Denník N

Čo by experti opozície ihneď zmenili v školstve: Odstaviť SNS, stop kradnutiu, učme deti tvorivosti

Kto za opozičné strany odpovedal o školstve: Veronika Remišová, Branislav Gröhling, Miroslava Szitová, Ivan Štefunko a Zuzana Zimenová. Foto – N a TASR
Kto za opozičné strany odpovedal o školstve: Veronika Remišová, Branislav Gröhling, Miroslava Szitová, Ivan Štefunko a Zuzana Zimenová. Foto – N a TASR

Opozícia odpovedá, čo by teraz po páde ministra Petra Plavčana zmenili v školstve.

Ako je opozícia pripravená na vládnutie? Preverili sme to v čase koaličnej krízy a pádu ministra školstva. Pýtali sme sa opozičných strán, čo sú ich okamžité expertné riešenia pre školstvo, a strany tak zároveň ukázali, kto sú ich experti na školstvo.

Za OĽaNO odpovedala poslankyňa Veronika Remišová, ktorá sa najvýraznejšie venuje škandálu eurofondov na vedu a výskum, za SaS Branislav Gröhling, tímlíder strany pre školstvo. Zo skupiny okolo Miroslava Beblavého spolu s ním riešenia núka expertka na školstvo Zuzana Zimenová.

V KDH je expertom na školstvo členka predsedníctva strany Miroslava Szitová, školská psychologička a sociálna pedagogička, za Progresívne Slovensko odpovede zostavil jeden z lídrov, Ivan Štefunko.

 

Akých päť vecí by ste teraz urobili v školstve, ak by ste niesli zodpovednosť za tento rezort?

Veronika Remišová, OĽaNO

1. Ministerstvo školstva má prerozdeliť 2,2 miliardy eur z eurofondov. Treba urýchlene zmeniť pravidlá pri vede a výskume takto: zmena kritérií na výber hodnotiteľov a zmena systému prideľovania projektov hodnotiteľom, panelové hodnotenie odborníkmi v danej oblasti, 50 percent hodnotiteľov zo zahraničia, zverejňovanie prihlášok podporených projektov a hodnotiacich protokolov, zdokladovanie dosiahnutých výsledkov, hodnotenie veľkých projektov z hľadiska hodnoty za peniaze.

2. Zmena obsahu vzdelávania vzhľadom na informačné technológie a nové spôsoby pedagogiky. Encyklopedický spôsob nadobúdania informácií je potrebné nahradiť tvorivou prácou a schopnosťou vyhľadávať, kategorizovať a kriticky analyzovať informácie.

3. Zlepšenie prípravy učiteľov s dôrazom na praktické skúsenosti. Väčšie možnosti kariérneho rastu pre pedagógov vrátane finančného ohodnotenia, ktoré by malo byť založené na zásluhovosti. Učitelia, ktorí pracujú na svojom vzdelávaní, na výskume, domácich či zahraničných projektoch a dosahujú nadpriemerné výsledky, by mali mať vyššie finančné ohodnotenie.

4. Zmena výberu riaditeľov škôl s dôrazom na manažérske schopnosti a líderstvo.

5. Dlhodobé investície do školstva musia byť dôležitou súčasťou štátnej politiky, od predškolských zariadení cez základné, stredné až po vysoké školy.

6. Vzhľadom na rýchlo sa meniaci trh a potrebu neustáleho obnovovania zručností je potrebné rozvíjať a podporovať celoživotné vzdelávanie a rekvalifikácie nielen univerzitného typu.

 

Branislav Gröhling, SaS

Nový minister školstva by mal začať nultým krokom: nájsť riešenia, ako vypovedať zmluvy podpísané s pochybnými firmami z eurofondových výziev. Minister bude mať zodpovednosť zabrániť tomu, aby rezort musel tieto firmy vyplácať z vlastného rozpočtu, a musí tiež nanovo nastaviť čerpania eurofondov. Následne by som navrhoval kroky na zvýšenie kvality vzdelávania.

1. Odporúčal by som začať na systémovej úrovni – pri organizáciách ministerstva školstva. Tých je 17 a preukázateľne viaceré neprispievajú ku skvalitneniu vzdelávania na Slovensku. Je nutné ich zefektívniť a sfunkčniť a pri ich činnostiach sa sústrediť predovšetkým na kvalitné a efektívne vzdelávanie všetkých učiteľov. Potrebujeme do škôl dostať nové učebné metódy, ale aj sa zamerať na rozvoj potrebných gramotností a kompetencií (kritické myslenie, spolupráca, riešenie problémov atď.).

2. Následne by bolo vhodné sústrediť sa na učebnicovú politiku. Školy dostávajú len jeden typ štátom nariadených učebníc a nemôžu si vyberať. Aj v parlamente som navrhoval pre školy príspevok na učebnice, vďaka ktorému si školy samy vyberú a nakúpia učebné materiály. Takto umožníme školám dostať sa ku kvalitným učebniciam, ktoré najviac vyhovujú ich potrebám, a rovnako zabránime tomu, aby rodičia museli deťom kupovať učebnice, ktoré má zabezpečiť štát.

3. Ako tretia by nasledovala otázka platov učiteľov, ktorí zabezpečujú kvalitu vzdelávacieho procesu. Vysokoškolsky vzdelaný učiteľ by mal začínať s platom na úrovni priemernej mzdy a následne by postupoval vyššie. Týmto krokom je možné zatraktívniť pozíciu učiteľa a dosiahnuť, aby priemerný plat učiteľov bol približne 80 – 90 percent platu vysokoškolsky vzdelaných ľudí. Je to číslo, ktoré odporúčajú rôzne štúdie.

4. Štvrtým krokom by bola podpora spolupráce firiem a škôl v odbornom vzdelávaní. Nový minister by mal uľahčiť firmám zapájať sa do odborného vzdelávania, odbyrokratizovať duálne vzdelávanie, umožniť žiakom vstupovať do duálneho vzdelávania aj v neskorších ročníkoch a zrušiť znižovanie normatívu školám. Je to zbytočné trestanie škôl, ktoré chcú svojim žiakom poskytnúť kvalitné vzdelanie v praxi.

5. Piaty krok sa tiež nesie v duchu prepájania školy a praktického života. Ministerstvo by malo zaviesť systém sledovania uplatnenia absolventov – ich úspešnosť na trhu práce, ich zamestnanosť a priemernú mzdu v jednotlivých odboroch. Tieto údaje môže ministerstvo využívať pre vlastné potreby a rovnako by ich malo sprístupňovať mladým ľuďom, ako objektívne informácie pri rozhodovaní o štúdiu na strednej alebo vysokej škole.

 

Miroslava Szitová, KDH

1. Po avizovanom odstúpení ministra školstva je tiež rovnako nevyhnutné odobrať ministerstvo školstva strane SNS a vymenovať za ministra školstva odborníka.

2. Je potrebné zrušiť pochybné výzvy na čerpanie eurofondov, zrušiť databázu hodnotiteľov a urobiť nápravy tak, aby sme mohli čerpať finančné prostriedky v rámci súčasného programovacieho obdobia efektívne a účelne na vedu a výskum.

3. Vrátiť školstvo „pod jedny dvere“ – jedno ministerstvo s kompetenciami a financovaním. Aby nebola časť škôl pod ministerstvom vnútra a časť pod ministerstvom školstva, ale aby všetky školy a školské zariadenia malo v správe ministerstvo školstva.

4. Vrátiť kompetencie radám škôl pri voľbe riaditeľa a odpolitizovať tak riadenie v školách a školských zariadeniach.

5. Navýšiť finančné prostriedky do školstva (nie iba na platy) tak, aby sme dosiahli priemer krajín OECD a aj vďaka tomu zvýšili kvalitu vzdelávania a konkurencieschopnosť našich škôl.

Ďalšie kroky by sa týkali zmien financovania škôl a školských zariadení (normatív) a obsahovej reformy.

 

Zuzana Zimenová, skupina okolo Miroslava Beblavého

1. Dohoda: Docieliť konečne dohodu na potrebných zmenách vo vzdelávaní naprieč politickým spektrom. Slovensko sa potrebuje sústrediť na zvyšovanie kvality vo vzdelávaní a učitelia potrebujú pokoj na prácu bez ohľadu na to, aká krátka je životnosť ministrov školstva.

2. Nové priority: Podporovať žiakov a učiteľov pri zlepšovaní vzdelávacích výsledkov a viesť nastupujúce generácie k otvorenosti, samostatnosti, kritickému mysleniu a vzájomnému rešpektu. Slovensko sa pohne dopredu len vďaka vzdelaným, rozhľadeným a aktívnym ľuďom, ktorí sa naučia nielen čítať s porozumením a dobre počítať, ale aj spolu žiť.

3. Inklúzia: Efektívnejšie vyrovnávať šance na úspech vo vzdelávaní, posilniť individuálny prístup k žiakom a zabezpečiť v školách potrebný počet asistentov a ďalších odborníkov. Slovensko má budúcnosť len v ľuďoch, ktorí vedia naplno využiť svoj potenciál, a ten treba začať intenzívnejšie rozvíjať u každého dieťaťa čo najskôr, obzvlášť u detí z menej podnetného rodinného prostredia a u detí so zdravotným znevýhodnením.

4. Učitelia: Modernizovať prípravu budúcich pedagógov na vysokých školách, podporovať ich v profesijnom raste v praxi a adekvátne ich odmeňovať. Slovensko potrebuje v školách funkčné a zohrané učiteľské tímy doplnené o ďalších odborníkov tak, aby vedeli skutočne napĺňať rôznorodé potreby žiakov a viesť ich k čoraz lepším výsledkom.

5. Eurofondy a verejné zdroje: Nastaviť financovanie v súlade s novými prioritami, podporovať zmysluplné projekty vo vede a výskume, nekradnúť a neplytvať. Slovensko musí využívať eurofondy a peniaze zo štátneho rozpočtu najmä v prospech žiakov, študentov a učiteľov a na podporu vedy a výskumu tak, aby zvýšilo svoju konkurencieschopnosť a zastavilo odliv mozgov do zahraničia.

 

Ivan Štefunko, Progresívne Slovensko

1. Dotiahnuť práce na dokumente Učiace sa Slovensko a schváliť ho na vláde. Naštartovať kurikulárnu reformu.

2. Pomenovať priority vo vede a výskume a transparentne prerozdeľovať investície z eurofondov. Podporiť excelentné tímy vo verejnom aj súkromnom výskume.

3. Pokračovať na zatraktívnení učiteľského povolania, statusom aj finančným zázemím.

4. Pomenovať priority v oblasti regionálneho školstva a transparentne prerozdeliť financie v programe Ľudské zdroje v objeme 430 miliónov eur.

5. Zefektívniť výkon ministerstva a jeho priamo riadených organizácií.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Eurofondy v školstve

Koaličná kríza

Slovensko

Teraz najčítanejšie