Denník N

R2 do Košíc? Najskôr o 15 – 20 rokov (otázky a odpovede o južnej diaľnici)

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na protestnej blokáde proti R2 na Soroške. Foto – TASR

Pozrite si, ako si stojíme so stavbou rýchlostnej cesty R2 od Zvolena do Košíc, o ktorej teraz politici veľa rozprávajú.

Čo je to R2? 

Je to rýchlostná cesta vedúca od D1 pri Trenčíne, ktorá sa plánuje cez Zvolen až po Košice. Celá je dlhá viac než 330 kilometrov, z toho chýba ešte 282 kilometrov.

V programovom vyhlásení vlády sa špeciálne spomínajú úseky R2 od Zvolena na Košice, v celkovej dĺžke necelých 230 kilometrov. Hotových je okolo 40 kilometrov.

Západnú časť R2 (110 km, z toho cca 15 km hotových) vládny program nevyznačuje. Exkoaličná Sieť s jej úsekmi počítala; po tom, čo z nej odišla primátorka Prievidze Katarína Macháčková, spomínal sa už iba ťah R2 od Zvolena na Košice.

Nakoniec ministerstvo dopravy prevzal Most-Híd (do ktorého klubu vstúpilo niekoľko odídencov zo Siete) s voličskou základňou v južných pohraničných oblastiach.

Zdroj – NDS, čierne úseky sú hotové, zelené plánované, červené rozostavané.

Prečo je pre R2 spor v koalícii?

Prišlo spochybnenie, či zlepšenie dopravy na južnom Slovensku nemožno priniesť aj skôr a efektívnejšie. Nápad debatovať o tom priniesol analytický Útvar hodnoty za peniaze okolo ministra financií Petra Kažimíra.

Analyzovať sa núka, či nie je lepšie vylepšiť parametre jestvujúcej cesty, rozšíriť ju alebo niekde postaviť rýchlostnú cestu v polovičnom profile, teda s jedným pruhom pre každý smer.

Premiér Robert Fico síce vyhlásil, že ho „vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka“, no koniec debaty to nemusí znamenať. Šéf strany Most-Híd Béla Bugár uznal, že sa už úradníkom v niečom aj ustúpilo a ešte sa aj môže.

Koľko má stáť R2?

Podľa inštitútu INEKO by stavba západnej časti cesty stála 1 miliardu eur, východnej až po Košice približne 2,3 miliardy eur.

Údaj pochádza z prezentácie INEKO z konca minulého roku. Reálne čísla vzídu až zo súťaží a budú závisieť aj od toho, ako bude južná cesta presne vyzerať. Napríklad medzičasom ministerstvo dopravy vydalo pokyn, aby sa tunel Soroška staval ako jednorúrový, s jedným pruhom pre každý smer podobne ako Branisko.

Koľko z R2 je hotové?

Medzi Zvolenom a Košicami štát rozdelil práce na približne 20 úsekov. Zelená značí úseky, ktoré sú v pláne, čierna hotové a červená rozostavané. Úseková mapa je staršia, úsek Zvolen východ – Pstruša je medzičasom dostavaný.

Šoférom doteraz odovzdali úseky v celkovej dĺžke necelých 40 kilometrov. Polovica sú obchvaty v polovičnom profile, čiže s jedným pruhom pre každý smer. V obciach prechádzajúca doprava ľudí najviac obťažuje.

Ďalšie dva úseky sú medzi Zvolenom a Detvou. Tam sčítanie dopravy vykazuje vyššiu intenzitu dopravy ako inde na trase R2.

Graf Útvaru hodnoty za peniaze z „revízie výdavkov na dopravu“ z minulého roka ukazuje, kde jazdí koľko áut a kde je koľko dopravných nehôd. Čím je čiara hrubšia, tým viac áut územím prechádza, a čím je zelená farba tmavšia, tým viac nehôd na úseku je.

Zdroj – MF SR, revízia výdavkov na dopravu

Kedy bude hotová R2? 

Najviac

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Drahé a meškajúce diaľnice

Hodnota za peniaze

Teraz najčítanejšie