Denník N

Miliardy navyše na diaľnice nebudú, Sme rodina koalícii s výnimkou z dlhovej brzdy nepomôže

Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR
Minister dopravy Árpád Érsek. Foto – TASR

Videl by som to ako mŕtvu záležitosť, povedal o možnej zmene dlhovej brzdy Milan Krajniak z opozičnej Sme rodina.

Koalícia nemá dostatočnú podporu na zmenu ústavného zákona o rozpočtovej zodpovednosti (o dlhovej brzde). Opozičná strana Sme rodina, ktorej hlasy mali podľa náznakov z júna pomôcť koalícii k ústavnej väčšine, hovorí, že zmenu nepodporí.

„Budeme s najväčšou pravdepodobnosťou hlasovať proti,“ povedal dnes poslanec Sme rodina Milan Krajniak.

Ešte v júni sa zdalo, že opozičná strana pod vedením Borisa Kollára by mohla podporiť koaličný návrh uznesenia o uvoľnení dlhovej brzdy, ktorý je iniciatívou poslanca Smeru Juraja Blanára.

Krajniak vtedy povedal, že ak by prešiel ich návrh, aby sa vytvoril výbor pre strategické investície, jeho strana by uznesenie mohla podporiť.

Koalícia spolu s poslancami Kollárovej strany a tromi poslancami, ktorí z tejto strany odišli a zvyknú hlasovať s koalíciou, by mali spolu potrebných 90 hlasov. O uznesení sa má hlasovať na prebiehajúcej schôdzi Národnej rady.

Blanárov návrh má byť predprípravou na míňanie väčších peňazí na stavbu diaľnic, teda na investičnú výnimku bez toho, aby vláda bola trestaná za to, že preto rastie dlh. Na to nestačí iba uznesenie, na to treba zmeniť zákon o dlhovej brzde.

„Nič sa odvtedy neposunulo. Predpokladám, že z uvoľnenia dlhovej brzdy nič nebude,“ povedal dnes Krajniak. „My sme sa na klube pred touto schôdzou bavili, že asi nevidíme priestor, aby to prešlo, pretože sme sa nepresvedčili o tom, že by bola naozaj reálna vôľa robiť na tom, aby bola istota, že tieto peniaze nebudú rozkradnuté. Takže skôr by som to videl ako mŕtvu záležitosť,“ dodal ešte Krajniak.

Už to podporiť nechcú

Júnové rokovanie o uznesení sa prerušilo, čo sa dalo čítať aj tak, že koaliční poslanci si zobrali čas na to, aby hľadali kompromis a presvedčili Borisa Kollára a jeho ľudí, aby uvoľnenie dlhovej brzdy podporili.

Presvedčiť ich chceli tým, že by vznikol nový výbor pre strategické investície, v ktorom by mala zastúpenie aj opozícia. O takomto výbore hovoril aj minister financií Peter Kažimír (Smer) na konferencii Trendu.

Boris Kollár zo Sme rodina hovorí, že  pripúšťajú sa o tom baviť v prípade, ak by na tom bola dohoda celej opozície.

„V prípade, ak by sa inak nedalo a bolo by to kontrolované celou opozíciou a právo veta by mal každý člen výboru, sme prípustní sa o tom baviť. Ale ja by som neurobil niečo proti opozícii, to by som si nedovolil. Ja si nedovolím podporiť sám takúto vec, ktorá bude zaťažovať všetkých Slovákov,“ povedal Kollár. „Stačí nekradnúť. Peňazí je v štáte dosť,“ odkázal ešte Kollár.

Aj ostatné opozičné strany opakovane hovoria, že návrh uznesenia o zmene dlhovej brzdy ani investičnú výnimku nepodporia.

Časť opozície Blanárovi a jeho kolegom vyčítala, že začali prípravu na jesenné župné voľby. Pod návrh sa podpísalo aj niekoľko županov, sám Blanár je županom Žilinského kraja.

Bude nové uznesenie?

Blanárov návrh uznesenia, ktorý má byť akousi skúškou, či by prešla aj zmena ústavného zákona, sa veľmi nepozdáva ani splnomocnencovi vlády pre rýchlostné cesty Igorovi Janckulíkovi z Mosta-Híd. Súčasťou uznesenia je zoznam viac ako 70 úsekov ciest, o ktorých dnes nie je jasné, či sa vôbec niekedy začnú stavať.

„Nie je to ideálne riešenie. Viem si predstaviť aj iný návrh, ktorý môže vzísť z debaty v pléne,“ povedal Janckulík.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) má do 15. októbra pripraviť zoznam reálnych projektov.

Dlhová brzda

Teraz najčítanejšie