streda

V atmosfére exoplanéty po prvý raz objavili titán

Prítomnosť oxidu titanatého a iných oxidov kovov v atmosfére exoplanéty znamená, že vedci dokážu v budúcnosti lepšie modelovať zloženie, podmienky a procesy prebiehajúce v atmosférach novoobjavených planét.

Exoplanéta s označením WASP-19b je prvou planétou, v ktorej atmosfére astronómovia objavili oxid titaničitý. Foto – ESO/M. Kornmesser

Medzinárodný tím astronómov spravil unikátny objav. Na exoplanéte, ktorá sa od Zeme nachádza 815 svetelných rokov, objavili stopy oxidu titanatého (TiO) v atmosfére. Exoplanéta WASP-19b obieha hviezdu WASP-19, ktorú na nočnej oblohe nájdeme v súhvezdí Plachty.

Ide o planétu typu horúci Jupiter. Hmotnosť týchto exoplanét sa podobá nášmu Jupiteru (teda okolo 1,9 × 1027 kilogramov). Okolo svojich hviezd sa však nachádzajú vo veľmi malej vzdialenosti, vďaka čomu majú veľmi vysokú teplotu.

V prípade planéty WASP-19b ide o skutočne malú vzdialenosť, svoju materskú hviezdu totiž obehne každých 19 hodín. Teplota jej atmosféry dosahuje vyše 2-tisíc °C.

Nezvyčajná zlúčenina

Oxid titanatý (TiO; titán má oxidačné číslo II) sa na Zemi nevyskytuje často. Opačná situácia panuje v atmosférach chladných hviezd, kde je jeho výskyt potvrdený už niekoľko rokov.

Výskyt oxidu titanatého je teoreticky možný aj v atmosférach horúcich plynných planét. Ak by sa v nich nachádzal v dostatočne veľkom množstve, mohol by slúžiť ako absorbent (látka, ktorá pohlcuje niečo iné) tepla a spôsobiť, že teplota by bola vyššia vo vyšších vrstvách atmosféry exoplanéty. Tomuto javu sa hovorí teplotná inverzia.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás