapa je staršia, úsek Zvolen východ – Pstruša je medzičasom dostavaný.

Šoférom doteraz odovzdali úseky v celkovej dĺžke necelých 40 kilometrov. Polovica sú obchvaty v polovičnom profile, čiže s jedným pruhom pre každý smer. V obciach prechádzajúca doprava ľudí najviac obťažuje.

Ďalšie dva úseky sú medzi Zvolenom a Detvou. Tam sčítanie dopravy vykazuje vyššiu intenzitu dopravy ako inde na trase R2.

Graf Útvaru hodnoty za peniaze z „revízie výdavkov na dopravu“ z minulého roka ukazuje, kde jazdí koľko áut a kde je koľko dopravných nehôd. Čím je čiara hrubšia, tým viac áut územím prechádza, a čím je zelená farba tmavšia, tým viac nehôd na úseku je.

Zdroj – MF SR, revízia výdavkov na dopravu

Kedy bude hotová R2? 

Najviac efektov prináša infraštruktúra vtedy, ak je celistvá a nevznikajú lieviky. Kedy by mohlo byť hotové kompletné riešenie cesty od Zvolena do Košíc, ak by sa rozširovala aktuálna cesta, staval sa polovičný alebo plný profil?

„Mnohé z úsekov R2 nemajú vypracovanú ani dokumentáciu na stavebné povolenie a majetkoprávne vysporiadanie, nieto ešte tendrovú dokumentáciu potrebnú na vypísanie súťaže na výber zhotoviteľa. Pri všetkých troch alternatívach to bude trvať určite dlhšie ako 10-15 rokov,“ hovorí Martin Bakoš, riaditeľ projekčnej a dozornej firmy Amberg Engineering Slovakia.

„Ak by sa pokračovalo ako doteraz (vo všetkom, teda vrátane prípravy aj výstavby), tak najskôr v roku 2035, a to za predpokladu zabezpečenia peňazí,“ prognózuje Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej.

Matej odporúča stavať cestu skôr v polovičnom profile, tak by mohla byť hotová v roku 2025.

„Nič tomu nebráni, lebo príprava nových úsekov je aj tak na bode nula,“ hovorí Matej. Keby sa rozširovala aktuálna cesta, výsledky by sa dostavili v roku 2022, odhadol.

Ako dlho u nás trvá stavba?

Termíny výstavby na Slovensku platia spravidla s dôvetkom – ak sa niečo ešte nepokazí. Pre ilustráciu: z 300-kilometrového diaľničného plánu z roku 2014 idú načas 4 kilometre.

Čas na prípravu a stavbu diaľnic a rýchlostných ciest sa podľa Národnej diaľničnej spoločnosti pohybuje na úrovni 14,2 roka. Väčšina z toho je príprava, a takto to celé prebieha:

Národná diaľničná plánuje ešte tento rok poslať do tendra úsek R2 za Kriváňom – od Mýtnej po Lovinobaňu. Ani to nemusí vyjsť, pretože diaľničiarom zrejme ešte chýbajú pozemky. Cestu prekresľovala z priúzkeho variantu (17,5- metrová šírka celej cesty so štyrmi pruhmi) do bezpečnejšieho variantu (24,5 m).

Bugár vo štvrtok oznámil, že na budúci rok by sa mohli zadať do súťaže tri úseky R2. Jedným z nich by mal byť aj ten, na ktorom sa plánuje tunel Soroška (Rožňava – Jablonov nad Turňou).

Čo sa plánuje ďalej?

Ďalším úsekom na tender by mohol byť juhovýchodný obchvat Košíc. To je ten, o ktorom hovoril ešte predchádzajúci šéf Národnej diaľničnej za Sieť Róbert Auxt. Vo funkcii už nie je pomaly rok.

„Na stavbu rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bola podpísaná zmluva na vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie (DSP), (…) dokumentácie na ponuku, výkon autorského dozoru a výkon koordinátora dokumentácie, ktorá nadobudla účinnosť 10. 6. 2017,“ píše NDS.

Teraz sa vykupujú pozemky. „Po dokončení dokumentácie na stavebné povolenie môže NDS pristúpiť k zabezpečeniu stanovísk pre stavebné konanie a následne k podaniu žiadosti o stavebné povolenie ešte v roku 2018. Súčasne v roku 2018 má NDS v pláne spustiť proces verejného obstarávania na zhotoviteľa stavby,“ píšu diaľničiari.

Ako dlho trvá tender?

Pre ilustráciu: Verejné obstarávanie rýchlostnej cesty od Kriváňa po Pstrušu trvalo 9 mesiacov, ale pri extréme – náročnom úseku D1 s tunelom Višňové pri Žiline – sa pre komplikácie ťahala súťaž takmer 4 roky.

Ako dlho trvá stavba?

Stavba relatívne jednoduchej 11-kilometrovej časti D1 na úseku Fričovce – Svinia trvala 4 roky. O pol roka menej trvalo štátu, kým postavil 9,5-kilometrový úsek diaľnice pri Levoči (od Levoče po Spišské Podhradie). Posledný platný termín pre úplné diaľničné prepojenie Bratislavy a Košíc je momentálne rok 2026.

Rýchlejšie to ide pri R2. Prvý hotový úsek za Zvolenom stavali necelé tri roky, obchvat Detvy bol hotový za 2 roky.

Ako ďaleko sú diaľničiari s R2?

Národná diaľničná spoločnosť na svojom webe opisuje, v akom stave prípravy sú jednotlivé úseky budúcej R2. Je možné, že údaje nie sú plne aktualizované. V niektorých prípadoch môže napríklad stavebné povolenie znamenať aj to, že diaľničiari už majú vysúťažené napríklad aj dokumenty pre verejné obstarávanie.

Nasledovná tabuľka obsahuje opis stavu projektov tak, ako to uvádza Národná diaľničná na webe.

R2 Zvolen – Košice

  • Zvolen, západ – Zvolen, východ

Dĺžka: 17,5 km

Proces dokumentácie pre územné rozhodnutie

  • Zvolen, východ – Pstruša

Dĺžka: 7,85 km

Odovzdali ho tento rok

  • Pstruša – Kriváň

Dĺžka: 10,4 km

Odovzdali ho v roku 2015

  • Kriváň – Mýtna

Dĺžka: 10,5 km

Stav: Dokumentácia pre stavebné povolenie

  • Mýtna – Lovinobaňa

Dĺžka: 11,41 km

Stav: Pripravuje sa súťaž, chýbajú ešte pozemky

  • Lovinobaňa – Ožďany

Dĺžka: 20,74 km

Stav: územné konanie

  • Obchvat Oždian

Dĺžka: 6 km

Stav: Odovzdaný v roku 2006 s jedným pruhom pre každý smer

  • Ožďany – Zacharovce

Dĺžka: 10,56 km

Stav: územné konanie

  • Zacharovce – Bátka

Dĺžka: 8,32 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Bátka – Figa

Dĺžka: 6,18 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Figa – Tornaľa

Dĺžka: 14 km

Stav: Odovzdaná posledná časť v roku 2008 v polovičnom profile

  • Tornaľa – Gombasek

Dĺžka: 18 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Gombasek – Rožňava

Dĺžka: 9,8 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Rožňava – Jablonov nad Turňou (s tunelom Soroška)

Dĺžka: 14,1 km

Stav: Dokumentácia na stavebné povolenie

  • Jablonov nad Turňou – Včeláre

Dĺžka: 7,8 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Včeláre – Moldava nad Bodvou

Dĺžka: 14 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Moldava nad Bodvou – Košice, Šaca

Dĺžka: 18 km

Stav: Dokumentácia pre územné rozhodnutie

  • Košice, Šaca – Oľšany

Dĺžka: 21,25

Stav: Dokumentácia pre stavebné povolenie

Zdroj: NDS, wikipedia

pozn.: úseky R1 v trase R2 nerátame

Drahé a meškajúce diaľnice

Hodnota za peniaze

Teraz najčítanejšie