utorok

Po Maďarsku chce Orbán ovládnuť aj juh Slovenska

Maďarská vláda financuje na Slovensku štadióny a médiá, aby pomohla SMK a najmä sebe v budúcoročných voľbách.

Béla Bugár a majiteľ futbalového klubu DAC Oszkár Világi ešte na starej tribúne klubu DAC v Dunajskej Strede. Foto – TASR

V Budapešti tento týždeň oznámili, že bývalý maďarský emigrant a hollywoodsky producent Andy Vajna kúpil firmu Lapcom Zrt., ktorá vydáva dva dôležité maďarské regionálne denníky Kisalföld a Délmagyarország a bulvárny denník Bors.

Vajna je oficiálne vládnym splnomocnencom pre rozvoj filmového priemyslu a patrí medzi najvýznamnejších a najbohatších oligarchov premiéra Viktora Orbána. S výdatnou vládnou pomocou kúpil v podstate za verejné peniaze (oficiálne z pôžičky od štátom vlastnenej banky) do svojho súkromného vlastníctva druhú najsledovanejšiu komerčnú televíziu TV2 a rozvíja vlastnú sieť kasín.

TV2 je dnes propagandistickou televíziou, ktorá deň čo deň dokazuje, že na poli falošných správ a snahy pomocou nich vystrašiť voličov a zdiskreditovať kritikov vlády sa dá klesnúť ešte hlbšie. Tri nové denníky vo Vajnovom vlastníctve čaká podobný osud.

Nejde pritom o zanedbateľný vplyv. Kisalföldu, ktorý pokrýva severozápadný cíp krajiny v susedstve Bratislavy, sa denne predá 56-tisíc kusov. Je zďaleka najčítanejším viac-menej serióznym denníkom v Maďarsku v čase, keď sa predaj celoštátnych denníkov počíta skôr na tisíce než desaťtisíce. Délmagyarország vychádzajúci v Segedíne má predaný náklad 35-tisíc a Bors asi 66-tisíc.

Ešte v júli tiež oznámili, že vydavateľa troch regionálnych denníkov zo severovýchodu Maďarska získala firma rakúskeho podnikateľa Heinricha Pecinu. V auguste Pecinu v Rakúsku odsúdili na 22 mesiacov väzenia podmienečne za bankové podvody.

V Maďarsku na seba upozornil vlani ako nastrčený kupec firmy Mediaworks vydávajúcej okrem hlavného nezávislého denníka Népszabadság (okamžite zrušeného) aj rad regionálnych titulov. Čoskoro vysvitlo, že novým majiteľom je v skutočnosti Orbánov najobľúbenejší oligarcha Lőrinc Mészáros. Je pritom pravdepodobné, že Mészáros je tiež len nastrčená figúrka a jeho majetok v skutočnosti patrí samotnému Orbánovi.

Orbán a jeho blízki tak (po mnohých denníkoch, týždenníkoch, internetových a elektronických médiách) ovládli skoro celú maďarskú regionálnu tlač. A čo je pre nás najzaujímavejšie, ich ambície siahajú aj za hranice Maďarska.

Új Szó pre Pentu

Slovenskú verejnosť príliš nezaujala správa, že firma Petit Press vydávajúca denník Sme a spoluvlastnená Pentou odovzdala tejto finančnej skupine celú svoju maďarskú divíziu výmenou za zníženie podielu Penty v samotnom Petit Presse. Penta tak získala jediný maďarskojazyčný denník na Slovensku Új Szó (predaný náklad asi 16-tisíc) a týždenník Vasárnap, ktorého sa predáva viac ako 20-tisíc z každého čísla.

V Sme si tento krok pochvaľovali ako posilnenie nezávislosti novín od Penty. Cenou za to však bolo, že svojich maďarských kolegov jednoducho hodili cez palubu, rovnako, ako to v roku 2014 urobil nemecký spolumajiteľ s celým Petit Pressom. A čo je ešte horšie, možno ich hodili do náruče Orbánovi.

Snaha získať Új Szó a Vasárnap zo strany Penty dáva zmysel v dvoch prípadoch.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 102296 z vás dostáva správy e-mailom