Denník N

Chôdza je cvičenie, ktorým môžete začať nový život

Foto - Flickr.com/Patrik Nygren
Foto – Flickr.com/Patrik Nygren

Intenzívne cvičenie lezie do peňazí, vyvoláva obavy zo zranenia a žerie kopu času. Mnohí si preto povedia, že je lepšie sa mu úplne vyhnúť. Zabúdajú však, že existuje druh cvičenia, na ktorý sa väčšina výhovoriek nevzťahuje. Volá sa chôdza.

Píše Jae Bermanová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

Existuje množstvo dôvodov, prečo sa ľudia vyhýbajú cvičeniu. Jedným z tých najsamozrejmejších je nedostatok času. Naše životy sú plné zhonu, prečo teda strácať ďalší čas cvičením? Ďalšou bežnou výhovorkou sú chýbajúce peniaze. Členské v posilňovniach a všetka tá výbava na cvičenie naozaj lezú do peňazí.

Ľudia tiež často premýšľajú nad tým, aký druh cvičenia by mohli robiť. Je ich obrovské množstvo a zo spleti rozličných informácií nemusí byť ľahké prísť na to, ktoré sú pre nás najlepšie. Častým problémom je i obava zo zranenia. Cvičenie je zábava len do chvíle, kým si ním neublížite. Pre mnohých je preto jednoduchšie vyhnúť sa mu úplne. A tak kým niektorí túžia po endorfínoch z cvičenia, iní len krútia hlavami nad tým všetkým rozruchom.

Aj keď jestvuje kopa logických dôvodov, prečo vynechať cvičenie, nemali by ospravedlňovať našu lenivosť. Nehýbeme sa dostatočne, a to výrazne ovplyvňuje naše zdravie. Žijeme v sedavej ére, a preto musíme do našej dennej rutiny zakomponovať čo najviac pohybu. Pravidelná aktivita môže mať pozitívny vplyv na našu hmotnosť, náladu, krvný tlak, zvládanie stresu i na hladinu cukru v krvi.

Zaujmite pevný postoj

Mnohí celkom zabúdajú, že existuje druh cvičenia, na ktorý sa väčšina výhovoriek nevzťahuje. Volá sa chôdza. Verte tomu, že ak každý deň pridáte niekoľko krokov navyše, bude to pre vaše zdravie ohromný rozdiel.

Kráčanie je celkom jednoduché, no vyžaduje si koncentráciu. Aby sme mohli kráčať, musíme sa najprv naučiť, ako správne stáť. Ak sa nám to podarí, státie a chodenie sa už postará o to, aby celé naše telo fungovalo lepšie.

Pokúste sa nahradiť sedenie státím, na začiatok postačí aj pár minút denne. Znie to síce hlúpo, ale je to prekvapivo účinné. Ako si tak budete postávať, zapojíte do akcie aj svaly, ktoré obvykle toľko nezamestnávate. Najlepší spôsob, ako sa naučiť vzpriamene stáť, je oprieť sa o stenu, aby ste pocítili, aká póza je tá správna. Krk a plecia majte uvoľnené, zapojte brušné svalstvo a panvu ponechajte v neutrálnej pozícii tak, aby svaly bokov a chrbta ostali vyvážené.

Keď zaujmete svoj pevný postoj, nastavte si časovač a pokojne stojte aspoň minútu. Zistíte, že privyknutie si na státie je pre vaše telo veľký krok a na to, aby ste mohli chvíľku vzpriamene stáť, sa naozaj dosť nadrie. Nechajte mu čas, aby si zvyklo.

Prechádzka namiesto napchávania sa

S pevným postojom oveľa ľahšie nájdete spôsob, ako do svojho života zapracovať viac chôdze. Doprajte si trochu čerstvého vzduchu a urobte si každý deň aspoň malú prechádzku, aj keby ste si na ňu mali vyhradiť len pár minút.

Dávajte si maličké ciele. Začnite napríklad so sto krokmi navyše. Môžete si kroky rátať aj sami, ale oveľa pohodlnejšie je použiť krokomer alebo nejakú podobnú aplikáciu. Nájdite si chvíľu na robenie úkrokov. Na začiatok postačí, ak urobíte desať na každú stranu a popri tom môžete sledovať televízor, telefonovať či pracovať na počítači.

Používajte schody namiesto eskalátora či výťahu. Ak na vás čakajú menej než tri poschodia, zvyknite si využívať schody. Keď je poschodí viac, popremýšľajte, kedy je lepšou voľbou výťah a kedy sú to schody. Buďte súťaživí. Mnohé mobilné aplikácie ponúkajú možnosť porovnávať si počet vašich krokov s inými používateľmi. Ak neradi prehrávate, toto môže byť pre vás dobrá motivácia.

Namiesto sedavého stretnutia pozvite známeho radšej na prechádzku. Rozhodne je to lepší nápad ako niekde sedieť a napchávať sa. Kráčajte aj keď sa cítite unavene. Vysoko intenzívny tréning sa môže zdať nevhodný, ak ste po náročnom dni spomalení, no prechádzka bude pre vás to pravé.

Desaťtisíc krokov

Vyčistite si hlavu a poprechádzajte sa. Snažte sa úplne koncentrovať a rátajte si pritom nádychy a výdychy. Alebo jednoducho počúvajte hudbu či audioknihu, hlavne aby vaša myseľ aspoň chvíľu oddychovala. Vytvorte si novú rutinu. Začnite napríklad s piatimi minútami chôdze denne a povedzte si, že sa postupne prepracujete aspoň k desiatim. Pokúste sa prechádzku zaradiť do vášho ranného, poludňajšieho i večerného programu.

Buďte trochu odvážnejší a nájdite si čas aj na akčnejšie záľuby. Namiesto sledovania filmov zvoľte turistiku, raz za čas sa prejdite celým mestom do vašej obľúbenej reštaurácie a neuškodí ani to, keď sa po párty prejdete nočnými ulicami až domov.

Či už preferujete mobilnú aplikáciu, krokomer, alebo iné zariadenie, buďte si istí, že monitorovanie počtu vašich krokov vás navnadí k ďalšej chôdzi. Ak potrebujete pociťovať nejakú zodpovednosť, stanovte si dosiahnuteľné ciele (bežné odporúčanie je 10-tisíc krokov denne) a porovnávajte sa so svojím okolím alebo aspoň sami so sebou. Keď len ťažko hľadáte motiváciu cvičiť, práve toto môže byť správny spôsob, ako si vytvoriť vhodné návyky.

Váš harmonogram rozhodne neutrpí tým, ak si na začiatok pre chôdzu vyhradíte jednu minútu. Nie je potrebné robiť vysoko intenzívny tréning, celkom postačí, ak budete poctivo klásť jednu nohu pred tú druhú.