Denník N

Znamená rozhodnutie koalície o R2 koniec Útvaru hodnoty za peniaze? Ale kdeže

Na snímke zľava predseda strany Smer-SD Robert Fico a predseda strany Most-Híd Béla Bugár počas tlačovej konferencie po rokovaní Koaličnej rady v Bratislave 3. augusta 2017. Foto – TASR/Michal Svítok
Na snímke zľava predseda strany Smer-SD Robert Fico a predseda strany Most-Híd Béla Bugár počas tlačovej konferencie po rokovaní Koaličnej rady v Bratislave 3. augusta 2017. Foto – TASR/Michal Svítok

Mladí byrokrati už nakazili priveľa kolegov a politikov, aby ich mohol zastaviť spor o diaľnicu, ktorá sa aj tak bude stavať desiatky rokov.

Keď premiér vo štvrtok po koaličnej rade zahlásil, že ho „vôbec nezaujíma názor nejakého úradníka“, znelo to dramaticky. Až sa mohlo zdať, že spor o cestu R2 bol okamih, keď politikom došla trpezlivosť s analytikmi ministerstva financií, a že rozletu Útvaru hodnoty za peniaze je koniec. Realita je, našťastie, aj v tomto prípade nudnejšia a málo podobná tlačovkovým vyhláseniam.

Termín dostavby R2 do Košíc radšej ani nikto nesľubuje

V prvom rade, žiadne naozajstné rozhodnutie o stavbe R2 na koaličnej rade nepadlo, lebo ani padnúť nemohlo. Ani Fico, Danko a Bugár nedokážu meniť fyzikálne zákony alebo hory prenášať, alebo aspoň asfaltovať tam, kde nie je ani projekt.

Aby bola R2 kompletná, treba ešte medzi Zvolenom a Košicami postaviť všetky úseky východne od obce Kriváň, čo je približne 150 kilometrov. Ich stavba je pripravená tak, že tendre na aspoň 30 kilometrov z nich sa začnú v najlepšom prípade budúci rok.

Zvyšok je v takých počiatočných fázach príprav, že ak by aj výstavbe šli všetci v ústrety a neobjavili by sa komplikácie, do konca volebného obdobia sa začne stavať najviac pätina zvyšných úsekov R2 do Košíc.

Ak by Bugár, Fico a Danko chceli niekde na R2 aj strihať pásku, nielen klopkať po základnom kameni, museli by znova vyhrať voľby a dať sa ešte raz dokopy.

Dostavba celej R2 do Košíc je tak ďaleko, že by bolo neseriózne odhadnúť, kedy by sa mohla podariť. Našťastie, politici už nič také ani neskúšajú. Varovaním im je skúsenosť premiéra Fica, ktorý úprimne sľuboval dostavanie D1 do Košíc do roku 2010, ale dnes vieme, že skôr ako v roku 2023 to určite nebude.

Nie, politickým rozhodnutím a naliatím veľa peňazí sa to nedá dramaticky zrýchliť. Dve čísla: v priemere prejde na Slovensku od začiatku príprav po dostavanie diaľnice 14 rokov. Len samotné prípravné práce trvajú za priaznivých okolností minimálne sedem rokov.

Realita si žije vlastný pokojnejší život

Vo štvrtok, v čase, keď na úrade vlády dávali predsedovia vládnych strán uistenie, že sa R2 bude stavať bez ohľadu na názor nejakých úradníkov, sedeli tí úradníci z Útvaru hodnoty za peniaze na rokovaní so splnomocnencom

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Drahé a meškajúce diaľnice

Hodnota za peniaze

Teraz najčítanejšie