piatok

Danko žiada národné aerolinky. Za Mečiara sme už jedny mali, ale skrachovali

Časť požiadaviek SNS partneri odmietnu len ťažko, pretože sa pod ne podpísali v programovom vyhlásení.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Medzi ôsmimi požiadavkami, s ktorými vyrukovala na partnerov SNS, je päť ekonomických, len tri sa týkajú spolužitia v koalícii.

Čo chce Danko doplniť do koaličnej zmluvy:

Návrhy týkajúce sa ekonomiky:

  • zvýšenie minimálnej mzdy v štátnej správe,
  • 13. a 14. plat bez odvodov,
  • zriadenie slovenských aeroliniek,
  • investičné stimuly do kúpeľníctva,
  • aby minister financií neblokoval výstavbu infraštruktúry.

Požiadavky na zmeny v koalícii:

  • aby ministri nekomentovali verejne prácu svojich kolegov,
  • aby koaličná rada zasadala v pravidelných intervaloch,
  • aby sa na rokovanie vlády nedostávali návrhy, ktoré neprerokovala koaličná rada.

Pri pätici nepolitických požiadaviek sa Smeru a Mostu bude ťažko vysvetľovať, prečo sú proti. Predseda SNS Danko totiž pri nich môže argumentovať, že sú súčasťou programového vyhlásenia a žiada teda len jeho plnenie.

Nech u Kažimíra neblokujú investície! Ale oni to ani nemajú ako robiť

Keď SNS žiada ministra financií Kažimíra, aby neblokoval výstavbu infraštruktúry, zrejme hovorí o postojoch jeho analytikov z tímu Hodnoty za peniaze. Tí si len nedávno vypočuli kritiku od viacerých ministrov, ktorým navrhovali zmeniť niektoré investície. Paradoxne, najviac pritom bolo počuť ministrov za Most (Érsek) a Smer (Richter), ministri za SNS sa do verejného sporu s Hodnotou za peniaze zatiaľ nedostali.

Na ministerstvách obrany a pôdohospodárstva, ktoré vedú nominanti SNS, Kažimírovi analytici doteraz nič neanalyzovali. Na ministerstve školstva áno, ale v spolupráci s analytickým tímom ministerstva.

Predseda SNS Danko má aj vplyv na veľké investície v Železničnej spoločnosti. Tam by tím Hodnoty za peniaze mohol dávať svoje stanoviská.

Aktuálna požiadavka SNS je však nezrozumiteľná, pretože tím Hodnoty za peniaze nemá právo nič blokovať. Ich úlohou je najmä zmapovať stav výdavkov a povedať, ako by sa dali využiť lepšie a spravodlivejšie. Majú právo analyzovať väčšie výdavky, zverejňovať k nim stanoviská ešte pred verejným obstarávaním, ale je len na jednotlivých ministroch a vláde, ako sa potom zariadia.

Nie je jasné, či mal Danko pri formulovaní požiadavky na neblokovanie investícií na mysli aj zákon o dlhovej brzde, ktorý si mohli v SNS stotožniť s ministerstvom financií. Ten teraz chce koalícia novelizovať o takzvanú investičnú výnimku. Zjednodušene: v zákone by sa uviedlo, že na výdavky na výstavbu diaľničných úsekov, ktoré zvyšujú dlh, by sa z pohľadu sankcií pre vládu neprihliadalo.

Kažimír o uvoľnení dlhovej brzdy ani o investičnej výnimke verejne nehovorí. Výnimku urobil akurát na konferencii Trendu, kde hovoril o troch alternatívach, no bez konkrétnych odporúčaní. Viedol aj rokovania s opozíciou o investičnej výnimke, podporu pre návrh koalície však nevybavil ani v jednej opozičnej strany.

Národný letecký dopravca ... sa skúma

Sľub zriadiť národného leteckého dopravcu je v programovom vyhlásení vlády, ale nie je z toho jasné, čo presne by to malo byť.

SNS má na ministerstve štátneho tajomníka Ďurčeka, ktorý tam prišiel vlani na jeseň. Ministerstvo dopravy

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 96141 z vás dostáva správy e-mailom