Denník N

Na vzácnom mieste bratislavských lesov sú nákladiaky a valec, ochranári sa boja ťažby dreva

Foto – Facebook Naše Karpaty/MTBiker.sk
Foto – Facebook Naše Karpaty/MTBiker.sk

V bratislavskom lesoparku rozširujú Mestské lesy chodník v okolí riečky Vydrice. Tvrdia, že je to bežná úprava. Podľa ochranára prírody tak narušujú okolitý ekosystém.

Veľa európskych hlavných miest nemá taký luxus – veľký les ako súčasť mesta, pár stoviek metrov od zón, kde žijú desaťtisíce ľudí. A Bratislavčania sú citliví na akékoľvek výraznejšie zásahy do týchto lesov.

Mestské lesy v Bratislave spravujú plochu s rozlohou viac ako tritisíc hektárov. Stretnete tam denne cyklistov, bežcov, psíčkarov.

Jeden z takýchto zásahov sa práve deje.

Popri koryte riečky Vydrice od Slivu smerom na Malý Slavín rozširujú cesty a zapojili aj veľké nákladné autá, upozornilo občianske združenie Iniciatíva Naše Karpaty.

Cestu rozširujú a vysypávajú makadamom, hrubým štrkom. „Kto také cesty potrebuje? Cyklisti alebo turisti to nie sú. Jediným dôvodom môže byť len a len spevňovanie ciest pre kamióny odvážajúce drevo,“ píše sa v príspevku.

Autori naznačujú, že úprava cesty značí na mieste budúcu ťažbu. „Prečo je ťažba dreva v lesoparku nadradená rekreácii, športu a ochrane prírody?“ pýtajú sa.

Cestu rozširujú medzi miestami U Slivu a Malý Slavín. mapa – Google Maps

Podľa Juraja Zikmunda, riaditeľa Mestských lesov v Bratislave, nemá úprava cesty s ťažbou dreva nič spoločné. „Cesty sa dávajú dokopy pravidelne, podľa dostupnosti prostriedkov. Občania sa nám sťažovali, že na ceste je blato, čo s tým plánujeme robiť. Je to úplné bežné, že sa dávajú dokopy cesty,“ hovorí Zikmund.

„Túto cestu sme si prešli, aby sme videli, aký je stav. Bola blatová, mnohé miesta boli podmočené. Občania sa nám sťažovali, že treba tú cestu dať do poriadku,“ vyvracia Zikmund tvrdenia, že cestu upravujú, aby po nej mohli prechádzať kamióny zvážajúce drevo.

Úprava cesty môže ohroziť vzácnu prírodu

Proti úpravám ciest nemajú ochranári väčšinou zásadné námietky. Tento zásah však ochranár a poslanec miestneho zastupiteľstva Karlovej Vsi Jaromír Šíbl považuje za nešťastný. Cesta sa nachádza v citlivej časti mestských lesov, ktorá je vzácna z hľadiska ochrany prírody.

„Je to v tesnom susedstve toku Vydrica. Toto územie je v mestských lesoch najcennejším typom biotopu. Sú naň viazané viaceré vzácne druhy živočíchov, ale je vzácny aj sám osebe. Druhú riečku ako Vydrica v lesoch nemáte,“ vysvetľuje dôležitosť lokality Šíbl.

Úprava cesty môže podľa neho ohroziť biotop. „Je to zbytočne necitlivo spravené. Ak bol naozaj hlavný dôvod uľahčenie prechodu cyklistom a turistom, tak boli iné možnosti,“ nesúhlasí ochranár so zásahom. Namiesto cesty by aj z rekreačného hľadiska stačil menší chodníček.

„Táto oblasť by mala byť útlmovým územím, bez ťažby dreva a bez poľovania. Ľudia oblasť vyhľadávajú pre šport, oddych a kľud v prírode,“ opisuje okolie riečky Vydrice Jakub Mrva z Iniciatívy Naše Karpaty.

Foto –  Naše Karpaty/MTBiker.sk
Foto – Facebook Naše Karpaty

Lunapark, Železná studnička a Vydrica

Bratislavské lesy rozdeľuje aktivista Mrva na tri zóny. Prvú, takzvaný lunapark, ktorá je pri vstupe a sú v nej napríklad detské ihriská, ktoré vyhľadávajú najmä rodičia s deťmi. Druhou zónou je Železná studnička s altánkam, miestami na grilovanie. Je v nej už väčší pokoj a miesto vyhľadáva množstvo cyklistov aj turistov.

Poslednou zónou je územie okolo Vydrice. Ochranári kedysi žiadali, aby bolo vyhlásené za rezerváciu. „Je to najcitlivejšie územie, ktoré tam je. Vyskytuje sa tam bocian čierny, salamandre, môžete tam bežne vidieť daniela, muflóny či srnky,“ hovorí Mrva ako častý návštevník bratislavských lesov.

„Cesta sa nemusela tak rozširovať, teraz po nej bez problémov prejde kamión. Vyvoláva to v ľuďoch pochybnosti, čo bolo naozaj hlavným dôvod pre rekonštrukciu,“ hovorí ochranár Šíbl. Momentálny plán ťažby podľa neho umožňuje ťažiť na väčšine územia Mestských lesov, no cesta ešte nie je dôkaz novej ťažby, to sa uvidí, až keď príde prvý nákladiak.

Aktivista Mrva oficiálnym vysvetleniam lesníkov neverí. „Rozšírená cesta môže byť na dve veci. Buď si povedali, že podporia cyklistiku, čo bude pravdepodobne oficiálna verzia,“ vraví Mrva. „Mestské lesy už takéto úpravy ciest robili na Kačíne a boli to cesty na odvoz dreva. Ja si myslím, že tadiaľ v budúcnosti budú chodiť ťažké stroje. Existuje riziko, že ťažba dreva bude v týchto miestach naozaj masívna.“

S ochranármi majú len nepísanú dohodu

Mestské lesy rekonštrukciu cesty nekonzultovali s ochranármi. Porušili tým však len nepísanú dohodu, že zásahy v citlivých oblastiach s ochranármi vopred preberú. Túto možnosť majú, ale zatiaľ nie je povinnosťou.

Už viac rokov sa ochranári snažia docieliť, aby Mestské lesy či primátor mali poradný orgán a každý zásah by konzultovali so skupinou odborníkov. Ochranári rešpektujú, že v Mestských lesov je na prvom mieste rekreácia a na druhom ochrana prírody. Myslia si však, že sa to dá zosúladiť.

„Vždy je lepšie dohodnúť sa vopred. Aj keby dostali pokutu, že narušili biotop, prírode už to veľmi nepomôže,“ vraví Šíbl.

Foto – Facebook Naše Karpaty

Rozšírenie cesty je podľa ochranára Mrvu  nevhodným zásahom do oblasti a tiež zbytočne minutými peniazmi. Cenu rekonštrukcie odhaduje na desaťtisíce. Cesta je blízko pri vode, a preto hrozí, že pri povodni, ktorá sa deje každých pár rokov, cestu spláchne.

Navyše, táto cesta podľa ochranárov vôbec rekonštrukciu nepotrebovala. „Cesty by mali vyzerať podľa toho, na aké účely má slúžiť. Ak majú po nej chodiť kamióny s drevom, musí byť nejakým spôsobom spevnená. Nemusí to byť vždy betón. Ak slúži cesta primárne na rekreáciu, nie je na jej spevnenie dôvod. Chodec nenarobí takú škodu. Spevnenie cesty štrkom si väčšinou vyžadujú cyklisti, aby ich mohli pohodlnejšie využívať aj v prípade daždivého počasia či blata,“ hovorí Šíbl.

Ktoré cesty plánujú upravovať najbližšie, šéf Mestských lesov ešte nevie. „Vyberá sa podľa toho, ktoré sú najviac podmočené, kde si ľudia najviac sťažujú a podľa dostupnosti finančných prostriedkov,“ vysvetľuje Zikmund.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie