Denník N

Že ženy nerozumejú počítačom, je mýtus. Firmy aj školy ich chcú na IT

Jeden z najsilnejších stereotypov o ženách, okrem toho že nevedia šoférovať, je, že nerozumejú technológiám a počítačom. Nie je to pravda.

plagat

Programovanie a počítače Evu Danillovú bavili už na strednej škole viac ako ekonomické či spoločenské vedy.

Keď v roku 2004 prvýkrát vkročila na Fakultu informatiky a informačných technológií na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave, ocitla sa v takmer čisto mužskej spoločnosti. Ona, jej kamarátka a tridsať mužov. Nakoniec ostala zo žien v ročníku sama.

Pri otázke, či by si školu vybrala opäť, sa široko usmeje. „Som rada, že ju mám za sebou. Ale určite by som ju odporučila.“

Od jej štúdia prešlo pár rokov a na IT odboroch sa toho veľa nezmenilo. Na Fakulte riadenia a informatiky Žilinskej univerzity majú v ročníkoch zameraných na IT osem percent žien. Na niektorých programoch na Technickej univerzite v Košiciach je pomer žien a mužov jedna k desiatim.

IT firmy pritom ženy vo firmách vyslovene vítajú, pretože zmiešaný kolektív pracuje kvalitnejšie. “Každý je lepší v niečom inom,” vysvetľuje potrebu ženského elementu Martina Laurenčíkova z firmy Pixel Federation, ktorá vyrába hry.

Z ich 147 zamestnancov tvoria ženy 26 percent. Ak by rátali len IT pozície, je to šesť percent.

Žien robí v IT podľa nej málo. „Nedávno som bola na promócii Fakulty elektrotechniky a informatiky a počet absolventiek som mohla zrátať na jednej ruke.“

Petra Kotuliaková z Fakulty informatiky a informačných technológií na Slovenskej technickej univerzite priznáva, že pred troma štyrmi rokmi zbadali, že u nich dievčatá tvoria len tri percentá študentov. Ich fakulta je maličká, ročne u nich končilo štyri až päť dievčat.

Dnes už majú v prvom ročníku zhruba desať percent študentiek. Čo sa zmenilo?  Organizujú workshopy a akcie pod názvom Aj Ty v IT pre stredoškoláčky.

Kotuliaková si pochvaľuje, že sa k lepšiemu mení aj atmosféra na fakulte. Muži majú byť pred kým slušnejší a snažia sa ženám aj pomôcť. „Minule mi jedna študentka hovorila, že ani nestihla povedať, že má problém, a už mala desať ľudí, ktorí jej chceli pomôcť.“

Nik ich nepodrží

Prečo stredoškoláčky nechodia na IT študijné odbory? „Boja sa matematiky,“ zhŕňa Kotuliaková zistenia prieskumu.

Aj keď sa matematiky boja aj chalani, hovoria o tom menej. „Dnes sa na stredných školách učí menej hodín matematiky, čo pociťujú všetky technické vysoké školy.“

Obavy stredoškoláčok, že to nezvládnu, sú väčšie ako stredoškolákov. Chlapci totiž trávia viac času pri počítačoch, napríklad pri hrách.

Dievčatá majú potom na informatike pocit, že toho vedia menej. „Snažíme sa im ukázať, že to tak nie je a sú rovnako dobré ako chalani,“ hovorí Kotuliaková.

Na strednej či základnej škole veľmi záleží aj na učiteľovi informatiky. Či vedie žiakov aj k iným veciam, ako je len Word a Excel. Na workshopy prišli aj také maturantky, ktoré vedeli v Exceli spraviť najviac jednoduchú tabuľku a možno vzorec.

Pri rozhodovaní, čo študovať, zaváži aj nedostatok informácií o IT odboroch a predsudok, že “je to chalanská záležitosť a všetci sú tam divní, majú kockované košele, okuliare, tak čo by sme tam robili?” zhŕňa odpovede dievčat Kotuliaková.

Stále prevláda názor, že informatik len sedí za počítačom a ťuká do klávesnice. „Veľa ľudí má mylnú predstavu, že informatik je tvor žijúci v tmavej miestnosti osvetlenej len monitorom a komunikujúci nezrozumiteľným jazykom,“ pridáva sa Roman Cimbala z Technickej univerzity v Košiciach.

Tento pocit sa spája aj s poslednou veľkou prekážkou ich štúdia, a to je okolie a rodina. Rodičia stredoškolákov totiž nežili s IT tak intenzívne, ako je teraz zvykom. Aj keď sú niektoré dievčatá šikovné a mohli by byť dobré, ak nie sú veľmi silné a nevedia oponovať rodičom a bojovať s okolím, tak to nepretlačia.

Dievčatám tiež podľa Andrey Lovackej z košickej firmy T-Systems Slovakia chýbajú ženské IT vzory.

„Potrebujú povzbudenie a tiež to, že vidia ostatné ženy, ktoré už tvoria rôzne projekty a môžu sa s nimi stotožniť,“ pridáva sa Rastislav Kulich z Google.

 

Ne/rozumejú IT

„Ženy sú v IT potrebné, v mnohých smeroch majú iný pohľad ako muži a tým sa celý tím oveľa lepšie dopĺňa,“ hovorí Eva Danillová, ktorá je dnes prevádzkovou riaditeľkou vo VM Telecom, kde vybudovala silné IT oddelenie. Kým sa dostala na vedúcu pozíciu v medzinárodnej firme pôsobiacej na mediálnom trhu, narazila na množstvo predsudkov.

„S tým, že ženy nemajú čo v IT robiť, sa stretávam dodnes. Stretávala som sa s nimi aj na niektorých cvičeniach, alebo od profesorov.“

To, že by ženy nerozumeli IT, vyvracia aj Roman Cimbala z Technickej univerzity v Košiciach. „Tieto predsudky vznikli v IT praveku. Je čas to zmeniť. Ženy počas štúdia a v praxi nezastávajú za mužmi v ničom. Skôr naopak.“

Informatika dnes nie je len o zdrojových kódoch, ale o tvorivosti. Žien na IT školách je podľa neho málo, ale keď už nastúpia, sú zodpovedné a väčšinou školu dokončia.

Projekty na podporu žien v IT 

  • Girl´s Day – štvrtý štvrtok v apríli firmy prijmú stredoškoláčky, aby im ukázali ako fungujú. U nás to organizuje Aj TY v IT zo Slovenskej technickej univerzity. Funguje v 16 krajinách sveta, najmä na technických a vedeckých smeroch, u nás na IT. Teraz bude druhý ročník. Vlani mali 35 programov a 500 dievčat na celom Slovensku.
  • Mentoring – zatiaľ funguje na STU, chce ho prebrať aj Technická univerzita v Košiciach. Študent vezme stredoškoláčku a ukáže jej prednášky, cvičenia, priestory. Prebieha celý rok.
  • Women@Google – je skupina pozostávajúca z viac ako 4-tisíc Google-žien, ktoré si dali záväzok budovať a rozvíjať vzťahy, poskytovať mentoring, podporovať profesionálny rozvoj a zmysel pre komunitu. Program beží v 27 krajinách.
  • First Lego League – Fakulta riadenia a informatiky Žilinskej univerzity organizuje regionálne kolo medzinárodnej robotickej súťaže, v ktorej je veľké percento účastníčok zo základných a stredných škôl.

Ak chce dnes niekto urobiť úspešný projekt, treba podľa Evy Vozárovej, ktorá má v Aliancii Fair-play na starosti IT tím, trochu „hackerského“ rozmýšľania v tom zmysle, že pozerali na vtedajší internet celkom inak ako tí pred nimi. Treba k tomu aj praktický prístup so štrukturovaným myslením.

„Oboma týmito danosťami mnohé ženy podľa mňa disponujú,“ hovorí. V programovaní problém nevidí, je to podľa nej ako učiť sa ďalší jazyk: „Akurát je to možno menej intuitívne a náročnejšie na schopnosť abstrakcie. Niekto na to má vlohy, niekto nie, ale nezdá sa mi, že by to bola mužsko-ženská otázka.“

Vozárová neštudovala informatiku. Skončila žurnalistiku, k programovaniu a IT sa dostala trochu náhodou. Vo voľnom čase spoluorganizovala prvý bratislavský Barcamp, ešte ako redaktorka sa venovala téme internet.

Neskôr začala robiť akcie zamerané na otvorené dáta a využitie technológií v občianskej spoločnosti. Dnes má na starosti hlavné projekty zamerané na otvorené dáta, ktoré Aliancia Fair-play má – Datanest.sk, ZNašichDaní.sk a OtvorenéZmluvy.sk.

Dostať sa k IT nebolo podľa nej ťažké. „Niekoľko rokov som každý mesiac čítala magazím Wired, online som sledovala všetko, čo bolo k témam k dispozícii. Okrem toho mám od vysokej školy veľa kamarátov programátorov, čiže som sa vždy mala o týchto veciach s kým rozprávať a aspoň zbežne som ovládala programátorský slang.“

Programovať sa učila vďaka platformám, ako je Codeacademy alebo Rails Girls, kde sa dajú pochytiť základy a prípadne sa rozvíjať ďalej, ak sa v tom človek nájde.

 

Pozícia Počet životopisov so záujmom o túto pozíciu Z toho žien
Technical writer 61 20%
Business Intelligence Specialist 295 19%
Web dizajnér 763 16%
Databázový analytik 460 15%
Databázový administrátor 630 15%
User Experience Expert 74 14%
IT tester 1375 13%
IT projektový manažér 688 12%
IT analytik 965 11%
IT konzultant 879 10%
Webmaster 490 7%
Softvérový inžinier 450 7%
Programátor 1468 7%
Špecialista IT bezpečnosti 258 7%
IT/Technical Support Specialist 940 6%
IT architekt 472 5%
Systémový administrátor 733 5%
Správca informačného systému 1050 5%
Systémový inžinier 221 5%
Servisný inžinier 223 4%
Správca počítačovej siete 1150 2%

Teraz najčítanejšie