Denník N

Muzikantsky bezchybný album je vhodný na každú príležitosť

Nahrávka Diany Krall predstavuje poctu džezu a piesňam z takzvaného Veľkého amerického spevníka, z veľkej časti pôvodne písaným pre broadwayské muzikály.

Kanadská speváčka a klaviristka Diana Krall (52), ktorej prarodičia prišli na americký kontinent z východného Slovenska, sa po svojom úspešnom debute Stepping Out (1993) vyprofilovala na jednu z najzaujímavejších súčasných hudobných osobností. Je nositeľkou piatich cien Grammy, viacerých kanadských Juno Awards a jedinou džezovou speváčkou, ktorej album osemkrát debutoval na vrchole rebríčka Billboard Jazz Albums. Pôvodný záber tejto jasne žiariacej hviezdy obsahoval najmä svojsky licencovanú interpretáciu a nahrávky vybraných baladických štandardov spolu s hitmi swingovej éry, čo ju vynieslo aj medzi najlepšie predávaných džezových interpretov prelomu milénií.

Cesta medzi dvoma producentmi

Veľkú zásluhu na tom má producent Tommy LiPuma, ktorý neskôr produkoval jej druhé CD Only Trust Your Heart. To tretie All for You: A Dedication to the Nat King Cole Trio vydržalo 70 týždňov v džezovom rebríčku magazínu Billboard. Nasledovali ďalšie úspešné albumy When I Look In Your Eyes a The Look of Love, ktorého titulná pieseň bola zároveň použitá v bondovke Casino Royale. Z prvého svetového turné je famózna kolekcia a videonahrávka Diana Krall – Live in Paris, nahraná v parížskej Olympii. V roku 2003 sa vydala za hudobníka a producenta Elvisa Costella, ktorý jej významne pomohol pri prvých samostatných kompozičných krokoch na cenenom aj raketovo úspešnom albume The Girl in the Other Room, a trochu ju vzdialil od pôvodného producenta.

V ďalšom období zvládla okrem materských povinností viaceré albumy, spolupracovala na duetovom projekte Raya Charlesa Genius Loves Company, produkovala album Barbary Streisand Love Is The Answer a spolu s Paulom McCartneym „iba“ ako líderka jeho sprievodnej kapely nahrala prekvapujúcu kolekciu Kisses On The Bottom.

Po dvoch výraznejších osobných vybočeniach (Glad Rag Doll v produkcii bluesového T Bone Burnetta a Wallflower s coververziami viac z popového a folkového súdka produkovaného pianistom Davidom Fosterom) sa Diana Krall vrátila k spolupráci s producentom Tommym LiPumom. Pre neho bolo nahrávanie jej aktuálneho CD Turn Up The Quiet (Verve/Universal Music 2017) pravdepodobne jedno z posledných v živote, lebo 13. marca tohto roku vo veku osemdesiatich rokov zomrel.

Nahrávka predstavuje poctu džezu a piesňam z takzvaného Veľkého amerického spevníka (Great American Songbook) – skladieb z 20. až 50. rokov minulého storočia, z veľkej časti pôvodne písaných pre americké muzikály broadwayskej scény. Z tohto prameňa v posledných rokoch čerpajú aj projekty popových albumov Robbieho Williamsa, Roda Stewarta a Annie Lennox alebo ostatné tri albumy Boba Dylana. Diana Krall však s týmito archívnymi piesňami pracuje viac džezovo, vrátane podielu improvizácií v inštrumentálnych sólach.

V tradičných medziach

Tommy LiPuma ju teda opäť priviedol ku kráse starého pop-džezu a v niektorých prípadoch aj k poňatiu v „nat-king-coleovskom duchu“, teda v inštrumentálnej zostave piano, kontrabas a gitara, bez bicích, ako svoj autorský materiál praktikoval Nat King Cole. Diana Krall tak nahrala už spomínané slávne albumy All For You aj Love Scenes.

V čerstvej nahrávke sa k tomuto modelu vracia v troch skladbách – Like Someone In Love (Jimmy Van Heusen), BlueSkies (Irving Berlin) a Dream (John Mercer), kde základné trio dopĺňa citlivo inštrumentovaný orchester.
Podobným spôsobom pracuje aj na ďalších piesňach ako Night And Day od Cole Portera, alebo Isn’t It Romantic dvojice Rodgers a Hart, hoci často v širšom tíme, kde sa opäť objavujú hudobníci, s ktorými už v minulosti spolupracovala. Počujeme tak rytmiku John Clayton – kontrabas a Jeff Hamilton – bicie alebo basistu Christiana McBride a gitaristov Russella Maloneho či Marca Ribota, ktorý je známy skôr z platní Toma Waitsa alebo osobného projektu Ceramic Dogs.

Charizmatická kráľovná pop-džezových klávesov a zamatového kontraaltového hlasu v súčasnosti neprekračuje svoje zásadné medze a nemusí nadchnúť kritika, ale ponúka muzikantsky bezchybný, prevažne baladický album, ktorý ovlaží romantické zákutia poslucháčovej duše a dá sa počúvať všade, kedykoľvek a naozaj pri každej príležitosti. Je totiž príjemný.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie