Denník N

Slováci vyrábajú psie krmivo zo surovín, aké si pre seba často nekupujú ani ľudia, aj tak prerazili

Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich konzervy. Foto – Alena Lengyelová
Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich konzervy. Foto – Alena Lengyelová

Najkvalitnejšie hovädzie mäso z farmy či voľne plávajúce lososy menia v Sušienkove – po novom Pet Farm Family – na psie krmivo. Sú drahí, ale za svojím prístupom si stoja, aj keď im ľudia občas vyčítajú, že im šibe.

Keď prvýkrát vkročím do obchodu v pražskej štvrti Vysočany, mám pocit, že som sa ocitol skôr v dizajnérskom štúdiu či hipsterskom butiku, a nie v predajni, kde predávajú, ale aj vyrábajú krmivá pre psov.

No len čo z gauča vyskočia dvaja vipeti, psy zo skupiny chrtov, dostanem sa trochu do obrazu. Okrem Sušienky a Špagety, ako sa psy volajú, ma vítajú aj dvaja slovenskí majitelia podniku. Matej a Alena, ktorí Sušienkovo, po novom Pet Farm Family, založili.

Na veľkom drevenom stole si všímam pozorne naskladané psie konzervy a sklenené poháre so psími pamlskami s pomerne originálnymi názvami. Divá sviňa, Losie bobky, Divočina, Kravina.

Poháre s peknými etiketami skrývajú bezlepkové sušienky vyrábané z mäsa z voľne žijúcich a pasúcich sa zvierat, teda kvality, akú si na stôl nedoprajú ani mnohí z nás. Ceny tomu zodpovedajú. Pohár so 100-gramovými maškrtami stojí šesť eur, veľká 400-gramová konzerva okolo piatich.

Matej Toman a Alena Lengyelová zo Sušienkova, dnes Pet Farm Family. Foto – Alie Lengyelová

Je to veľa? Matej s priateľkou hovoria, prečo nie, kto si ich krmivo kupuje a ako sa im za pár rokov podarilo zo záľuby vybudovať firmu so štrnástimi zamestnancami, ktorá začína exportovať do viacerých európskych krajín.

A rozprávajú aj o tom, ako by sme mali psy, pôvodom mäsožravcov, kŕmiť, prečo kritizujú veľkých výrobcov psích konzerv a granúl, a v čom je pre psa dobrá takzvaná BARF strava, teda kŕmenie surovými potravinami a mäsom.

Na začiatku boli Sušienka a sušienky

„Som odchovanec reklamnej agentúry, pred pár rokmi som pracoval v Bratislave, ale v jednej chvíli som dospel do bodu, že mám toho plné kecky,“ rozpráva Matej, inak grafický dizajnér, ako vlastne prišiel do Prahy.

„V tom čase som spoznal Alenku. Ona je z Košíc, a keď sme rozmýšľali, kde zakotviť, prišli sme na Prahu.“

Presťahovali sa, ale k podnikaniu mali ešte ďaleko. Matej naďalej robil v agentúre, Alena fotila. Fotografovanie jej zostalo dodnes, uchytila sa ako autorka, ktorá spolupracuje s jednou svetovou fotobankou.

„Matej chodil do roboty, ja som robila z domu, a niekedy som sa trochu nudila, chýbal mi kontakt so živými tvormi,“ spomína. „A tak sme si kúpili psa, Sušienku. Tá nám obrátila život hore labkami, netušili sme, čo to bude za osobnosť.“

Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich sušienky. Foto – Alie Lengyelová

So Sušienkou prišli aj sušienky – teda tie pre psy. „Vždy som jedla a varila si zdravo, Mateja som to postupne naučila tiež, aj keď z Bratislavy prišiel ako fast-foodový typ,“ vraví Alena.

„Keďže som pozerala na pôvod jedla, ktoré som kupovala pre seba, prišlo mi normálne riešiť to aj pri psovi. Keď som cez víkendy na trhoch nakúpila jedlo pre nás, zostali mi odrezky, z ktorých som začala Sušienke robiť sušienky.“

Recepty si vymýšľala sama, držala sa však článkov a odporúčaní, ako má vlastne psia strava vyzerať. Mäso, ovocie, zelenina, semiačka. Ako obaja hovoria – keď sa pečie pre psa, nie je až tak dôležité, ako to chutí, nakoniec, soľ či koreniny sa úplne vynechávajú. No zloženie je podstatné.

„Pes je mäsožravec, ktorý sa ale počas svojho vývoja dostal aj k zelenine či ovociu, napríklad v podobe natrávených zvyškov,“ vysvetľuje Matej. „Podstatné však je, že pes nie je ryžožravec či sójožravec. Všetky tieto lacné náhrady mu síce zasýtia brucho, ale žiadnu nutričnú hodnotu nemajú.“

Fungovalo to jednoducho: z potravín na trhu si navarili obed, a čo zostalo, išlo pre Sušienku. Na začiatku piekla sušienky ako maškrty, ktoré si po chvíli obľúbili aj ich známi.

„Piekli sme to doma, no mali sme len Sušienku,“ vraví Matej. „Vždy sme toho napiekli viac a aby sa to nepokazilo, začali sme to rozdávať. A neskôr už aj ponúkať na Facebooku. Až sme prišli do štádia, keď sme si povedali, že nám to berie toľko času, že sa na to buď vykašleme, alebo postavíme firmu s povoleniami, e-shopom a začneme sa tomu venovať naplno.“

Z prvých sušienok vzniklo Sušienkovo. Písal sa rok 2012.

Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich výrobňa. Foto – Alie Lengyelová

Nie je to pre tie psy škoda?

Samozrejme, na začiatku bolo treba vybaviť povolenia z veteriny, ale aj českého skúšobného poľnohospodárskeho ústavu, ktorý má v krajine na starosti schvaľovanie krmív. Matej s priateľkou si prenajali prvú prevádzku, k sušienkam pridali konzervy, ktoré majú slúžiť ako plnohodnotné krmivo, či takzvané steaky, teda stopercentné sušené mäso.

A biznis sa rozbehol. „Pred Vianocami 2013 sme dokonca museli nakrátko vypnúť e-shop, lebo sme nestíhali piecť, baliť a odosielať. Boli sme len dvaja a denne prišlo 50 objednávok,“ spomína Matej.

V čom sa konzervy a pamlsky zo Sušienkova líšili od krmív bežných značiek? Obaja hovoria, že v prvom rade boli a sú vyrábané z „human grade“ ingrediencií – základom sú teda suroviny v takej kvalite, akú je aj človek.

Ich konzervy aj pamlsky obsahujú väčšinou mäso – až 60 či 70 percent, zvyšok tvorí zelenina ako mrkva, bylinky či olivový olej z Toskánska. Pre porovnanie: 40-gramová sušienka Pedigree Schmackos obsahuje podľa výrobcu „obilniny, mäso a živočíšne deriváty (udávajú sa minimálne 4 percentá hovädzieho mäsa a minimálne 4 percentá čerstvého mäsa), oleje a tuky, rastlinné produkty, minerálne látky, cukry a kvasinky“.

No kým 40-gramová sušienka od Pedigree stojí niečo vyše eura, 100-gramové balenie zo Sušienkova 6 eur.

Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich výrobňa. Foto – Alie Lengyelová

„Naše veci boli dosť drahé, aj kamaráti nám vraveli, že sme drahí,“ vravia obaja. „Problém je, že všetci sú naučení kupovať lacné veci, lebo si neuvedomujeme, odkiaľ pochádzajú ingrediencie, z ktorých sú. Akonáhle si človek vyrobí niečo sám – nech si napríklad skúsi sám upliesť sveter – pochopí skutočnú hodnotu.“

Ako hovoria majitelia Sušienkova, naša doba priniesla akúsi cenovú benevolenciu. Všade máme akcie, všade chceme zbierať bodíky. „My osobne tomu nedrukujeme. Keď vidím farmára, ktorý má kvalitné produkty, rada mu zaplatím a chcem byť pri jeho raste,“ vraví Alena.

„Minule nám písal jeden pán, že nám musí úplne šibať. Porovnával cenu mäsa z konvenčného chovu s mäsom, ktoré kupujeme od farmára, ktorý má kravy celý rok vonku. Nikdy nebudem podporovať farmára, ktorý si myslí, že je v poriadku mať zviera v klietke. Ak sa raz tvárime, že milujeme psy, mali by sme rešpektovať všetky zvieratá. To je náš koncept.“

Na čo teda Sušienkovo svojich zákazníkov lákalo? Konzervy a pamlsky vyrába len z kvalitného mäsa, ktoré nie je vyradené z jatiek, ako sa to pri psích krmivách stáva. Je to čistá svalovina, nepoužívajú ani pečeň či žalúdky, z ktorých sa robí veľa psích maškŕt. Z vnútorností melú len srdcia či jazyky.

Keď sedím v obchode a počúvam o olivovom oleji z Toskánska a voľne žijúcich lososoch, pýtam sa skepticky – nie je to pre tie psy škoda? Nemalo by dobré mäso zostať pre ľudí?

„Naše mäso je síce svalovina, ale vo veľkej miere sú to orezy z toho, čo ide ľuďom,“ dopĺňa Alena. „Keďže do konzerv a sušienok mäso melieme, nepotrebujeme veľké steaky vcelku. Využijeme aj to, čo sa z nich oreže, no nejde o zvyšky či odpad.“

Sušienkovo (Pet Farm Family). Foto – Alie Lengyelová

Čo by mal pes vlastne jesť?

Práve bežné granuly a krmivá pre psov mladí podnikatelia kritizujú. Prekáža im najmä to, že hrajú na objem a nie na nutričné hodnoty. „Keď má pes kvalitnú stravu, veľa proteínov, nemusí jej zjesť toľko. Svoju dávku si splní, aj keď mu brucho nenafukujú obilniny, lepok a sója,“ vravia.

Netreba hneď zavrhovať kŕmenie psa granulami, ale je dobré čítať obaly. „Na trhu je veľa značiek, ktoré stále propagujú nové receptúry,“ vysvetľuje Alena. „Ja sa vždy pozerám na obsah krmiva aj na pôvod surovín. Gro by malo byť mäso. Granuly by mali byť mäsité, a to mäso by malo byť zo zdravých zvierat, ktoré nie sú dopované antibiotikami.“

Väčšina výrobcov však doháňa objem zemiakmi, obilninami a strukovinami, z ktorých pes v skutočnosti nič nemá. Vytvárajú len hmotu. Kritiku si odnáša aj odmeňovanie psíkov piškótami.

Naozaj sú taký problém? Veď psy piškóty milujú. „To je hlúposť,“ povie Alena rezolútne. „Psy v prvom rade milujú hru, ktorú s nimi človek vtedy hrá. Že ich odmeňuje za nejaký kúsok. Ľudia zabúdajú na to, že pes je fascinovaný svojím pánom, považuje ho za svojho vodcu, a to sa pri hre jasne prejavuje.“

Sušienkovo (Pet Farm Family) a ich suroviny. Foto – Alie Lengyelová

Medzi psičkármi začína byť čoraz populárnejšie takzvané BARF stravovanie psov. Podľa Mateja je to niečo ako ideálna verzia, ktorú netreba stopercentne napĺňať, no dá sa ňou inšpirovať, lebo vychádza z toho, že pes je mäsožravec, a potravu jedol surovú.

BARF je skratka z anglických slov „Biologically Appropriate Raw Foods“, čo sa dá preložiť ako biologicky vhodná surová potrava. Je to metóda kŕmenia psa prirodzenou a surovou stravou, ktorú tvorí najmä surové mäso, surové kosti a surová zelenina.

Podľa tohto princípu by pes mal dostávať dennú dávku jedla v objeme dvoch až troch percent z jeho hmotnosti. Väčšinu by malo tvoriť surové mäso a kosti, ktoré dopĺňa surová zelenina.

„Pes má žalúdok prispôsobený tomu, aby vedel kosti stráviť,“ vysvetľuje Matej. „Kosť, keď sa uvarí, stratí svoju štruktúru a ľahko sa štiepi, čo môže viesť až k prepichnutiu čreva. Preto by mali psy jesť jedine surové kosti.“

Ak dám psovi surové mäso, bude agresívnejší, vravelo sa vždy u nás doma. Nie je to tak? „Je to mýtus. Pes ide podľa svojej úlohy, ak nie je naučený útočiť, neútočí. Poznáme veľa barfistov, ktorí kŕmia psy len surovým mäsom a sú to tie najprítulnejšie zvieratá,“ vraví Matej.

„BARF je taký ideálny spôsob, ako psa stravovať, aj keď nie pre každého psa. Je to ako u ľudí – každému vyhovuje niečo iné, je to tak aj pri psoch,“ dodáva.

Sušienkovo (Pet Farm Family). Foto – Alie Lengyelová

Firma rastie, názov sa mení

Aj napriek skeptickým pohľadom a mnohým kritikom, Sušienkovo rástlo každý rok. Dnes už má štrnástich zamestnancov, aj keď Matej s priateľkou priznávajú, že pre veľké investície ich ešte neuživí. „Je to pre nás full-time z pohľadu času, ale ešte nie peňazí.“

Tento rok firma oznámila, že začne vyvážať aj do iných európskych krajín, nedávno sa pochválili napríklad kontraktmi v Estónsku. „Česko-slovenský trh je špecifický, je tu len kus nejakého koláča. Ak chceme ísť ďalej, musíme ísť do zahraničia,“ vraví Matej.

Práve preto menia aj svoj názov. Sušienkovo síce znie ľubozvučne, ale len pre Slováka. „Už v Česku to nebol dobrý názov,“ zamýšľa sa Matej. „Česi nemajú dvojhlásku ‚ie‘ a ani neskladajú slová cez koncovku ‚-ovo‘. Teraz expandujeme do zahraničia a tam už to nefunguje vôbec. Preto sme zvolili nový názov Pet Farm Family.“

Sušienkovo (Pet Farm Family). Foto – Alie Lengyelová

A kto sú vlastne ľudia, ktorí si ich výrobky kupujú? Skeptik vo mne sa opäť pýta – nie sú to náhodou najmä blázni, ktorí to so starostlivosťou o psy preháňajú a vozia ich v kočíku namiesto detí?

Nájdu sa aj takí, odpovedá Matej. „Ale nesmerujeme to pre ľudí, ktorí rozmýšľajú takto. Nekomunikujeme naše výrobky ako rozmar, ktorým môžu svojho psa rozmaznávať. Oslovujeme tých, ktorým záleží na pôvode surovín, a potom tak rozmýšľajú aj pri svojich psoch. Náš produkt nie je masový, nechystáme sa do Tesca.“

Občas si v obchode dvoch mladých Slovákov nakúpia aj bežní psičkári, najmä na Vianoce, keď si povedia, že svojmu psovi doprajú niečo lepšie.

Alena s Matejom dúfajú, že časom ich nadchnú natoľko, že u nich budú kupovať častejšie. „Človek si môže povedať – psovi môžem dať čokoľvek, veď on to zje. Ale pes sa nevie rozhodovať. Od toho sme my ľudia, aby sme rozhodovali, čo mu dáme.“

Teraz najčítanejšie