Denník N

Raper Kendrick Lamar porazil všetkých, jeho album si za prvý deň vypočuli milióny ľudí

Obal albumu To Pimp A Butterfly.
Obal albumu To Pimp A Butterfly.

Chvália ho kritici, je úspešný aj komerčne. Kendrick Lamar sa s novým albumom postaral o rekord streamingovej služby Spotify.

Nerobí pop, ani štadiónový rock, jeho meno nie je mimo Ameriky príliš známe a aj hip-hopová scéna má oveľa väčšie hviezdy. Napriek tomu ten rekord zlomil práve on.

27-ročný americký raper Kendrick Lamar dokázal so svojím novým albumom prekonať historické čísla v dejinách internetovej hudobnej služby Spotify. Za prvý deň mala jeho nahrávka To Pimp a Butterfly neuveriteľných 9,6 milióna vypočutí a veľmi dobre si viedla aj na iTunes či Google Play. Ako je to možné?

Mama volá, poď už domov

Jeden z najlepších mladých raperov súčasnosti nie je typický marketingový zázrak. Viac ako na refrény sa sústredí na slohy, jeho piesne sú dlhé a na strednoprúdový rap nezvyčajne členité. Ani výzorom nepripomí­na typického „pouličného proroka“.

Guľkami prevŕtaný 50 Cent je gangster. Kendrick Lamar je ako tichý chlapec, ktorého si všimnete, až keď otvorí ústa. A vtedy stojí za to.

Jeho aktuálny tretí album To Pimp a Butterfly vďaka technickej chybe vyšiel o pár dní pred oficiálnym termínom. Že sa stal hitom, za to v prvom rade môže predchádzajúci album good kid m.A.A.d. city (2012). Nahrávka s podtitulom „a short film by Kendrick Lamar“ rozpráva príbeh raperovho dospievania v Comptone pri Los Angeles, a zaslúžene si získala obdiv kritikov i fanúšikov.

Producentom bol známy raper a producent Dr. Dre, ktorého skupina N.W.A. koncom 80. rokov o Comptone rapovala na výbornej nahrávke Straight Outta Compton. Rap vtedy zobrali z diskoték a preniesli ho na ulicu – kým Run-DMC dovtedy spievali o svojich Adidaskách, N.W.A. utekali pred policajtmi a do celého sveta chceli vykričať svoj hnev. Kendrick Lamar o rodnom meste rapuje iným spôsobom, tiež bez príkras, ale aj bez zbytočného zveličovania vysokej kriminality, ktorá Compton „preslávila“.

Kendrick Lamar
Foto – Interscope

Texty tu viac plynú, ako sa prvoplánovo rýmujú, sú významovo mnohovrstevnaté a ošúchané heslá ustupujú priam až básnickým zvratom. Lamar má navyše takmer v každej piesni iný štýl prednesu – raz sa napríklad subtílne spovedá, inokedy rozšafne pľuje silácke reči.

Hudba je tiež pestrá. Pohybuje sa od moderného a minimalistického trapu až po v 90. ro­koch populárny g-funk.

Tri roky stará nahrávka je pretkaná civilnými rozhovormi s Lamarovými kamarátmi a členmi jeho rodiny. Raz mu volá mama, aby sa už vrátil domov, no on práve s kamarátmi vykráda auto, inokedy si v kruhu priateľov podávajú fľašu alkoholu v hnedom papierovom vrecku. Atmosféra je podčiarknutá šušťaním a praskaním ma­gnetofónovej pásky. Good kid m.A.A.d. city je skrátka vynikajúcim albumom, preto bola novinka, na ktorej pracoval tri roky, mimoriadne očakávaná.

https://youtu.be/6AhXSoKa8xw

Pokrytec roka 2015

Hlavnou témou je rasizmus. Lamar sa odvoláva na prípad z roku 2012. Sedemnásťročný Afroameričan Trayvor Martin šiel na rodinnú návštevu, z ktorej sa nikdy nevrátil. Priamo na ulici ho zastrelil kapitán susedskej hliadky George Zimmerman. Ten hlásil cez vysielačku policajtom podozrivú osobu, no neuposlúchol ich príkaz, aby ostal v aute a nepribližoval sa k nej.

Zimmerman bol najprv prepustený, lebo podľa polície nebol dôvod neveriť mu, že konal v sebaobrane (sám mal rozbitý nos a rany na temene hlavy). Až po rozsiahlych protestoch verejnosti sa prípad riadne vyšetril. Kapitán Zimmerman bol obvinený, ale nakoniec oslobodený.

Aj keď „černošstvo“ je ús­tredným motívom nahrávky To Pimp A Butterfly, Kendrick Lamar neskĺzava k jednostrannému nadŕžaniu svojej komunite. V kľúčovej skladbe The Blacker the Berry hovorí o sebe ako o „najväčšom pokrytcovi roku 2015“.

Nie je to len o peniazoch a štetkách

Tvrdí, že chce zmeniť pohľad ostatných ľudí na černošskú komunitu, ktorý je pokrivený rôznymi klišé a paradigmami. Uvedomuje si, že ich sám kedysi živil. „Nie je to len o peniazoch, štetkách, oblečení a chľastaní. Pochádzam z tohto sveta. Zároveň sú tu však ľudia, ktorí sa s takýmto životným štýlom nemôžu stotožniť. Bojujú s tým,“ povedal Lamar pre GQ. Tým však nastavuje zrkadlo aj ostatným černochom, ktorí na jednej strane smútia za Trayvorom Martinom a pritom sa podieľajú na násilí na uliciach voči „negrovi, ktorý bol čiernejší ako ja“.

Albumom sa tiahne báseň, ktorá sa rozvíja od prvej štvrtiny nahrávky a pri každej ďalšej piesni sa pridávajú nové verše. „Spomínam si, protirečíš si / Zneužívajúc svoj vplyv / Niekedy som robil to isté / Zneužívať svoju moc, plný nenávisti / Nenávisti, ktorá sa obrátila v hlboký smútok.“

Nahrávka vrcholí v predposlednej skladbe s názvom i, ktorá už síce stihla dostať Grammy, no zmysel dáva až v kontexte celej nahrávky. Kým Public Enemy vyzývali v roku 1989, aby Afroameričania vyšli do ulíc a „bojovali s mocou“, Lamar ukazuje, že treba začať od seba. Refrén s heslom „I love myself“ podkreslený hendrixovskými gitarami by sa dal označiť za jedno z najhlavnejších posolstiev tohto albumu.

To Pimp a Butterfly jasne nadväzuje na nahrávku good kid m.A.A.d. city, no hudobne sa obracia viac do histórie (jazz, funk alebo soul) a najmä, raperov postoj je iný. Spevák je nahnevaný z vlastnej bezmocnosti, no aj tak sa čo najlepšie snaží využiť svoj vplyv.

Album je politický a presunul sa z jeho vlastného sveta do globálnejších pohľadov na spoločnosť. Napriek veku jeho autora nepôsobí výsledok naivne a nahrávka má hĺbku – je to prepracovaný, miestami mrazivý album určený skôr na pozorné počúvanie. Navyše sa mu na celej dĺžke 78 minút v podstate vyhýbajú výrazne slabé miesta.

Teraz najčítanejšie