pondelok

Umelá inteligencia: príležitosti alebo riziká? Gumená Anča alebo pasívne domy?

Tento ročník festivalu umenia a technológií Ars Electronica predstavil aj New Media Folklore z Košíc.

Vizuál ročníka 2017. Foto – AE

V Linzi sa opäť konal festival prepájajúci posledné vedecké vychytávky s umením. Jeho tohtoročnú tému Umelá inteligencia odprezentovala vyše tisícka umelcov a umelkýň, vedcov a vedkýň, vizionárov a vizionárok, aktivistov a aktivistiek a ďalších príbuzných profesií. Výstavy, koncerty, konferencie a workshopy sa venovali otázkam ľudskej inteligencie a strojom, ktoré nás môžu nahradiť, doplniť či imitovať, a za päť dní si ich prišlo pozrieť vyše 100-tisíc návštevníkov.

Odvekú otázku o rozdieloch a vzťahoch medzi človekom, zvieratami, bohmi a podobne riešime na mnohé spôsoby a snažíme sa uchopiť mágiu číslami. Dá sa napríklad láska zredukovať na algoritmy? Je inšpiratívne stretnutie v bare skutočne iba historickým a rovnocenným ekvivalentom lajknutia v aplikácii Tinder? „Dospelácka“ sekcia výstav s podtitulom Umelá intimita ukázala, kam pokročili výrobcovia spoločníčok – predstavili aj údajne prvého mužského gumeného partnera.

V rámci obrovskej výstavnej plochy v bývalom centre na preklad balíkov so súčasným názvom Postcity (môže odkazovať aj na poštu po nemecky, aj na latinskú predponu „post-“) sa môžete nechať 3D naskenovať a svoju detailnú podobu si nechať vešať na pokútne korporátne weby. Keď dostanete strach pred fenoménom big data (informácie veľkého objemu, ktoré firmy môžu využívať na rôzny profit), môžete si vedľa obliecť „neviditeľný plášť“ utkaný nie z vlasov deda Vševeda, ale z reflexnej textílie, ktorá chráni nositeľa pred elektromagnetickým žiarením; prípadnému filmovaniu tváre priemyselnými kamerami zasa zabráni premyslená kapucňa.

Oceňujeme výnimočnosť

Návštevník však (zatiaľ) nie je stroj a pri tomto objeme vnemov zvládne štatisticky odvnímať len zlomok. Akcie sa navyše dejú paralelne, a aj jesť a spať sa musí. Na úplnosť dojmov odporúčam pri týchto príležitostiach neformálne rozhovory s festivalovými spoluhosťami – aj ich obyčajná inteligencia dokáže niekedy výborne nasmerovať. Druhou možnosťou, ako určite neprepásť niečo zaujímavé, je sledovať festivalové ocenenia.

Ars Electronica patrí k umeleckým festivalom, ktoré neredukujú prítomnosť detí na akési nutné zlo a nevyháňajú ich do infantilných detských kútikov, aby sa dospelí mohli konečne v pokoji venovať vážnym veciam, ale má pre nich špeciálnu kategóriu pre mladých U19, ktorá sa vyhlasuje úplne rovnocenne s ostatnými kategóriami.

Z bohatej úrody STARTS Prize 2017, ktorú sponzoruje priamo Európska komisia, stojí za zmienku projekt Rock Print. Tím Gramazio Kohler Research, ETH Zurich a Self-Assembly Lab, MIT akoby na 3D tlačiarni tlačil 4-metrové sochy. Princíp výroby takýchto objektov je však ten, že robot dokáže urobiť niečo, čo by človek nedokázal, ani keby mal na to dostatok sily a času. Poukladať a „pozaväzovať“ presne poukladané obyčajné kamene obyčajnými špagátmi. V prípade potreby sa sochárske dielo môže opäť „rozviazať“ do pôvodnej podoby. Efektná a efektívna možnosť výstavby steny bola pôvodne vyvíjaná v rámci disciplíny architektúry.

Sošku Goldene Nica a Prix Ars Electronica 2017 získal aj sympatický Ír David O’Reilly so svojím ťažko-povedať-akým dielom s podtitulkom počítačová animácia, zároveň hra, film a virtuálna realita s názvom Everything (Všetko). Znie to pokútne, ale vytvoril akési rozprávkové prostredie,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |