Denník N

Markíza je na predaj, špekulujú české médiá, slovenská Penta o záujme mlčí

Televízne noviny Markízy. Foto – FB Televízne noviny
Televízne noviny Markízy. Foto – FB Televízne noviny

Penta aj česká skupina PPF tvrdia, že špekulácie o kúpe televízií zo skupiny CME nechcú komentovať. Penta už raz záujem o Markízu mala.

Najväčšia slovenská komerčná televízia je na predaj, píše český portál Echo24.cz. Súčasný vlastník Markízy, americká skupina CME, ju podľa informácií servera ponúka v jednom balíku s ďalšími televíznymi stanicami z regiónu, českou Novou, bulharskou bTV a rumunskou ProTV.

Televízie sa majú predávať v jednom balíku za viac ako miliardu dolárov. Echo špekuluje o záujme niekoľkých finančných skupín, vrátane slovenskej Penty.

„Záujem už skôr deklarovala skupina Penta, ktorá pre CME v minulosti zaisťovala určitý typ finančných služieb a má na ňu dobré väzby,“ píše Echo.

Foto N – Tomáš Benedikovič

„Špekulácie nikdy nekomentujeme,“ reagoval na dohady o vstupe do Markízy hovorca Penty Gabriel Tóth.

CME odpovedala rovnako. „Našou politikou je nekomentovať dohady,“ odpísal hovorca skupiny Mark Kobal. Samotná Markíza odkázala len na komunikáciu CME.

Penta už raz o Markízu stála

Penta na Slovensku cez spoločnosť News and Media Holding vydáva napríklad denník Plus Jeden deň či týždenníky Plus 7 dní a Trend. Skupina cez spoločnosť Namav kontroluje aj menšinový podiel vo vydavateľstve Petit Press, ktoré vydáva denník SME.

O tom, že Penta má záujem o Markízu, sa špekuluje už dlho, doteraz zväčša kolovala verzia, že skupina stojí len o slovenskú televíziu, a nie o viac staníc zo skupiny CME.

Už v novembri 2014 Martin Danko, bývalý hovorca Penty a súčasný člen Dozornej rady News and Media Holding, priznal záujem skupiny o televíziu v relácii Večera s Havranom na Dvojke. Rokovania so CME údajne prebiehali v roku 2013, no k dohode neviedli.

„Nenadobudli sme finálny dojem, že oni sú pripravení predávať a odchádzať z tohto trhu,“ povedal vtedy Danko. Špekulácie o tom, že Penta má naďalej záujem o Markízu, sa však objavujú aj naďalej.

Skupina by musela televíziu získať cez inú firmu, a nie svoj mediálny holding News and Media. Podľa zákona o vysielaní a retransmisii nemôže vydavateľ periodickej tlače vydávanej aspoň päťkrát do týždňa zároveň vlastniť licencie na multiregionálne či celoplošné vysielanie.

Záujem údajne majú aj Číňania a Kellner

Echo píše, že záujem o štyri televízie z krajín strednej a východnej Európy majú aj iné finančné skupiny.

Skupina čínskych investorov CEFC, ktorá sa nedávno stiahla zo spoločnosti Empresa Media, do ktorej patrí napríklad televízia Barrandov, či PPF českého miliardára Petra Kellnera. PPF už pred časom českú televíziu Nova vlastnila.

„Ďakujeme za otázku, ale špekulácie z trhu nekomentujeme,“ odpovedala Denníku N podobne ako Penta hovorkyňa PPF Zuzana Migdalová.

Podľa Echa má záujem CME predať svoje televízie potvrdzovať fakt, že skupina v júli potvrdila predaj svojich staníc v Chorvátsku a Slovinsku.

Medzi štyrmi televíziami, ktoré CME zostali, je najlukratívnejšia česká Nova, ktorá podľa webu CME v roku 2016 kontrolovala tri pätiny českého trhu televíznej reklamy, ktorý má hodnotu takmer 300 miliónov dolárov.

Markíza je po rumunskej PopTV tretia. CME uvádza, že skupina Markíza, kam patria aj stanice Dajto či Doma, ovláda 63 percent slovenského trhu televíznej reklamy, ktorý má celkovú hodnotu 130 miliónov dolárov. Televízie zo skupiny Markíza mali vlani 32-percentný podiel na diváckom publiku.

CME v prvom polroku 2017 mala zisk 83,3 milióna dolárov (teda 71,5 milióna eur), čisté príjmy skupiny dosiahli 316,9 milióna dolárov (272,1 milióna eur). Firma má však z minulých rokov dlh v stovkách miliónov eur, len budúci rok mali splatiť asi 250 miliónov eur. CME na to chcela použiť peniaze z predaja televízií v Slovinsku a Chorvátsku.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie