Denník N

Namiesto návštevy Ermitáže hokejový zápas v Ľadovom paláci? Program ruských vedcov odporúča najobľúbenejšie miesta domácich

Ilustračné foto – TASR/AP
Ilustračné foto – TASR/AP

Turisti stále častejšie vyhľadávajú autentické miesta. Pomôcť im v tom môže aplikácia Instagram a ruskí programátori.

Pri cestovaní sa riadime niekoľkými pravidlami, ktoré spája snaha nevyzerať ako turista. Nerozkladáme si mapu na ulici, vyhýbame sa klasickým turistickým atrakciám a hľadáme tie, ktoré uprednostňujú domáci.

Samozrejme, že sme počas nášho výletu po Číne navštívili Veľký čínsky múr, ale namiesto preplneného úseku zvaného Badaling sme sa vybrali na neďaleký a menej vyhľadávaný Juyongguan. Netlačili sme sa medzi turistami, ale nerušene sa niekoľko hodín prechádzali po múre, kde sme takmer nikoho nestretli.

Stále viac zahraničných návštevníkov chce miesta zažiť podobne ako domáci. Predierať sa davmi turistov cestou na parížsky vrch Montmartre môže byť miestami čarovné, oveľa krajší a osobnejší Paríž sa však ukrýva na jeho druhej strane.

Tam totiž turisti takmer vôbec nezablúdia, o čom svedčia aj ceny v kaviarňach, kde pohár vína stojí o polovicu menej.

Ako však nájsť takéto miesta, najmä keď vám ich domáci radšej neprezradia?

Počítačoví odborníci z Univerzity ITMO v Petrohrade vytvorili domáceho sprievodcu. Použili na to údaje z populárnej aplikácie Instagram, kde vyše 700 miliónov používateľov zverejňuje fotografie z celého sveta.

Program ruských vedcov dokáže tieto fotografie zanalyzovať, identifikovať skryté zákutia a následne sa o ne podeliť s turistami. Svoju metódu predstavili v článku publikovanom v časopise Procedia Computer Science.

Kto je domáci a kto turista

Program pracuje s algoritmom, ktorý dokáže rozlišovať medzi fotografiami, ktoré zverejnili miestni, a tými, ktoré patria len návštevníkom. Takýmto spôsobom potom určil, ktoré miesta sú obľúbené medzi obyvateľmi Petrohradu, a na základe ich zemepisnej polohy ich zaznačil na mape.

„Samozrejme, obľúbené miesta domácich a turistov sa líšia, ale bolo dôležité vedieť ako,“ povedal v tlačovej správe Alexander Višeratin z vedeckého inštitútu petrohradskej univerzity, podľa ktorého turistický sprievodca bežne odporúča desať až 15 atrakcií v každom meste.

„Určením obľúbených miest (domácich) môžeme týchto sprievodcov výrazne rozšíriť.“

Vedci zatiaľ zanalyzovali fotografie Petrohradu zverejnené vlani vo februári a novembri, teda v čase, keď mesto navštívi najmenej turistov. Vynechali tie, ktoré sa týkali dovolenkovej sezóny, ako aj 15 najobľúbenejších turistických miest. Z vyhľadávania tak vylúčili napríklad galériu Ermitáž, Kazanskú katedrálu alebo Nevský prospekt. Z analýzy tiež vynechali fotografie zo staníc metra.

Na základe každej zverejnenej fotografie programom zanalyzovali profil používateľov, ktorí zábery zverejnili. Pomohli si aj oficiálnymi štatistikami o turistoch. Podľa nich najväčší počet návštevníkov pochádza z Európskej únie (32 percent); v meste strávia priemerne dva týždne.

Za turistu program označil aj používateľa Instagramu, ktorého fotografie z Petrohradu sa zmestia do dvoch 15-dňových okien v rámci jedného roka, medzi ktorými je aspoň 30-dňová prestávka.

Tak zistili, že počas dvoch mesiacov zverejnilo vyše 23-tisíc obyvateľov Petrohradu okolo 530-tisíc fotografii s geografickými údajmi, ktoré sa týkali viac ako 17-tisíc miest.

Program tieto príspevky rozdelil do piatich kategórii – divadlá a múzeá, reštaurácie a kaviarne, zaujímavé miestne lokality (napríklad mosty alebo ulice), parky a iné.

Analýza ukázala, že zatiaľ čo turisti zverejňovali fotografie prevažne z centra, snímky domácich pochádzali z celého Petrohradu.

Najobľúbenejším miestom Petrohradčanov je podľa algoritmu Ľadový palác – hokejová aréna a koncertná hala, ktorej fotografie sa vyskytovali častejšie ako napríklad historické Mariinské divadlo. V kategórii zaujímavé miestne lokality zas domáci najviac obľubujú nábrežie rieky Fontanka.

Mapa obľúbených miest domácich a turistov. Foto – ifmo.ru

Žiadne davy v centre

Aká je nakoniec výhoda nového domáceho sprievodcu? Nové odporúčania pre turistov by mohli zabrániť ich koncentrácii na jednej ulici, pretože návštevníci by sa rozpŕchli aj do iných miest a v centre by sa tak netvorili davy.

To by tiež mohlo viesť k rozvoju mestskej infraštruktúry či podnikania aj v iných častiach mesta ako na niekoľkých hlavných uliciach. A napokon by to mohlo zlepšiť vzťah medzi domácimi a turistami, na ktorých sa miestni často sťažujú.

„Okrem zníženia hustoty turistov to povedie k tolerantnejšiemu postoju domácich k tejto skupine, keď napríklad návštevníci mesta budú mať menší dosah na dopravu,“ povedala pre Guardian autorka štúdie Xenia Muchinová.

Tá chce program ďalej vylepšovať napríklad sledovaním obľúbenosti fotografií, ktorú chce merať množstvom „lajkov“ alebo komentárov.

Kým turisti vďaka programu získajú nové tipy na originálnejšie a menej vyhľadávané miesta, pozitíva takéhoto rozšírenia pre miestnych obyvateľov sú takisto neodškriepiteľné. V konečnom dôsledku však nový domáci sprievodca môže viesť k strate čara skrytých zákutí, ktoré turisti zatiaľ nenašli.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Svet, Veda

Teraz najčítanejšie