Denník N

Ľudia na Festivale svetla a tieňa vytvoria unikátne svetelné grafity

Pohľad na fontánu počas otvorenia Festivalu svetla a tieňa 2016 v Banskej Bystrici. Foto: bystricoviny
Pohľad na fontánu počas otvorenia Festivalu svetla a tieňa 2016 v Banskej Bystrici. Foto: bystricoviny

Organizátori festivalu v Banskej Bystrici veria, že svetelné a interaktívne inštalácie 22. a 23. septembra predstavia aj ľuďom, čo sa o umenie a kreativitu bežne nezaujímajú.

Časopriestor je novou témou tretieho ročníka medzinárodného Festivalu svetla a tieňa v Banskej Bystrici. Organizátori na septembrovú akciu neoslovovali známych skúsených výtvarníkov, ale študentov z miestnej akadémie, iných umeleckých škôl, ale aj umelcov z lokálnych inštitúcií.

Vizuálna výstava bude tiež interaktívna. „Aby to nepôsobilo, že divák príde, nerozumie a odchádza sklamaný. Snažíme sa ho do diela viac vtiahnuť,“ vraví programový riaditeľ a kurátor festivalu Lukáš Matejka.

Návštevníci budú môcť svojím hlasom alebo pohybom ovplyvniť, čo sa na budovách, hradbách alebo v kostole deje.

Festival nie je len o svetle, ale aj o jeho odvrátenej strane. Vďaka tieňu a spolupráci s hvezdármi pri pamätníku SNP návštevníci uvidia hviezdy na oblohe s astronomickými profi ďalekohľadmi. „Lokalitu sme museli vybrať relatívne pokojnú a bez stromov, a aby zároveň videli na južnú časť oblohy, kde ich je najviac,“ hovorí Matejka.

Mladí poľskí umelci naživo – analógovo miešali obraz i zvuk. Do pripravenej fólie liali počas dvoch večerov rozličné tekutiny. Výsledný obraz videli diváci priamo na fasáde pamätníka SNP. Foto: Katyrzyna Mijalska
Roh budovy Národnej banky Slovenska oživil študent Akadémie umení. Pripomenul divákom pomocou videomappingu jej históriu. Foto: bbonline
Ľudový tanec počas otvorenia druhého ročníka odštartoval tanečník prenasledovaný letiacim dronom, ktorý ho osvetľoval. Foto: Matej Kapusta

Legálne sprejovanie

Rozdiely s Bielou nocou nie sú veľké, ale všimnúť sa dajú. Kurátor banskobystrického festivalu tvrdí, že chce dať šancu mladým súčasným umelcom aj študentom. Keďže na banskobystrickej škole bol sám doktorandom aj pedagógom, študentov si dôkladne vyberá.

„Prvý masový formát, ktorý súčasné umenie slovenskej verejnosti predstavil, bola Biela noc v roku 2010, na ktorej som bol ako vystavujúci autor. Vtedy som zažil tú silnú atmosféru a zároveň zodpovednosť. Bol som ešte študent, a na moje dielo vo verejnom priestore v Košiciach sa prišli pozrieť tisícky ľudí, čo ma potešilo a prekvapilo,“ vraví.

Dovtedy mal diela vystavené v galériách pre úzku komunitu ľudí, ktorých vernisáže či výstavy zaujímali.

„Študentov vyberáme podľa toho, kto bol ako šikovný a aký má záujem. Často mimo školy medzi sebou spolupracujú prvýkrát. Je to vzájomná a verejná konfrontácia, keď ich dielo vidí mnoho ľudí.“

Matejka o festivale vraví, že sa nechcú masám len páčiť a vystavovať prvoplánové efekty, ale aj priniesť novú skúsenosť a kritické myslenie.

Tento rok bude mať dve projekcie aj študent bratislavskej VŠVU. „Diváci budú môcť sprejovať po budove Tatra banky špeciálnym svetelným sprejom, avšak kreslený obraz sa bude zrkadliť cez roh budovy,“ hovorí Pavol Soukal, ktorý pomáha aj s prípravou techniky.

Vysvetľuje, že sa tým sťaží kresba konkrétnych tvarov, ale zároveň pribudnú nové námety a efekty podobné 3D kaleidoskopu.

„Projekcia bude obrazovo prispôsobená pozícii sprejera pre dosiahnutie čo najpresvedčivejšej 3D optickej ilúzie.“

Svetelné technológie a optické vlákna budú môcť návštevníci vidieť na pripravovanom workshope. Foto: bbonline
Pamätník SNP pretínal smerom do neba aj silný laser. Foto: bystricoviny

Projekcia mesta na pieskovisku

„Rozprával som sa so Zuzanou Pacákovou, kurátorkou Bielej noci, ktorá sa už na videomappingy vôbec nesústreďuje. Zuzana študovala vo Francúzsku, je ich presýtená. Biela noc skôr ukazuje súčasné svetelné a vizuálne umenie v celej jeho šírke. Dáva priestor najmä etablovaným zahraničným umelcom. Náš festival videomappingy bavia, keďže nie sú zaťažené tradičnou hmotou,“ povedal Matejka.

Pre umelca má byť výroba mappingu menej nákladná. Celý projekt si vytvorí samostatne v počítači, a na požičanej výkonnej technike si ho zosynchronizuje.

Matejka vraví, že najskôr si objekt musia odfotiť z miesta a správneho uhlu, kde bude umiestnený projektor. Potom spravia základnú masku, kde okná dajú preč a ďalšie vrstvy spracujú do pohyblivého vizuálu.

„Keby sme mali vystaviť rozmernú svetelnú sochu, tak by sme museli celú konštrukciu previesť kamiónom a postaviť. Študent by to už nemusel zvládnuť, ale profesionálny výtvarník so svojím tímom, ktorých Biela noc dokáže zaplatiť, áno.“

Prvým blokom na festivale budú súčasný tanec a nové médiá, kde budú štyri produkcie a tanečníci pracujúci so svetelnými technológiami.

Druhý blok tvoria videomappingy, tretí interaktívne umenie a štvrtý budú svetelné inštalácie a objekty. Vystavovať v ňom budú aj dvaja Ukrajinci, ktorých náhodne objavili cez program Erazmus. Vytvoria živé mesto so zmenšenými ulicami a ruchom.

„Budeme premietať animovaný pohľad na mesto so strechami domov, textúrami a vytvárať 3D obraz. Kombinujeme dve techniky: skutočné a virtuálne mesto. Skryli sme tam aj reproduktory, ktoré budú generovať zvuky mesta,“ povedal jeden z dvoch tvorcov projektu Timothy Maxymenko.

Dobrovoľníkov na festival vťahujú zo Strednej priemyselnej školy Jozefa Murgaša. V budúcnosti im chcú prideliť umelca, s ktorým budú priamo na svojom študentskom diele spolupracovať.

Na festivale budú workshopy LED technológií a digitálnej fotografie- techniky luminografie.

Videomapping z dielne TRAKT od Filipa Kmeťa a Pavla Soukala bol realizovaný na Stredoslovenskom múzeu – Thurzov dom. Foto: bbonline
Videomappingy dávajú po zotmení architektúre dočasne nový rozmer. Foto: Kristína Lachová

Pred začiatkom vypadla technika

Časopriestor má byť voľnou témou so širokým záberom, na ktorú sa dá čokoľvek napasovať. Minulý rok to tak nebolo, hľadali lokálne súvislosti a s dielami ich prepájali. Ešte v predstihu sa zišlo viacero mladých umelcov z krajín V4 na Kreatívnom LABe pod vedením Tomáša Žižku.

„Odhadujeme, že prišlo 15 tisíc ľudí počas dvoch nocí, s tým, že na otvorení bolo najviac. Mali sme zvukové problémy, ktoré sme nečakali a ľudia vzadu nič nepočuli. Veľmi nás to mrzelo, tento rok sme to vyriešili. Zároveň chceme, aby ľudia chodili priebežne počas obidvoch festivalových večerov. Po centre bude rozmiestnených viac ako dvadsať projektov, takže čakáme, že niektorí ak aj nestihnú piatkový program, môžu si ho pozrieť v sobotu,“ hovorí Matejka.

Ide im o to, aby festival zaujal aj okoloidúcich, ktorí o ňom nevedia, no náhodou sa v Bystrici 22. a 23. septembra objavia.

Hlavný ťah bude po Námestí Štefana Moysesa, Námestí SNP, v okolí pamätníka SNP a na Lazovnej ulici. Organizátori tvrdia, že počas dňa je to veľmi tichá ulička, ktorú chcú svetlom a umením oživiť.

Prvý ročník vznikol pri príležitosti medzinárodného roku svetla a technológií založených na svetle, ktorý vyhlásila OSN.

Festival sa v roku 2015 nezaobišiel bez komplikácií. Elektrikár im mal vypnúť konkrétne lampy, z ktorých mali vyvedené zásuvky. Miesto toho na rozvodnej skrini zmenil denný a nočný režim, v lokalite, kde mali zapojené projektory, a „jedným šťukom“ zrušil štyri projekcie.

„Pre lampu projektoru je to ako vyhodiť mobil z okna, môžete len dúfať, že prežije. Vypli sa nám všetky nastavenia, umelci všetko znovu v panike chystali. Ale našťastie sme v danej lokalite meškali len niekoľko minút,“ opisuje Matejka.

Ak zlyhá technika, čo neustále hrozí, „je to celé v ťahu. Ľudia sú nahnevaní, že prišli zbytočne, vy ste platili ľudí, projektory a ste v strate“…

Festival svetla a tieňa sa bude konať len v srdci Slovenska. Nad rozširovaním do iných miest zatiaľ nepomysleli. „V Košiciach aj v Bratislave je Biela noc a v hlavnom meste vznikol pred rokom aj Festival Svetla, ktorý je zameraný na moderné technológie, efekty a formu ako obsah.

„Banskobystrický festival už tretíkrát oslovuje aj mladého umelca z VŠVU, ktorý rozbieha podobnú tradíciu v Gelnici, odkiaľ pochádza. Naši organizátori sú z Banskej Bystrice a okolia. Sám som v Bystrici študoval, mám k mestu a k ľuďom silný vzťah, je tam dobrá energia, a preto sa momentálne sústredíme na ňu,“ povedal Matejka.

 

Svetelný labyrint českých umelcov pred Kostolom svätej Alžbety. Foto: Peter Trojan
Súčasný tanec v spojení s projekciou vo výklade nákupného centra. Foto: Matej Kapusta

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie