Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Mliečne kvóty už neplatia. Kto na tom získa?

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR

Mlieko už budú môcť krajiny produkovať bez obmedzení. Ak ho bude veľa, bude to tlačiť jeho cenu dole, chovatelia na tom môžu stratiť, spotrebitelia získať.

Po vyše troch desaťročiach o polnoci 31. marca prestali v európskych krajinách platiť mliečne kvóty. Zaviedli ich v roku 1984, keď výroba mlieka v štátoch Európskej únie výrazne prevyšovala dopyt.

Kvótami sa produkcia mlieka v jednotlivých štátoch obmedzila. „Išlo o jeden z krokov, ktoré sa prijali na prekonanie štrukturálnych prebytkov,“ vraví Andrej Králik zo zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.

Od 1. apríla už mliečne limity nebudú platiť. Koho ich zrušenie najviac ohrozí a kto z neho, naopak, môže ťažiť?

Kto zrušenie mliečnych kvót najviac pocíti?

Chovatelia, tí budú v najzložitejšej situácii. Na jednej strane ich síce už nič nebude obmedzovať pri produkcii mlieka, na druhej strane však budú pod väčším tlakom, aby dodávali spracovateľom mlieko za čo najnižšie ceny.

Slovensko malo v uplynulých rokoch ročnú kvótu na výrobu mlieka vo výške 1 miliardy litrov, no dlhodobo ju napĺňalo len asi zo štyroch pätín. Bolo tak v inej pozícii ako niektoré štáty, ktoré mali, naopak, nadprodukciu mlieka.

Poľnohospodári sa preto boja, že Slovensku hrozí prebytok lacného mlieka zo zahraničia.

„Pri cenách mlieka, ktoré dnes ani zďaleka nepokrývajú našim chovateľom ich výrobné náklady, budu môcť ďalej len ťažko pokračovať v činnosti,“ povedala Jana Holeciová, hovorkyňa Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory.

Tá navyše tvrdí, že naši chovatelia nie sú na zrušenie mliečnych kvót pripravení. „Karty im v adaptácii na nové pravidlá zamiešalo aj ruské embargo na potraviny, ktoré platí od augusta 2014 a spôsobilo tlak na ceny mlieka,“ dodala SPPK.

Kto môže zo zrušenia kvót profitovať?

Farmári v krajinách, ktoré už mali prebytok mlieka a kvóty ich obmedzovali. Očakáva sa, že z pohľadu krajín zrušenie týchto limitov pomôže najmä silným agrárnym členským krajinám EÚ, napríklad Nemecku, Holandsku či Francúzsku.

„Tieto krajiny sa na zrušenie kvót dlhodobo a systematicky pripravujú. Túto situáciu využijú a výrazne zvýšia  produkciu, čím vzrastie konkurenčný tlak na slovenských mliekarov,“ vraví šéf Potravinárskej komory Slovenska Daniel Poturnay.

Po zrušení mliečnych kvót sa navyše môžu dostať do väčšej výhody farmári v krajinách, ktoré už zaviedli, alebo plánujú zaviesť systém vlastných dotačných podpôr producentov či spracovateľov mlieka. V tomto smere podľa poľnohospodárskeho analytika Stanislava Nemca ťahá zatiaľ Slovensko aj Česko za kratší koniec.

Zvýši alebo zníži sa podiel slovenského mlieka u nás?

Skôr sa očakáva, že zrušenie mliečnych kvót povedie k poklesu počtu chovateľov na Slovensku a zredukuje sa aj celkový stav dojníc, ktoré chovajú.

„Mlieko zo Slovenska určite nevymizne, len bude jeho podiel ešte nižší ako v súčasnosti. Zároveň je otázne, do akej miery sa za takýchto podmienok podarí udržať chov dojníc na Slovensku,“ naznačuje Holeciová.

Farmári protestovali v posledný deň platnosti  mliečnych kvót proti ich zrušeniu v Bruseli. Foto - TASR/AP
Farmári protestovali v posledný deň platnosti mliečnych kvót proti ich zrušeniu v Bruseli. Foto – TASR/AP

Klesnú alebo stúpnu ceny v obchodoch?

Na rast cien mlieka a mliečnych výrobkov v predajniach po zrušení mliečnych kvót nevidia analytici dôvod.

Tým, že už krajiny nebudú ničím limitované v produkcii mlieka, je pravdepodobné, že vyrobia mlieka viac ako doteraz. Budú sa snažiť umiestniť ho na domácich trhoch, ale ho aj vyviezť do zahraničia. To by mohlo tlačiť na zníženie cien v predajniach.

Nemec však upozorňuje, že to, ako klesnú ceny, bude závisieť aj od postupu obchodníkov. Tí totiž nie vždy a v plnej miere prenesú pokles cien, za ktoré nakupujú, do cien, za aké predávajú spotrebiteľom.

Rozšíri sa ponuka mliečnych výrobkov v obchodoch?

Poľnohospodári, potravinári aj ministerstvo pôdohospodárstva očakávajú, že to tak bude. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora považuje obohatenie trhu o nové výrobky z mliečneho sortimentu za jednoznačný efekt, ktorý po zrušení mliečnych kvót pocítia spotrebitelia.

Dnes na DennikE.sk

  • Trhy: Cena zlata vyskočila na 7-ročné maximum, dostala sa na 1621,60 USD za uncu
  • Aerolinky: Nemecký kartelový úrad schválil spojenie nemeckého leteckého dopravcu Condor s poľskými aerolinkami LOT
  • Koronavírus: Môže spôsobiť prvý pokles globálneho záujmu o osobnú leteckú dopravu od roku 2003
  • Telekom: Antik spustil v Košiciach automatické požičovne batérií na mobily
  • Ekonomický newsfilter: Slovensko môže byť európska baterková veľmoc
Zdieľať

Cena za kilometer diaľnice pri Žiline rástla aj vlani, rekordná bola už predtým

Deň otvorených dverí na úseku D3 Žilina-Strážov - Žilina-Brodno v roku 2017. Foto - TASR
Deň otvorených dverí na úseku D3 Žilina-Strážov – Žilina-Brodno v roku 2017. Foto – TASR

Krátky severozápadný obchvat Žiliny slúži šoférom od konca roku 2017 a jeho cena stále rastie. Naznačujú to posledné dodatky a pokyny na zmenu zverejnené za minulý rok. Cena za úsek by sa podľa nich mohla dostať nad 264 miliónov eur. Rekordná bola už predtým.

Minúta po minúte

Zdieľať

Americká investičná banka Morgan Stanley prevezme zhruba za 13 miliárd dolárov on-line maklérsku spoločnosť E*Trade Financial. Je to najväčšia transakcia, akú niektorá z bánk na Wall Street urobila od finančnej krízy.

Morgan Stanley tak podporí svoju divíziu správy majetku, na ktorú šéf banky dosť stavia, aby zaistil rýchlejší rast a zmiernil dosahy slabšieho obchodovania.

Morgan Stanley zaplatí za akciu E*Trade 58,74 dolára v akciách. Fúzia spojí aktíva klientov v celkovej hodnote 3,1 bilióna dolárov. Transakcia by sa mala dokončiť v poslednom kvartáli 2020. (čtk, tasr)

Zdieľať

Cena zlata vyskočila na 7-ročné maximum, dostala sa na 1621,60 USD (1502,87 eura) za uncu, čo je najviac od februára 2013. Dôvodom je rastúci dopyt po bezpečných aktívach.

Zvyšujú sa totiž obavy, že epidémia koronavírusu pribrzdí globálnu ekonomiku.

V stredu zlato uzavrelo na 1611,80 USD za uncu. To bola najvyššia zatváracia cena od 21. marca 2013.

Zlato posilňuje už šiesty obchodný deň po sebe a zrejme zaznamená ôsmy týždenný nárast z posledných deviatich týždňov.

Počet potvrdených prípadov nákazy koronavírusom už prekonal 75 700, pričom počet úmrtí je už nad 2130.

Čoraz viac firiem varuje pred ekonomickými dôsledkami epidémie, a to vrátane koncernu Apple, ktorý v pondelok oznámil, že zrejme nesplní svoj kvartálny cieľ v oblasti tržieb. (tasr)

Zdieľať

Koronavírus by mohol spôsobiť prvý pokles globálneho záujmu o osobnú leteckú dopravu od roku 2003, keď svet zápasil s epidémiou SARS. Letecké spoločnosti by tak mohli prísť o tržby v hodnote 29,3 miliardy dolárov.

Medzinárodné združenie pre leteckú dopravu predpokladá, že globálny záujem o osobnú leteckú dopravu v tomto roku klesne o 0,6 percenta. Ešte v decembri predpovedalo nárast o 4,1 percenta.

„Nachádzame sa v ťažkom období pre globálnu leteckú dopravu,“ uviedol šéf združenia Alexandre de Juniac. „Odhadujeme, že vírus zníži globálnu dopravu o 4,7 percenta. Mohol by tak zmazať rast, ktorý sme skôr predpokladali, a spôsobiť prvý celkový pokles dopytu od krízy SARS v roku 2003,“ dodal.

V samotnom ázijsko-pacifickom regióne by aerolinky pre koronavírus mali prísť o tržby z osobnej dopravy v hodnote 27,8 miliardy dolárov. Dopyt po osobnej preprave v tomto regióne by mal klesnúť o 8,2 percenta namiesto skôr očakávaného nárastu o 4,8 percenta, uviedlo združenie. (čtk)

Zdieľať

Španielska spoločnosť Renfe získala zmluvu za 6 miliárd dolárov na vývoj prvej vysokorýchlostnej železnice v USA. Podľa jej vyjadrenia sa na projekte dohodla s firmou Texas Central.

Zmluva o spolupráci s Texas Central je na trať medzi Houstonom a Dallasom a platí do roku 2042, cituje zo správy AFP. Vysokorýchlostné vlaky by mali prekonať 386-kilometrovú vzdialenosť medzi obidvomi texaskými mestami za menej než 90 minút.

Renfe predpokladá, že na projekte zarobí 311 miliónov dolárov z pozície konzultanta a za dohľad na stavbe. Ďalších 5,6 miliardy dolárov získa v rokoch 2026 až 2042 za prevádzku a údržbu trate.

Samotnou výstavbou, ktorá má by hotová do roku 2026, bude poverená talianska firma Salvini. (čtk)

Zdieľať

Lídri krajín EÚ už na úvod samitu potvrdili veľké rozpory pri novom rozpočte a naznačili, že kompromis sa bude hľadať ťažko.

Cieľom samitu, ktorý zvolal predseda Európskej rady Charles Michel, je nájsť riešenia na vyplnenie finančnej medzery, ktorú v eurorozpočte spôsobil brexit, a na vyrovnanie rozdielov medzi financovaním nových priorít EÚ, ako je boj proti zmenám klímy či migrácia, a tradičnými politikami súdržnosti a spoločného poľnohospodárstva.

Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pred začiatkom samitu varovala, že to budú dlhé a ťažké rokovania, a zdôraznila, že pre exekutívu EÚ je dôležité, aby najmenej 25 percent zdrojov budúceho viacročného finančného rámca (VFR) išlo na Európsku zelenú dohodu a digitalizáciu. Upozornila, že nové, vlastné rozpočtové zdroje by EÚ pomohli znížiť tlak, ktorý spôsobí prechod na ekologickú a digitálnu spoločnosť.

Skupina krajín, ktorú médiá označujú skratkou F4 (Frugal Four, čiže Štvorica striedmych) a do ktorej patria Dánsko, Holandsko, Rakúsko a Švédsko, trvá na svojom postoji, že národné príspevky, ktoré tvoria spoločný rozpočet EÚ, nesmú presiahnuť jedno percento HDP 27-člennej Únie.

Rakúsky kancelár Sebastian Kurz a švédsky premiér Stefan Löfven po príchode na samit potvrdili koordinovanosť skupiny F4 a Löfven sa vyslovil aj za zachovanie mechanizmu rabatov, špeciálnych zliav z odvodov do rozpočtu. Z rabatov v súčasnosti profituje päť krajín: Dánsko, Holandsko, Nemecko, Rakúsko a Švédsko.

Proti rabatom však vystupujú najmä krajiny strednej a východnej Európy, ktoré za seba žiadajú čo najmenej škrtov vo financovaní kohéznej politiky a agrosektora.

Litovský prezident Gitanas Nauséda pred samitom uviedol, že cieľom jeho krajiny je zaistiť dostatok financií pre kohéziu a že bude bojovať za zbližovanie priamych platieb poľnohospodárom. V tomto majú rovnakú pozíciu aj krajiny Vyšehradskej štvorky (V4), ale aj Bulharsko, Chorvátsko a Rumunsko.

Francúzsky prezident Emmanuel Macron nesúhlasí so skupinou F4 a s názormi na zníženie finančných objemov VFR. Podľa jeho názoru by bolo „neprijateľné“ mať Európu, ktorá kompenzuje odchod Británie znížením vlastných finančných prostriedkov, pričom dodal, že diskusie lídrov sa nemôžu zastaviť na rozpočte v podobe jedného percenta HDP EÚ.

Okrem spoločných záujmov si lídri na rokovania v Bruseli pribalili aj národné záujmy, za ktoré chcú bojovať pri rozdeľovaní vyše bilióna eur. Estónsky prezident Jüri Ratas priznal, že pre jeho krajinu je to napríklad Via Baltica – cestný koridor spájajúci pobaltské štáty s Poľskom a Českom.

„Rokovania sú ťažké aj preto, že niektoré krajiny trvajú na nových cieľoch v oblasti výdavkov. Chcú zmeniť štruktúru rozpočtu a zároveň znížiť výdavky na politiku súdržnosti a poľnohospodárstva,“ opísal situáciu poľský premiér Mateusz Morawiecki. A dodal, že z poľského pohľadu nemôžu byť nové dôležité politiky – ako sú výskum, migrácia, obrana alebo inovácie – financované na úkor politiky kohézie a spoločnej poľnohospodárskej politiky.

Na druhej strane nemecká kancelárka Angela Merkelová upozornila, že jej krajina nie je spokojná so súčasným stavom rokovaní, pretože z pohľadu čistých prispievateľov sa nedosiahla správna a spravodlivá rovnováha, ak viac peňazí z eurorozpočtu pôjde na znižovanie rozdielov medzi regiónmi (kohézia) a na poľnohospodárstvo. (tasr)

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad schválil spojenie nemeckého leteckého dopravcu Condor s poľskými aerolíniami LOT. Condor patril cestovnej kancelárii Thomas Cook, ktorá skrachovala.

Spojenie firiem Condor a LOT podľa úradu nebude mať negatívny vplyv na hospodársku súťaž. Proti fúzii sú však naďalej niektorí veritelia spoločnosti Condor a konkurenti, napísala agentúra DPA.

Aerolínie LOT a Condor dohodu o fúzii oznámili zhruba pred mesiacom. Firmu Condor podľa dohody prevezme poľská štátna spoločnosť PGL, ktorá vlastní LOT. Kúpnu cenu nezverejnili. (čtk)

Zdieľať

Slovenská sporiteľňa upozorňuje na falošný web, ktorý šíri nepravdivé informácie o obchodovaní s kryptomenami. Podvodná stránka sa navonok prezentuje tak, že ide o portál Aktuality.sk, odvoláva sa aj na ďalšie relevantné médiá.

Portál existuje v slovenskom aj anglickom jazyku a šíri sa i prostredníctvom Facebooku. Propaguje platformu Bitcoin Era a nepravdivo informuje o tom, že s ňou Slovenská sporiteľňa spustila spoluprácu. Rovnako zneužíva meno známeho podnikateľa, ktorý údajne stojí za realizáciou projektu.

Slovenská sporiteľňa upozorňuje, že ide o nepravdivé informácie, a podniká všetky dostupné kroky na to, aby zamedzila šíreniu tejto správy. Klientov vyzýva, aby boli obozretní a nenechali sa oklamať. Banka so spoločnosťou nespolupracuje v žiadnej oblasti. (tasr)

Zdieľať

L Brands predá kontrolný podiel v divízii spodnej bielizne Victoria’s Secret investičnej spoločnosti Sycamore Partners. Dohoda tým ohodnotila Victoria’s Secret na 1,1 miliardy dolárov.

L Brands sa chce venovať svojej hlavnej značke Bath & Body Works.

Sycamore bude vlastniť v predajcovi spodnej bielizne 55 percent, L Brands si nechá zvyšných 45 percent. Victoria’s Secret sa zároveň stane súkromnou firmou, uviedla agentúra Reuters.

Transakcia prichádza po období škandálov a v čase, keď firma bojuje s poklesom predaja, najmä pre rastúcu konkurenciu a zmeny spotrebiteľských preferencií.

Victoria’s Secret má stovky obchodov a vlani mala tržby zhruba sedem miliárd dolárov. Vo štvrtom kvartáli, ktorý zahŕňa dôležitú predvianočnú nákupnú sezónu, sa však tržby v obchodoch otvorených minimálne rok znížili o desať percent. (čtk)

Zdieľať

Najviac sporiteľov v 2. dôchodkovom pilieri bolo vlani vo veku 36 až 45 rokov. Z 1 564 152 sporiteľov ku koncu decembra 2019 tvorila táto veková skupina 36,5 %.

Podľa údajov Sociálnej poisťovne nasledujú mladí sporitelia od 26 do 35 rokov, kam spadá 27,1 % sporiteľov (424 160). Skupina sporiteľov od 46 do 55 rokov (359 989) predstavuje 23 % ľudí sporiacich v druhom pilieri.  Vo vekovej kategórii nad 56 rokov bolo 94 977 občanov, teda 6,1 % sporiteľov.

„Do druhého piliera môžu vstúpiť fyzické osoby, ktorým vzniklo prvé dôchodkové poistenie a súčasne splnia podmienku, že ku dňu podpisu zmluvy nedovŕšili 35 rokov veku,“ uviedol hovorca poisťovne Peter Višváder. (tasr)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať