V atmosfére exoplanéty po prvý raz objavili titán

Prítomnosť oxidu titanatého a iných oxidov kovov v atmosfére exoplanéty znamená, že vedci dokážu v budúcnosti lepšie modelovať zloženie, podmienky a procesy prebiehajúce v atmosférach novoobjavených planét.

Exoplanéta s označením WASP-19b je prvou planétou, v ktorej atmosfére astronómovia objavili oxid titaničitý. Foto – ESO/M. Kornmesser

Medzinárodný tím astronómov spravil unikátny objav. Na exoplanéte, ktorá sa od Zeme nachádza 815 svetelných rokov, objavili stopy oxidu titanatého (TiO) v atmosfére. Exoplanéta WASP-19b obieha hviezdu WASP-19, ktorú na nočnej oblohe nájdeme v súhvezdí Plachty.

Ide o planétu typu horúci Jupiter. Hmotnosť týchto exoplanét sa podobá nášmu Jupiteru (teda okolo 1,9 × 1027 kilogramov). Okolo svojich hviezd sa však nachádzajú vo veľmi malej vzdialenosti, vďaka čomu majú veľmi vysokú teplotu.

V prípade planéty WASP-19b ide o skutočne malú vzdialenosť, svoju materskú hviezdu totiž obehne každých 19 hodín. Teplota jej atmosféry dosahuje vyše 2-tisíc °C.

Nezvyčajná zlúčenina

Oxid titanatý (TiO; titán má oxidačné číslo II) sa na Zemi nevyskytuje často. Opačná situácia panuje v atmosférach chladných hviezd, kde je jeho výskyt potvrdený už niekoľko rokov.

Výskyt oxidu titanatého je teoreticky možný aj v atmosférach horúcich plynných planét. Ak by sa v nich nachádzal v dostatočne veľkom množstve, mohol by slúžiť ako absorbent (látka, ktorá pohlcuje niečo iné) tepla a spôsobiť, že teplota by bola vyššia vo vyšších vrstvách atmosféry exoplanéty. Tomuto javu sa hovorí teplotná inverzia.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom