Denník N

Bývalý riaditeľ železníc, ktorý stratil batoh s 300-tisíc eurami, podpisoval prerábky koľajníc za stovky miliónov

Štefan Hlinka na tlačovej konferencii ŽSR v roku 2013. Foto – TASR
Štefan Hlinka na tlačovej konferencii ŽSR v roku 2013. Foto – TASR

Štefan Hlinka, ktorý sa k batohu prihlásil, roky riadil štátne Železnice SR a podpisoval významné zmluvy. Teraz dohliada na fungovanie štátneho Carga. Ministerstvo dopravy najprv chcelo počkať na výsledky vyšetrovania, neskôr oznámilo, že vo funkcii končí.

Aktualizované 16. 8. 13:55 Prešovčan Štefan Hlinka má čo vysvetľovať. Exriaditeľ obrej štátnej firmy – Železníc Slovenskej republiky – v aute viezol ruksak s 300-tisíc eurami. Prišlo sa na to, keď batoh zabudol na benzínke pri Štrbe, informovala televízia Markíza.

Podľa televízie policajtom majiteľ batoha povedal, že ich našiel v byte po matke. Televízia jeho meno neuviedla, podľa viacerých zdrojov ide o Štefana Hlinku.

Policajti hovoria, že peniaze nateraz zadržali a že chvíľu potrvá, kým Hlinkove tvrdenia o pôvode peňazí preveria. Prípadom sa zaoberá aj Národná kriminálna agentúra.

„V prípade, že sa preukáže, že pôvod peňazí pochádza z trestnej činnosti, vyvodíme dôsledky,“ zareagovala najprv hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká, keď sme sa pýtali, čo hovoria na incident s ruksakom.

Po publikovaní ministerstvo svoj postoj zmenilo a pre Trend oznámilo, že ho okamžite odvolá.

Denník SME následne uviedol, že o funkciu Hlinka prišiel preto, že sa mu skončilo funkčné obdobie, nie preto, že sa u neho našlo podozrivo veľa peňazí.

„Štefanovi Hlinkovi v utorok 15. augusta skončilo päťročné funkčné obdobie a ministerstvo s ním ďalej v tejto funkcii nepočíta,“ vysvetlila pre SME hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.

Hlinka totiž pôsobil v štátnom nákladnom železničnom dopravcovi – spoločnosti Cargo. Figuroval v jej dozornej rade. Cargo píše, že o záležitosti nič nevie „a nemá vedomosť, že by akokoľvek súvisela s jej činnosťou, či s činnosťou jej zamestnancov alebo osôb pôsobiacich v jej orgánoch“.

Na vrchol za Fica

Hlinka mal ako vrcholný predstaviteľ štátnych firiem na pleciach veľkú zodpovednosť. Napríklad Železnice Slovenskej republiky, ktorým šéfoval dvakrát, sa starajú o to, aby boli v koľajnice v dobrom stave. Postupne ich tiež modernizujú na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu.

Toto bola aj významná časť Hlinkovej práce za prvej vlády Roberta Fica. V železničnej firme pôsobil na rôznych funkciách od roku 2002, na čelo ŽSR prišiel v roku 2008. Zostal  takmer do konca roku 2010.

Vláda Ivety Radičovej si ho vo firme nechala, iba ho podľa SME posunuli do funkcie asistenta generálneho riaditeľa a poverila ho koordináciou projektu predĺženia širokorozchodnej trate.

Ján Počiatek, minister dopravy počas jednofarebnej vlády Smeru vrátil Hlinku na miesto šéfa železníc.

Keďže Radičovej vláda zaviedla povinné zverejňovanie zmlúv v centrálnom registri, výsledky Hlinkovej práce za toto obdobie sa dohľadajú jednoducho.

Podpísal modernizáciu, eurofondy na ňu zrušili

Hlinka počas druhej vlády Smeru podpísal dve významné zmluvy, obidve s konzorciami okolo firmy TSS Grade. To je tá firma, ktorá odpísala väčšinu dlhov v reštrukturalizácii, neskôr to isté zrealizovali Doprastav aj Váhostav.

V prvom prípade išlo o zmluvu z roku 2012 na zrýchlenie koľajníc na trati Zlatovce – Trenčianska Teplá. Zmluva sa podpisovala s víťazným konzorciom okolo firmy TSS Grade v hodnote 245 miliónov eur bez DPH.

Väčšinu z toho mali preplatiť eurofondy. Európska komisia nakoniec rozhodla, že na stavbu neprispeje nič. Vraj keď železnice hľadali hlavných dodávateľov, poškodili jedného z uchádzačov. V tendri totiž nechali vyhrať druhú najlacnejšiu ponuku. Celá vec sa riešila nielen na Európskej komisii ale aj po súdoch.

Modernizácia mala trvať približne 3,5 roka, no teraz to vyzerá, že hotovo by mohlo byť koncom tohto roka.

Druhá zásadnejšia zmluva, ktorú podpisoval Hlinka je zo septembra 2013. Železničiari v nej objednávajú zrýchlenie koľajníc medzi Považskou Teplou a Žilinou. Cena: 127,8 milióna eur. Víťaz: Konzorcium okolo TSS Grade.

Dohliada na štátnych manažérov

Hlinka zo železníc odišiel v roku 2014 na vlastnú žiadosť.

V dozornej rade štátneho nákladného prepravcu Cargo sedí od septembra 2012.

Pýtali sme sa, čo presne tam robí.

„Dozorná rada je najvyšším kontrolným orgánom spoločnosti. Dohliada na výkon predstavenstva a uskutočňovanie podnikateľskej činnosti spoločnosti. Členovia dozornej rady na zasadnutí zaujímajú k prerokovávaným materiálom a otázkam vlastné stanoviská,“ odpísali z firmy.

S Hlinkom sa nám telefonicky spojiť nepodarilo, spojenie sa prerušilo skôr než sme stihli overiť, či máme správne číslo.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie