Denník N

Koncert pre Mariána Vargu, Beatles vo verzii Petra Breinera, aj Vivaldi zo Slovenska

Vizuál kampane akoby hovoril, že program Konvergencií nestojí na jednom mene. Foto – Braňo Gotthardt
Vizuál kampane akoby hovoril, že program Konvergencií nestojí na jednom mene. Foto – Braňo Gotthardt

Už od roku 2000 sa v Bratislave koná festival Konvergencie. Je to príklad akcie, ktorá skúša nové veci a hlási sa k tomu, že hranice hudby nie sú nemenné.

Umenie stíšiť sa. Umenie spájať. To sú dva slogany festivalu Konvergencie 2017. V podstate platia pre ktorýkoľvek z predchádzajúcich ročníkov, ale pre tento osemnásty, ktorý sa práve začal, sú veľmi výstižné. Najmä prvý z nich.

Oslava s tichým smútkom

Konvergencie sú názvom legendárneho dvojalbumu Mariána Vargu so skupinou Collegium musicum (1970). O tri dekády neskôr rovnaký názov použil festival, ktorý v Bratislave založil violončelista Jozef Lupták. Nebola to náhoda, ale snaha o niečo podobné – o spájanie rôznych hudobných svetov, ktoré vychádzajú z klasiky.

Marián bol súčasťou festivalu už od úplného začiatku, keď súhlasil s tým, že sa bude volať rovnako, a niekoľkokrát na ňom koncertoval. Tohtoročný koncert mal byť špeciálne pre neho, odznejú na ňom skladby, ktoré si želal, ale už si ho, žiaľ, nevypočuje. V auguste zomrel. Večer, kde zaznejú jeho skladby Antifona a Quattro movimenti per 4 archi aj diela jeho priateľa Vlada Godára a obľúbených skladateľov Bartóka, Šostakoviča i Pärta, sa ponesie v trochu inej atmosfére.

„Odchod Mariána Vargu sa mňa i nášho festivalu dotýka. Bol s Konvergenciami silne prepojený obsahovo a hudobne,“ hovorí Jozef Lupták. „Bude to oslava s tichým smútkom za hudobníkom, skladateľom, človekom, géniom, ktorý k tomu, aby svojou hudbou oslovil srdcia ľudí, nepotreboval žiadne inštitúcie ani hudobné ohraničenia.“

Koncert pre Mariána Vargu sa bude konať v nedeľu 24. septembra, vo Veľkom koncertnom štúdiu Slovenského rozhlasu. Hoci Konvergencie sa obvykle konajú v komornejších priestoroch, tento rok ponúkne ešte aj ďalšie dva večery v tejto sále plus jeden úplne špeciálny.

Hudba na zjedenie a iné špeciality

Pri koncertoch klasickej hudby sa obvykle uvádzajú len mená skladateľov a interpretov plus názvy diel. Na Konvergenciách je to inak. Väčšina z jedenástich večerov festivalu má svoj vlastný názov, ktorý naznačuje, že nejde len o prehratie skladieb, ale o starostlivo pripravený program.

Hlavná časť Konvergencií sa koná tento týždeň, ale jednu z ochutnávok už festival pripravil minulý týždeň v kníhkupectve Artforum, kde zneli skladby Mariána Vargu spolu s úryvkami z jeho knihy rozhovorov O cestách, ktoré nevedú do Ríma.

Ešte viac sa bude ochutnávať v rámci večera Hudba a jedlo v Carltone. Festival sa v doterajšej histórii už konal na rôznych miestach po centre Bratislavy (hlavný stan zostáva v Design Factory), v priestoroch hotela má však premiéru.

Dnešný večer je len pre necelú stovku návštevníkov, ktorí sa zmestia do reštaurácie. Menu tvoria Štyri predjedlá: Ančovičky a Nakladané uhorky, Chlieb s maslom, Pstruh, Čaj pre dvoch. Ale pozor: to nie sú len jedlá, ale autentické názvy skladieb Rossiniho, Mozarta, Schuberta a ďalších autorov. Inak povedané, koncert, kde hudba nie je len kulisou k jedlu, ale servírovanie jedla s regulárnym koncertom. Je to zároveň prvý pokus o oživenie tradície umeleckých večerov v najznámejšom bratislavskom hoteli.

Za názvom Z Benátok do Viedne (a Podolínca) sa zase skrýva koncert nášho súboru Solamente Naturali, ktorý sa predstaví s talianskou speváčkou Rominou Basso a v programe má aj jednu raritu – skladby barokového génia Vivaldiho, ktoré sa zachovali v kláštore piaristov v Podolínci a v 18. storočí sa hrávali na našom území. Medzi nimi aj Koncert pre husle F dur, čo je úplne unikátna skladba, ktorá sa doteraz považovala za neznámu. Solamente Naturali ju pod vedením huslistu Miloša Valentu v svetovej premiére nahrali na album Talianske koncerty z Podolínca.

Beatles Concerto Grosso

Konvergencie 2017 pripomenú aj výročia hudobníkov, ktorí sú s festivalom úzko hudobne aj osobne spojení už od prvého ročníka – pianistku Noru Škutovú a klarinetistu Ronalda Šebestu – a skladateľa Petra Breinera. Ten príde dirigovať Vivaldiho, Bacha aj svoje skladby Beatles Concerto Grosso No. 1 (In the style of Handel) a najkratší svetový koncert pre sólový nástroj a orchester. Každá z piatich častí trvá 15 sekúnd, čo je limit na nahratie videa na sociálnu sieť Instagram.

Breinerov InstaConcerto predstaví izraelský mandolinista Avi Avital, pre ktorého bol priamo napísaný. Zahraničnou hviezdou tohto ročníka je aj švajčiarsky súbor Camerata Zürich, ten privezie program spájajúci diela českých klasikov Dvořáka, Janáčka a Suka s textom francúzskej spisovateľky Maïe Brami.

O spájaní bol aj otvárací koncert festivalu, o ktorý sa v pondelok 18. septembra postaral súbor Bratislava Hot Serenaders s Milanom Lasicom a Petrom Lipom. Tí ponúkli „sweet and dance music 30. a 40. rokov 20. storočia.“

V rovnakom čase ako tieto pesničky v Maďarsku komponoval Bartók Mikrokozmos. Z pôvodne inštruktívneho cyklu pre klaviristov vznikla jedna z najoriginálnejších učebníc hudobného myslenia (ktorá, mimochodom, veľmi ovplyvnila aj Mariána Vargu) a zároveň rozlúčka veľkého autora s Európou, pretože krátko po jej dokončení emigroval do Ameriky. Na Konvergenciách zaznie výber z Mikrokozmu na víkendovom popoludňajšom koncerte pre deti a bude to v neposlednom rade aj exotické, pretože zahrá brazílska pianistka Sylvia Thereza.

Radosť z momentu (prekvapenia)

„Konvergencie majú osemnásť. Nie som si istý, či sme sa stali ,dospelým‘ festivalom, no ak sme v niečom dospeli, určite v schopnosti komunikovať komornú hudbu širšiemu publiku než na začiatku. Nadšenie a radosť z tvorenia si chceme ponechať detské, možno aj trochu tínedžerské. Verím a dúfam, že aj v dospelom veku Konvergenciám toto naďalej zostane. Radosť z momentu, z hudby, zo stretnutí, z krásy,“ dodáva Jozef Lupták.

Je to naozaj tak, ako tvrdí. Vždy cítiť, keď za hudobnými festivalmi stoja aktívni muzikanti. V tomto prípade sa to napríklad prejavuje aj tak, že oficiálny festivalový program nebudú tvoriť len diela uvedené v bulletine. Niektoré koncerty sa môžu predĺžiť o špeciálne prekvapenia, ktoré nebudú len obligátne prídavky. To sa tento rok týka najmä Koncertu pre Mariána Vargu a večera s Petrom Breinerom.

Teraz najčítanejšie