Denník N

Deťom znovu meškajú učebnice, v Európe sme medzi najpomalšími

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak tretiaci dostanú učebnice prírodovedy a vlastivedy tento rok, bude to úspech, hovoria vydavatelia.

Prečo stromy plačú? Prečo je Zem guľatá? Prečo počujeme tlkot srdca? A ako sa orientovať podľa svetových strán?

Tretiaci sa v tomto roku budú učiť na prírodovede aj o púšťach, o ľudskom zraku a sluchu, či aj o medveďoch. Na vlastivede zasa budú počúvať a čítať o mapách či slovenských horách.

Toto všetko sa mohli učiť z nových, moderných učebníc. Štát však opäť raz zlyháva a dostať nové učebnice do škôl mu trvá dlho.

Takýchto prípadov už bolo veľa a takmer každý september sa objavia podobné správy o meškajúcich učebniciach. A to aj napriek tomu, že experti majú pomerne jednoduché riešenie: otvorte trh učebníc a dovoľte školám kupovať si, aké im vyhovujú a najmä už existujú.

Keď to ide rýchlo: vyberte si učebnicu sami

Keď vlani meškala súťaž na prvouku pre druhý ročník, ministerstvo školám odkázalo, že si za 3,30 eura môžu vybrať ktorúkoľvek z troch učebníc, ktoré boli v tom čase odporučené ministerstvom školstva.

„V tej situácii sme sa museli snažiť ponúknuť viac než ďalšie dve vydavateľstvá, takže sme v rovnakej cene ponúkli okrem pracovného zošita aj interaktívnu výučbu a klasický zošit na písanie zadarmo. Školám to teda prinieslo len výhody,“ hovorí Miroslav Tokarčík z vydavateľstva Taktik.

Vydavateľ Tokarčík hovorí, že by to mohli urobiť aj teraz s vlastivedou a prírodopisom. Ministerstvu takýto postup odporúčal aj vlastný analytický orgán Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) v roku 2016.

„Pre zvýšenie kvality a výberu učebníc odporúčame poskytnúť školám možnosť výberu z viacerých učebníc, ktoré by ministerstvo dodalo školám bezplatne alebo by im poskytlo príspevok na ich zakúpenie,“ píše sa v štúdii IVP Zviazané učebnice.

O uvoľnení učebnicového trhu sa píše aj v návrhu reformy školstva Učiace sa Slovensko.

Ako dlho vzniká dobrá učebnica

Na učebnice Prírodoveda a Vlastiveda pre tretí a štvrtý ročník je dnes vypísaná súťaž, ukončiť ju chcú koncom septembra. Vydavatelia upozorňujú, že potom ešte proces trvá dlho a tretiaci tieto učebnice možno tento rok ani neuvidia.

„Po konkurze nasleduje cenové jednanie, ktoré trvá minimálne týždeň, potom to ide na právne oddelenie a na asi šesť ďalších oddelení, lebo sa chystá zmluva, to sú ďalšie dva týždne,“ opisuje proces obstarávania učebníc riaditeľ vydavateľstva Orbis Pictus Istropolitana Igor Varga. Ďalšie týždne trvá objednávka od škôl, tlač, finálne dokončenie a distribúcia.

Miroslav Tokarčík z vydavateľstva Taktik je nespokojný, že ministerstvo dalo vydavateľom iba 40 dní na prípravu návrhov učebníc a pracovných zošitov. Vytvoriť učebnicu podľa neho trvá pol roka až rok.

Varga z Orbis Pictus Istropolitana zasa hovorí, že na naozaj dobrú učebnicu sú potrebné aj dva roky. Slovenské školstvo podľa neho nemá vytýčenú hlavné smerovanie a všetko robí na poslednú chvíľu.

Ministerstvo sa obhajuje tým, že sa v máji stretli s vydavateľmi na trhovej konzultácii, kde im vraj tvrdili, že za ten čas sú schopní pripraviť návrh učebnice. Tokarčík, ktorý sa konzultácie tiež zúčastnil, hovorí, že väčšina vydavateľov žiadala pol roka alebo rok. Navyše, aj keď by súťaž stíhali, ministerstvo ich pri vypísaní súťaže zaskočilo podmienkou návrhov aj na pracovné zošity a štvrtácke učebnice.

„Veľký problém vidím aj v tom, že siedmi ľudia v hodnotiacej komisii rozhodnú o tom, čo je najlepšie pre celý trh. Máme 2200 škôl a niekoľko tisíc učiteľov a myslím si, že učitelia vedia oveľa lepšie rozhodnúť, čo ich žiaci naozaj potrebujú,“ hovorí Tokarčík.

Ministerstvo chce dať na dve tretiacke učebnice v najbližších piatich rokoch takmer štyri milióny eur.

Ilustračná foto N – Tomáš Benedikovič

Európske krajiny majú voľný trh s učebnicami

Keď sa v roku 2013 pýtali riaditeľov škôl krajín OECD na učebnice, Slovensko dopadlo najhoršie. V štúdii OECD TALIS 2013 až 82 percent riaditeľov škôl tvrdilo, že ich škola je limitovaná pri zabezpečovaní kvalitného vzdelávania pre nedostatok alebo nevhodnosť učebného materiálu, napríklad učebníc.

Je to aj preto, že centralizovaný trh s učebnicami má už iba minimum európskych krajín.

Štúdia Zviazané učebnice tvrdí, že vo väčšine európskych krajín učebnice nakupujú priamo školy, ktoré dostávajú peniaze od štátu, prípadne z iných zdrojov. „Je to tak aj v krajinách, ktoré sa dajú z hľadiska veľkosti trhu porovnať so Slovenskom, ako sú napríklad pobaltské štáty,“ píše sa v štúdii IVP.

Ministerstvo dnes prepláca len učebnice, ktoré majú schvaľovaciu doložku. Tú má väčšinou iba jedna učebnica pre daný predmet. Vydavateľstvá však pre svoje učebnice môžu získať ešte odporúčaciu doložku, s ktorou môžu knihy ponúkať školám, ale štát ich nepreplatí.

Školy tak väčšinou kupujú učebnice, ktoré im štát preplatí, a vydavateľstvá, ktoré v tom momente nie sú výhradným dodávateľom daných učebníc, nevedia tomu konkurovať.

Vydavatelia Tokarčík aj Varga sa zhodujú, že konkurencieschopní boli napríklad v prípade učebnice Matematika za ministra Mikolaja, pretože obsahovala toľko chýb, že učitelia z nej odmietali učiť.

Vydavateľstvá školských učebníc dnes medzi sebou súťažia najmä v ponuke pracovných zošitov a doplnkových učebníc.

Učebnica matematiky, ktorá používa Hejného metódu. Foto N – Tomáš Benedikovič

Sedem učebníc na jeden predmet

Vydavateľstvo Taktik je síce slovenské, ale darí sa mu najmä v Česku, kde funguje otvorený trh s učebnicami. Je tam možné teda robiť konkurenčné učebnice k tým, ktoré už školy používajú.

„Ak sa objaví nový lepší spôsob učenia, napríklad nespojité písmo Comenia script, generická metóda alebo Hejného metóda pri matematike, a chcete ho priniesť do škôl, požiadate o doložku a hneď v ďalšom roku ste v zozname preplácaných učebníc,“ opisuje český systém Tokarčík. Pri decentralizácii trhu by podľa neho odpadol aj problém s verejným obstarávaním aj s distribúciou, ktorú by musel zabezpečovať vydavateľ.

V najbližších dvoch rokoch sa ministerstvo chystá dať na distribúciu učebníc, pracovných zošitov a iných učebných textov viac ako štyri milióny eur.

Trh s učebnicami je vraj v Česku vďaka tomu pestrejší. „Len učebníc českého jazyka je tam sedem alebo osem.“

Česko sa napríklad pri otvorení trhu nemuselo vzdať ani práva posudzovať a schvaľovať učebnice. To Slovensku odporúčala aj štúdia IVP.

Ministerstvo sa obhajuje, že k otvorenému trhu smeruje tým, že pri súťaži o tretiacke a štvrtácke Vlastivedy a Prírodovedy bude vyberať dvoch víťazov. „Školy následne budú mať možnosť výberu medzi dvoma alternatívnymi učebnicami. Pôjde o ich voľbu, a aj týmto spôsobom sa snažíme liberalizovať trh učebníc v rámci SR,“ tvrdí ministerstvo.

Tokarčík však oponuje. Tým, že do súťaže pridali aj pracovné zošity, podľa neho obmedzili aj tú oblasť, v ktorej doteraz mohli vydavateľstvá voľne súťažiť.

„Ponúknuť namiesto otvoreného trhu s učebnicami dve alternatívy je slabá náplasť na to, aby sme sa priblížili zvyšku Európskej únie v systéme obstarávania učebníc,“ hovorí Tokačík.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie