Denník N

Medzi Považskou Bystricou a Púchovom pôjdu vlaky 160-kou, uzávierky vzali klientov kúpeľom v Nimnici

Foto zdroj - žsr
Foto zdroj – žsr

Rekonštrukcia trate medzi Púchovom a Považskou Bystricou je najnáročnejšou stavbou železníc. Kúpele v Nimnici však pre uzávierky prišli takmer o polovicu víkendových zákazníkov.

Modernizácia železnice od Púchova po Považskú Teplú, ktorá práve prebieha, je aj celoslovensky výnimočný projekt. Samotné Železnice Slovenskej republiky hovoria, že pre nich je to „investične aj technicky najnáročnejšia stavba od ich samostatnosti“. Z pohľadu regiónu je to zasa najväčší projekt od päťdesiatych rokov minulého storočia, keď bola v Nosiciach vybudovaná Priehrada mládeže.

Úsek Púchov – Považská Teplá má doplniť už zrekonštruované úseky Púchov – Beluša a Považská Teplá – Žilina a umožní, aby vlaky na trati Bratislava – Žilina dosahovali rýchlosť 160 km/h s víziou do budúcnosti až 200 km/h.

„Po dokončení kompletnej modernizácie trate Bratislava – Žilina, čo by malo byť do roku 2020, sa skráti čas jazdy rýchlikom, resp. IC vlakom na tomto úseku o tridsať minút,“ tvrdí hovorkyňa ŽSR Martina Pavlíková.

Súčasná dvojkoľajová trať medzi Púchovom a Považskou Bystricou prechádza popri úbočí Strážovských vrchov na ľavom brehu rieky Váh a Nosickej priehrady.

Plán zrýchlenia si však vyžiadal úplné preloženie existujúcej trate, ktorá bude kratšia o 2,7 km, bude merať 8,3 kilometra.

Zložitosti stavby porozumieme pri výpočte plánovaných mostov a tunelov. Na úseku Púchov – Považská Bystrica sa budujú tri hlavné mosty: železničný most nad nosickým kanálom, nad Váhom a nad Priehradou mládeže v Nosiciach. V súčasnosti na nich prebieha vŕtanie a injektáž mikropilót, pilót základu pilierov a armovanie a betonáž základov a pilierov.

Tunely budú dva – prvý nazvaný Diel pri Nimnici a druhý Milochov na opačnej strane Váhu. Podľa doterajších plánov ŽSR budú obidva raziť pomocou skalných bagrov so skalnou lyžicou alebo s hydraulickým kladivom, takzvaným impaktorom.

Pavlíková však pripúšťa, že ak to inak nepôjde, použijú aj trhaviny. „Na schválenie daných prác je vydané povolenie od Obvodného banského úradu.“

Foto zdroj – žsr

Do kúpeľov prišlo pre uzávierky menej ľudí

Kvôli výstavbe tunela pri obci Nimnica boli na ceste medzi Považskou Bystricou a Púchovom tento rok čiastočné a úplné uzávierky cesty.

Úplných uzávierok plánovali dokopy päť počas vybraných víkendov v marci, apríli, máji a v júni, pričom ich dátumy sa dodatočne menili a trvali vždy od piatka jedenástej večer do pondelka rána do piatej hodiny. Od polovice februára je v tomto úseku prejazdný iba jeden jazdný pruh, ktorý budú do septembra riadiť signalizačné svetlá.

Úplné uzávierky však skomplikovali život obyvateľov, ktorí pravidelne cestovali počas víkendov do Púchova zo smeru Považská Bystrica, hlavne z dedín v Marikovskej doline.

Futbalista Púchova Marcel Rak musel napríklad na súťaž v sobotu cestovať najskôr do Považskej Bystrice a odtiaľ po diaľnici D1 do Púchova. Bežne len 10-kilometrová cesta sa mu tak predĺžila o ďalších približne 20 kilometrov.

Ešte viac pocítili uzávierky v Kúpeľoch Nimnica. „Napriek tomu, že uzávierky boli dopredu plánované a mohli sme sa na ne s časovým predstihom pripraviť, spôsobilo nám to viaceré problémy. Počas uzávierky sa počet víkendových zákazníkov znížil takmer o polovicu,“ reagovalo vedenie kúpeľov.

„Služby v kúpeľoch vykonávali zamestnanci, ktorí bývajú prevažne na opačnej strane uzávierky (v okolí Púchova – pozn. red.), alebo prichádzali vlastnými autami obchádzkou. Formálne sťažnosti na obmedzený prístup do kúpeľov sme nezaznamenali, mrzí nás však, že počet uzávierok sa dodatočne zvýšil, o čom nás informovali na poslednú chvíľu,“ dodali.

Napriek tomu, že výstavba tunela spôsobila aj prerušenie chodníkového spojenia medzi kúpeľmi a obcou Nimnica, hodnotia kúpele celý projekt rekonštrukcie vo všeobecnosti dobre.

„Vybudovanie tunela vnímame ako veľký prínos pre naše zariadenie, lebo sa výrazne zníži hluk z prechádzajúcich vlakov, na ktorý sa naši klienti občas sťažujú.“

Nespokojní sú aj obyvatelia Milochova

Na problémy spojené s rekonštrukciou železnice sa sťažovali aj obyvatelia Horného Milochova, mestskej časti Považskej Bystrice. Podľa nich stavebné mechanizmy poškodzujú životné prostredie a obydlia.

Obyvateľka mestskej časti Iveta Bučková pre agentúru TASR povedala:  „Po úzkej ceste nemôžu chodiť deti ani dospelí, deti sa nemôžu bicyklovať. Cesta je taká úzka, že sa tam nevyhnú automá. Vodiči nákladných vozidiel sú dosť arogantní, nemajú záujem byť ohľaduplní, jednoducho idú hrubou silou. Máme informáciu, že ťažké mechanizmy chodia preťažené, doslova sa obtierajú o plot rodinných domov. Chodia tam nákladné autá s ťahačmi, buldozéry, domiešavače. Je tam aj tranzitná doprava a nie je možné, aby sa na tej úzkej ceste vyhli.“

Obyvatelia dokázali prostredníctvom petície presadiť aspoň osadenie dopravnej značky s maximálnou rýchlosťou 30 kilometrov na hodinu, ale podľa Bučkovej ju vodiči nerešpektujú.

Zástupca prednostu Mestského úradu v Považskej Bystrici Anton Kňažko povedal, že mesto upozornilo dodávateľa a subdodávateľov na potrebu dodržiavania obmedzenej rýchlosti.

„V prípade nedodržiavania rýchlosti budeme požadovať dodávateľa na umiestnenie meračov rýchlosti. Tie síce rýchlosť neznížia, ale aspoň upozornia vodičov na jej prekročenie. Uvedomujeme si, že situácia tam nie je dobrá a keď sa začne raziť tunel, môže sa ešte zhoršiť,“ povedal.

Celú situáciu komplikuje aj to, že je to jediná prístupová cesta do mestskej časti.

Foto zdroj  – ŽSR

 

Hotové to bude o tri roky

Tento úsek sa menil už v minulosti. Železnicu medzi Trenčínom a Žilinou otvorili v roku 1883 a pôvodne v aktuálnom mieste priehrady prechádzala do Nimnice. Pre výstavbu priehrady ju museli presunúť do súčasnej polohy, ktorá však nedovoľuje vyššiu rýchlosť vlaku ako 100 km/h.

O výstavbu sa stará konzorcium Združenie Nimnica s jej vedúcim členom spoločnosťou Doprastav. Ďalšími členmi sú TSS Grade (Bratislava), Subterra (Praha) a Elektrizace železnic Praha. Celá modernizácia trate bude stáť 364,9 milióna eur bez DPH.

Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky Martiny Pavlíkovej stavba postupuje podľa plánu a všetko by malo byť hotové za 40 mesiacov, teda do januára 2020.

Súčasťou projektu je aj rekonštrukcia druhého nástupišťa na železničnej stanici v Považskej Bystrici. Pre stavebné práce vlaky zo smeru Bratislava často čakajú približne desať minút niekoľko desiatok metrov pred stanicou, ale podľa ŽSR bude nástupište čiastočne sprístupnené od 9. septembra. Posledných 75 metrov nástupišťa však plánujú dokončovať až budúci rok od marca do konca júla.

Považská Bystrica

Slovensko

Teraz najčítanejšie