Denník N

Prečo by ženy mali začať behávať, hoci aj po päťdesiatke

Foto - Flickr.com/Gareth Williams
Foto – Flickr.com/Gareth Williams

Beh dokáže zredukovať návaly tepla, zlepší spánok a krvný obeh, zmierni bolesti a uľaví artritickým kĺbom. Zároveň je skvelou prevenciou proti depresii a podporuje i mozgovú činnosť.

Píše Carolee Belkin Walkerová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Tak ako sú s pribúdajúcim vekom niektoré veci jednoduchšie, je tu i pár ďalších, ktoré starším ľuďom spôsobujú čoraz väčšie ťažkosti. Z tých dôležitejších je to napríklad hustota kostí. Nie je to práve najhorúcejší trend v starostlivosti o zdravie, no pre ženy, čo majú viac ako 50 rokov, by mohol byť. Ranit Mishoriová, profesorka medicíny z univerzity v Georgetowne, hovorí, že pre tieto ženy je behanie, skákanie a posilňovanie kľúčové.

Hoci sa bežne tvrdí, že žena je v menopauze až potom, čo je 12 mesiacov bez periódy, podľa amerického Národného inštitútu pre starnutie, väčšina žien smeruje k menopauze vo veku 45 až 55 rokov a tento proces môže trvať sedem až štrnásť rokov.

Profesorka Mishoriová pripomína, že menopauzu spôsobuje predovšetkým postupný pokles hladiny hormónov, najmä estrogénu. Dochádza k nemu zvyčajne ku koncu plodného obdobia ženy, väčšinou je to niekedy po štyridsiatke. Hladina estrogénu však môže klesať tak pomaly, že ženy, zvlášť, ak sú zaneprázdnené deťmi a myslia na svoju kariéru, si zmeny nemusia vôbec všimnúť. Až neskôr sa prejavia typické symptómy menopauzy ako napríklad návaly horúčavy, priberanie a nespavosť.

Myslite na kosti

Práve týmto symptómom sa médiá venujú najčastejšie a neuvedomujú si pritom, že telo najviac devastujú problémy s kosťami, ktoré sú vo vyššom veku čoraz krehkejšie a lámavejšie. Tieto starosti sa nevyhýbajú ani chrbtici a oporným kostiam, ktoré nesú celú hmotnosť tela, pripomína Mishoriová.

Keď uvažujeme o kostiach, často ich vnímame ako niečo neživé. Pravdou však je, že sú to živé tkanivá, v ktorých neustále prebiehajú fyziologické procesy. Stále sa menia, rastú, ich bunky sa obmieňajú a staré kosti sú tak nebadane nahrádzané novými. Po menopauze sa však rovnováha naruší, staré bunky kostí sa strácajú rýchlejšie než sa objavujú nové tkanivá, a to v konečnom dôsledku vedie k úbytku kostnej hmoty.

Ak si dokážete predstaviť, ako sa pri posilňovaní zväčšia svaly, ľahšie pochopíte, že aj kosti môžu byť silnejšie a hustejšie, ak ich vystavíme tlaku. V našich telách vzniká kostná

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie