štvrtok

Berte svoje batoľatá vážne, budú sa smiať

Vývinový psychológ Caspar Addyman sa rozhodol vyplniť medzeru vo vedeckom poznaní a rozbehol celosvetový projekt na výskum toho, prečo sa batoľatá smejú.

Foto – TEDxBratislava

„Najlepšie batoľa rozosmejete, keď ho začnete brať vážne,“ vraví CASPAR ADDYMAN a tvrdenia má podložené dátami. O výskume smiechu, o šteklení, o tom, prečo sa deťom páčia viac psy ako mačky, aj o komponovaní detského hitu sme s modrovlasým tetovaným psychológom hovorili na podujatí TEDxBratislava.

Na svojom blogu kladiete zaujímavú otázku: prečo deťom pripadajú zábavnejšie psy než mačky?

Skúsim na to odpovedať z opačného konca. Všimnime si, že dospelým pripadajú zábavnejšie mačky ako psy. Dôvod je ten, že správanie mačiek sa tak veľmi odlišuje od správania človeka. Na mačkách nás fascinuje inakosť, preto sme zamorili internet mačacími videami: chceme zistiť, čo sú tieto čudné tvory zač. Psi nám takí zaujímaví nepripadajú.

Psi sú nudní, pretože sa na nás príliš podobajú?

Áno. Dospelého človeka pes neprekvapí. Batoľa však o svete vie málo. Pokúša sa porozumieť, ako to tu funguje, nadobúda skúsenosti a učí sa od ľudí. Pes je mu v tom sprievodcom. So psom sa mu interaguje ľahšie ako s mačkou, ihneď sa s ním hrá, kým mačka si žije v svojom vlastnom svete a pre deti zostáva až príliš cudzím stvorením.

Váš projekt o detskom smiechu je na pohľad banálny. Batoľa sa smeje vtedy, keď sa cíti spokojné. Čo na takej samozrejmej veci ešte skúmať?

V istom zmysle to banálne je. Smiech je opakom plaču, a teda je príznakom šťastia. Nie je však len tým, ale niečím viac: je signálom od bábätka, ktoré nás povzbudzuje, nech ďalej robíme, čo robíme, lebo sa mu táto činnosť páči. A páči sa mu preto, lebo sa tým učí nové veci.

Keď sa dieťa smeje, znamená to, že vidí niečo nové, fascinujúce, obohacujúce. To je veľmi dôležité vzhľadom na to, že väčšinu vecí sa batoľa naučí samo. Dojčatá sa neučia o svete tak, že ich posadíme do triedy pred tabuľu, ale na všetko prichádzajú pozorovaním.

Takže smiech je stratégia, ktorou dieťa motivuje ľudí stvárať vtipné veci, aby sa z nich mohlo učiť?

Skôr nás smiechom povzbudzuje k ďalšiemu kontaktu. Ideálna hra s dieťaťom do šiestich mesiacov je pozerať sa navzájom do očí. Ale pozor, musíme mu venovať plnú pozornosť, nie sa bokom pozerať do mobilu. To reálne robíme málokedy, lebo sme príliš uponáhľaní.

Caspar Addyman (1974)

Vývinový psychológ, lektor v spoločnosti Goldsmiths na univerzite v Londýne a autor projektu Detský smiech, ktorý skúmal rodiny a ich deti po celom svete. Okrem psychológie má titul z matematiky z Cambridge. Pred kariérou vedca pracoval ako šéfkuchár, finančník, programátor. Po románe o neúspešnom komikovi v dôchodku chystá knihu o smiechu detí.

Čo poradiť rodičom na efektívnu stimuláciu dieťaťa?

To je zradná otázka. Väčšinou je to tak, že rodič chce dieťa čo najefektívnejšie obriadiť, splniť denný plán a rituály. Dieťatko však nechce iba stereotyp, chce aj čosi navyše, čo mu vieme dať len vtedy, keď sa trochu spomalíme.

Rodič si musí urobiť čas na to, aby videl, čo chce jeho dieťa robiť. Vždy hovorím, že najlepší spôsob, ako dieťa rozosmiať,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 103949 z vás dostáva správy e-mailom