Denník N

SNS si po IC vlakoch trúfa aj na leteckú linku Bratislava – Košice

Slovenské aerolínie začali lietať v roku 2018, Mečiarovo HZDS ich označovalo za národnú pýchu. Foto - TASR
Slovenské aerolínie začali lietať v roku 2018, Mečiarovo HZDS ich označovalo za národnú pýchu. Foto – TASR

Národný letecký dopravca má lietať z Bratislavy do Košíc a do Popradu, oznámili koaliční lídri. Do zahraničia lietať neplánujú a zrejme im bude stačiť jedno lietadlo na dve linky.

Smer ako najsilnejšia vládna strana umožní SNS, aby na Slovensku zriadila národné aerolínie. Predseda SNS Andrej Danko po podpise dodatku ku koaličnej zmluve hovoril o linkách z Bratislavy do Košíc a z Bratislavy do Popradu. Vlani sa Danko mohol pochváliť návratom IC vlakov medzi najväčšími mestami na Slovensku, teraz sa chystá na leteckú linku.

Do Košíc každý deň

Politické zadanie podľa informácií Denníka N znie na vybudovanie linky medzi Bratislavou a Košicami. Premávala by každý deň či každý pracovný deň. Uvažuje sa aj o linke medzi Bratislavou a Popradom, ktorá by premávala niekoľkokrát týždenne.

Štát sa tak chystá na konkurenčný súboj s českou leteckou spoločnosťou ČSA, ktorá medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami lieta na linke Praha – Košice s medzipristátím v Bratislave. Deje sa tak v pondelok, stredu a piatok, let medzi Bratislavou a Košicami trvá 55 minút. Nie je to lacná záležitosť – spiatočný lístok na budúcu stredu, keď by cestujúci na otočku odletel z hlavného mesta na východ, by stál 262 eur.

Príprava národného leteckého dopravcu je na začiatku a zatiaľ existuje len základný plán bez podrobnejšej analýzy. „Ministerstvo najskôr zabezpečí štúdiu (analýzu), na základe ktorej sa bude rozhodovať o vhodnom riešení. Obstaranie a vypracovanie štúdie sa predpokladá v roku 2018, ministerstvo na tento účel požaduje v rozpočte 50-tisíc eur,“ odpísal Denníku N štátny tajomník ministerstva dopravy Peter Ďurček (nominant SNS).

Po vlakoch má SNS záujem o leteckú dopravu. Foto – Facebook A. Danka

„Najskoršie možné začatie fungovania predpokladám v roku 2020. Výška investície bude závisieť od riešenia vybratého na základe štúdie,“ pridal bez ďalších podrobností.

Manažér airBaltic: Len vnútroštátne linky nemajú zmysel

Prevádzkový riaditeľ lotyšského štátneho leteckého prepravcu airBaltic Martin Sedlacký hovorí, že myšlienka národného dopravcu je dobrá, pokiaľ je jasné, čo je cieľom.

„V mojom vnímaní by to mali byť dve veci: rozvoj regiónov Slovenska vďaka zvýšenému počtu turistov a prínosy z firiem, ktorým letecké spojenie umožní pôsobiť na Slovensku a naopak zvýšenie vývozu našich firiem, ktoré budú ľahšie cestovať za obchodnými partnermi v zahraničí.“

V oboch prípadoch by podľa manažéra, ktorý dostal airBaltic zo 120-miliónovej ročnej straty do zisku, mohlo ísť o udržateľnú, teda ziskovú prevádzku vzhľadom na prirodzený dopyt a zároveň pozitívny vplyv na zamestnanosť a HDP.

Národný dopravca by si podľa Sedlackého určite vyžadoval investíciu, ktorá by mala byť súčasťou komplexného systému transparentnej podpory leteckých liniek a leteckej infraštruktúry.

„V čom nevidím zmysel, sú vnútroštátne linky v prípade, že nenadväzujú na lety pokračujúce mimo Slovenskej republiky. Úloha rýchlej železnice a kvalitných ciest by v tomto prípade mala byť prioritou,“ myslí si Sedlacký.

Lietadlá na linkách v rámci Slovenska podľa neho nemajú šancu konkurovať časovo (okrem dĺžky letu samotného treba kalkulovať aj s časom potrebným na vybavenie na letisku) a už vôbec nie ekonomicky vlakom triedy IC, či flexibilite áut pre cestujúcich a železnici alebo cestnej nákladnej doprave, čo sa týka pohybu tovaru.

Prúdové alebo turbovrtuľové?

Obe linky nového štátneho prepravcu má zabezpečiť zrejme len jedno lietadlo a niekoľko posádok. O tom, či to bude turbovrtuľový, alebo prúdový stroj, rozhodne štúdia, na ktorej sa začne pracovať v najbližších mesiacoch.

Turbovrtuľové lietadlá síce majú menšiu spotrebu paliva, nižšie náklady na sedadlo však majú veľkokapacitné prúdové lietadlá, do ktorých sa zmestí do 200 cestujúcich a sú aj rýchlejšie.

Dôležité je mať lietadlo vždy plné. Foto – TASR/AP

Aerolinky si stroj môžu kúpiť, alebo prenajať. Prenájom prúdového lietadla by stál niekoľko miliónov eur ročne, nové lietadlo triedy Boeing 737 – 800, aké používa napríklad Ryanair, by mohlo stáť aj 90 miliónov eur. Cena staršieho lietadla s dobrou históriou a v dobrom stave sa pohybuje v desiatkach miliónov.

S použitím štyroch lietadiel vládnej letky sa nedá počítať. Ide o stroje v salónnej úprave, ktoré sú nevhodné na bežné linky aj pre ich malú kapacitu.

Bude to stáť milióny

Danko a premiér Fico naznačovali, že do projektu štátnych aeroliniek sa môžu zapojiť aj župy. Tým čiastočne patria niektoré letiská na Slovensku, napríklad Trnavskému samosprávnemu kraju to v Piešťanoch, v prípade Bratislavy a Košíc to tak však nie je.

Peniaze na kúpu či prenájom lietadla, náklady na niekoľko posádok, palivo a náhradné dielce sú iba časťou celkových nákladov na leteckú spoločnosť. Tie platia obrovské sumy za poistky či letiskové poplatky, ktoré napríklad v Bratislave dosahujú zhruba desať eur na cestujúceho. Aerolinky musia platiť aj administratívu a prevádzkovať rezervačný systém.

Politickým zadaním pre národného dopravcu je podľa informácií Denníka N nulová či malá strata. V prípade, že by štát aerolinky dotoval väčším balíkom peňazí, by totiž zasiahla Európska komisia, ktorá stráži, či liberalizovaný trh v leteckej doprave nedeformujú štáty nedovolenou pomocou.

Štátne aerolinky majú často problémy a mnohé skrachovali

V chystanom projekte sa nepočíta so vstupom súkromného partnera, bude to štátny podnik alebo štátna akciová spoločnosť. Dankova strana si zatiaľ peniaze na vybudovanie leteckého prepravcu z rozpočtu na rok 2018 nepýtala a rozpočet s nimi zatiaľ nepočíta. Rok 2018 by mal byť teda rokom, keď sa spravia potrebné kroky, aby štátne aerolinky mohli vzniknúť.

Slovenské aerolínie lietali na Boeingu 737 – 300, dlho im to nevydržalo. Foto – TASR

Slovensko už jedného „národného“ leteckého dopravcu malo. Išlo o Slovenské aerolínie, ktoré vznikli za Mečiarovej vlády v roku 1998. Firmu vo finančných problémoch prebral Austrian Airlines a v roku 2007 išla do konkurzu. Aj slovensko-rakúska nízkonákladovka Sky Europe vydržala len od roku 2001 do roku 2009, keď zbankrotovala.

Mnohí štátni leteckí prepravcovia v Európe skrachovali, ide o mimoriadne konkurenčné prostredie, ktoré často generuje aj straty v miliónoch či desiatkach miliónov eur z verejných zdrojov.

V roku 2012 napríklad zanikol po 64 rokoch fungovania štátny, sprivatizovaný a opäť zoštátnený maďarský Malév. Opakované finančné problémy spojené so stratami mali aj kedysi štátne české aerolinky ČSA, ktoré skončili v súkromných rukách.

Vážne finančné problémy má už dlhé roky pološtátny taliansky dopravca Alitalia, ktorému pred niekoľkými mesiacmi hrozil bankrot a momentálne je na predaj.

Teraz najčítanejšie