pondelok

Odomykáme – Nutričná špecialistka: Rozdiel medzi bielym a hnedým cukrom je minimálny a vegánstvo je nevhodné pre deti a tehotné

Existujú dva extrémne vzťahy k výžive: buď ju ľudia majú na poslednej priečke, alebo ju riešia až príliš a vyznávajú až kult zdravej výživy, vraví nutričná špecialistka Judita Páleníková. „Správny postoj k výžive je, keď bude normálnou súčasťou nášho života a nebudeme ju zanedbávať ani obsesívne sledovať,“ hovorí.

Judita Páleníková je nutričná špecialistka. Foto – archív J. P.

V rozhovore sa dočítate: 

  • čo spája rôzne typy diét,
  • čo si myslieť o jedle z rýchleho občerstvenia,
  • či je hnedý cukor lepší ako biely,
  • či mlieko zahlieňuje a či konzumovať mliečne výrobky,
  • či by sme mali vylúčiť z jedálneho lístka potraviny z bielej múky,
  • či sú biopotraviny aj zdravšie potraviny,
  • či by sme mali dodržiavať pôst a aké mýty sú spojené s detoxom,
  • či sa vytvára závislosť od lepku a či by mali byť na bezlepkovej diéte aj zdraví ľudia,
  • aké má vegánstvo riziká a či by sme sa mali stravovať ako naši pravekí predkovia (paleo diéta),
  • či je konzumácia rýb bezpečná, ak sú moria a oceány znečistené,
  • či by rodičia mali deti vzdelávať, čo sa týka výberu stravy.

Aká je hlavná chyba, ktorej sa ľudia dopúšťajú, ak chcú schudnúť úpravou stravy?

To, že skáču z jednej populárnej diéty na druhú. Najprv skúsia delenú stravu, potom nízkosacharidovú a neskôr ešte, povedzme, nízkotučnú. Zabúdajú pritom na kalorický deficit, čiže základný krok, ktorý musia spraviť, aby vôbec mohli pomýšľať na redukciu hmotnosti. Kalorický deficit znamená, že váš energetický príjem je nižší ako výdaj. Bez toho sa schudnúť nedá. Až potom, keď toto zvládnete, môžete pomýšľať na rôzne kombinácie jedál, ich načasovanie a výber jednotlivých potravín.

Odporučili by ste človeku nejakú konkrétnu diétu?

Ani nie. Problémom viacerých diét je, že nám hovoria, že musíme presne nasledovať ich akože zaručený postup a že predstavujú jedinú správnu cestu k schudnutiu. To nepovažujem za správne, lebo sami sme svedkom toho, že rôzni ľudia schudnú na rôznych diétach. Nejde ani tak o to, čo zo stravy odstránime, ale skôr o to, že by sme sa mali zmestiť do určitého energetického príjmu. Podľa našich chuťových preferencií si potom môžeme vybrať diétu, ktorá nám najviac vyhovuje. Môžeme napríklad obmedziť sacharidy, ak vieme, že sa dokážeme vzdať chleba, ale nie mäsa.

Čo spája rôzne diéty?

Obmedzenie energetického príjmu. Základné postupy naprieč diétami sú podobné a spočívajú v redukcii sladkostí, obmedzení pečiva alebo vo väčšom pohybe. Niekedy majú diéty zbytočne prísne pravidlá, ktoré nás môžu doviesť k nutričným deficitom alebo po nich nastane jojo efekt, čiže ešte väčšie priberanie. V takých prípadoch je lepšie ísť do menej prísnych pravidiel, niečoho, o čom si vieme predstaviť, že to budeme dodržiavať dlhodobo, aby sme sa nepozerali stále na hodinky a neodrátavali dni v kalendári, kedy budeme môcť konečne skončiť s diétou a začať jesť ako predtým.

Judita Páleníková (1988)

je nutričná špecialistka. Výživu vyštudovala na Lekárskej fakulte Masarykovej univerzity v Brne. V roku 2014 založila v Prešove profesionálnu výživovú poradňu JUDIT IT a pracuje aj ako konzultantka v prešovskom alergioimunologickom centre Alergoimun, kde sa špecializuje na potravinové alergie a intolerancie. Vyučuje odborný predmet Klinická dietológia na Strednej zdravotníckej škole v Košiciach. Vo voľnom čase píše články na blogu Zápisky nutriholičky, pomocou ktorého sa snaží vyvracať rôzne mýty a hoaxy o výžive.

Dá sa schudnúť iba zmenou stravy alebo je nevyhnutná aj zvýšená fyzická aktivita?

Nerobme si ilúzie, že sa nepotrebujeme hýbať, aby sme schudli. Na druhej strane si nemyslím, že si okamžite musíme kúpiť permanentku do posilňovne, aby nás tam driloval fitnes tréner. No veľmi pomôže, ak k úprave stravy zaradíme aj nejaký druh pohybu. Bežným ľuďom so sedavým zamestnaním pomôže už to, ak prídu do práce na bicykli namiesto autom alebo ak chodia po schodoch, a nie výťahom. Ak k tomu prirátame nejakú tú túru cez víkend a prechádzky v pracovné dni, je to super. Takýto pohyb je zadarmo a pekne nám zvýši energetický výdaj, takže chudnutie je efektívnejšie aj bez veľkého odopierania.

Judita Páleníková. Foto – archív J. P.

Aké sú najväčšie prehrešky, ktorých sa pri stravovaní dopúšťame? Je to jedlo z rýchleho občerstvenia a sladené nápoje?

S nárastom kultúry zdravšieho životného štýlu pribúda čoraz viac ľudí, pre ktorých je fastfood sprosté slovo. V poradni skôr vidím, že problém so stravovaním je, že na stravu nemáme čas a nemáme v nej systém. V práci často nemáme čas riešiť jedlo, tak buď nejeme, alebo jeme rôzne somarinky.

Dnes je váš šťastný deň!

Tento článok je normálne zamknutý, ale vy si ho môžete prečítať zadarmo po overení vášho emailu. Nebojte sa, váš email nikdy nepredáme inej firme.

Alebo môžete