pondelok

Slovenský antropológ skúma na Mauríciu extrémne rituály: Muži si prepichujú telo, jazyk a v koži majú háky

Sociálny antropológ Peter Maňo hovorí, že rituál Kavadi sa začína okolo piatej ráno, keď sa ľudia začnú prepichovať. „Procesia trvá aj štyri hodiny. Cestu polievajú z auta, ale zažil som, že voda skoro vrela, ako sa zohriala od slnka. Niektorí ľudia navyše chodia v ihlicových topánkach. Je to fakt drsné,“ opisuje vedec festival Kavadi.

Festival Kavadi je tamilský extrémny rituál na oslavu boha Murugana. Foto – archív Petra Maňa

V rozhovore sa dočítate: 

  • prečo ľudia na Mauríciu podstupujú extrémne rituály,
  • akú úlohu rituály v spoločnosti plnia, 
  • či je na Mauríciu náboženská tolerancia a ako sa zo spolužitia v krajine môžeme poučiť,
  • ako sa žije na Mauríciu,
  • či dnešný sekulárny štát dokážu suplovať úlohu náboženstva, 
  • prečo majú ľudia predsudky k ateistom,
  • v čom je ľudská myseľ výnimočná a vydeľuje nás zo živočíšnej ríše ako unikátny druh,
  • aké zručnosti by si študenti univerzít mali osvojiť,
  • ako sa robí veda v Spojených štátoch.

Koľkokrát ste boli na Mauríciu a čo ste tam robili?

Na Mauríciu som bol asi 5- alebo 6-krát, prvýkrát v roku 2013 a spolu takmer dva roky. S kolegami skúmame prepojenie náboženstva a morálky a náboženské rituály. Môj externý školiteľ z univerzity v Connecticute Dimitris Xygalatas skúmal extrémne rituály v Grécku a Španielsku a zaoberal sa chodením po žeravom uhlí. Neskôr hľadal inú lokalitu, ktorá je viac izolovaná a prívetivá pre antropológov. Vyskúšal Maurícius a už tam zostal. Cez Laboratórium pre experimentálny výskym náboženstva (LEVYNA) na Masarykovej univerzite v Brne som sa tam dostal aj ja.

Prečo existujú rituály?

Známy etnológ Bronisław Malinowski († 1942, pozn. red.) skúmal ľudí na Trobriandských ostrovoch. Všimol si, že lovili buď v plytkých zátokách, kde bol úlovok malý, ale predvídateľný, alebo na divokom mori, kde bol úlovok veľmi rizikový. Malinowski videl, že ľudia, ktorí chodili na rozbúrené more, absolvovali pred lovom istý súbor rituálov, a myslel si, že rituály im pomáhajú popasovať sa s rizikami a neistou budúcnosťou.

Existuje iné konkurenčné vysvetlenie?

Áno, v angličtine má teória názov „costly signalling“, čiže nákladné signalizovanie. Myšlienka je, že aktivita, ktorá je nejakým spôsobom nákladná, či už fyzicky, časovo, finančne. alebo inak, funguje ako istý druh signálu pre ostatných členov skupiny. Zo živočíšnej ríše je známym príkladom chvost páva. Otázka je, načo mu je, ak z neho veľký chvost robí ľahšiu korisť. Podľa teórie nákladnej signalizácie ide o užitočný znak, ktorým dáva samici najavo, že je natoľko zdatný, že si mohol dovoliť investovať veľké množstvo zdrojov do niečoho tak zdanlivo neužitočného, ako je obrovský krikľavý chvost. Samicu páva to láka, takže sa páv s veľkým chvostom rozmnoží na úkor menej zdatných samcov.

Peter Maňo (1987)

Sociálny antropológ Peter Maňo. Foto N - Tomáš Benedikovič

je sociálny antropológ. Ako doktorand pôsobí na Fakulte sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave, ďalej na Masarykovej univerzite v Brne a na univerzite v Connecticute (ako hosťujúci výskumník cez program Fulbright). Zúčastnil sa viacerých pracovných ciest na Maurícius, spolu tam strávil skoro dva roky.

Ako sa líši bežný rituál od toho extrémneho, ktorý skúmate vy?

Je to sexy názov pre vyššiu intenzitu rituálu. Pri rituáli Kavadi si účastníci prepichujú telo, jazyk a v koži majú háky, na ktorých ťahajú vozíky tri hodiny po rozpálenom asfalte. Pred samotným rituálom držia niekoľko týždňov pôst.

Je dôvodom účasti na rituáli Kavadi to, aby sa z chlapca stal muž?

Nie, nejde o iniciačný rituál. Ako dôvod účasti na rituáli ľudia uvádzajú, že ide o istý druh výmeny: chcú uspieť v škole, chcú, aby sa ich deťom darilo či aby sa zbavili nejakého zdravotného problému.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás