Denník N

Gajdoš sľubuje, že migy nekúpi, priznal však, že si ich dal zaceniť

Slovenské migy dosluhujú. Foto – TASR
Slovenské migy dosluhujú. Foto – TASR

Kúpa ruských stíhačiek by bola vážnym porušením sankcií EÚ. Slovensko má možnosť odstrihnúť sa od Moskvy aj v prípade, že by sa nákup západných lietadiel naťahoval.

Ministerstvo obrany neplánuje kupovať ruské stíhačky MiG-35, hoci priznáva, že si vlani dalo vypracovať cenovú kalkuláciu na tieto stroje. Vyplýva to z vyjadrení ministra Petra Gajdoša, ktorý v stredu vládu požiadal, aby na výber nových strojov dostal viac času.

Nominant SNS si teraz pýta čas do polovice budúceho roka. Až dovčera platilo, že minister má vybrať nové stíhačky do konca tohto mesiaca a v hre je 14 švédskych strojov Jas – Gripen, prípadne najnovšie modely amerických stíhačiek F-16.

Podľa viacerých ministrov Gajdošovi vyhovejú a pridajú mu čas na výber nových strojov. Premiér Robert Fico sa k stíhačkám nevyjadril.

„Nik nepočíta s tým, že budeme nakupovať migy,“ tvrdí Gajdoš s tým, že Slovensko hľadá proeurópske a proatlantické riešenie. Priznal, že z Ruska dostali ponuku na nové stíhačky MiG. Podľa informácií Denníka N sa naše ministerstvo minulý rok iniciatívne ozvalo ruskej štátnej firme RSK MiG a požiadalo ju, aby poslala ponuku. Takýto krok je nemožný bez vedomia ministra či šéfa úradu Jána Hoľka.

Ruské stíhačky by sme kúpiť nemohli

Prekvapivé je už to, že Slovensko ako členská krajina NATO a Európskej únie oslovilo Rusko, ktoré sa dlhodobo dostáva do konfrontácií s NATO ako takým, ale aj s členskými krajinami Aliancie. Sankcie, ktoré prišli zo strany Európskej únie po ruskej anexii Krymu, sa týkajú aj obchodovania so spoločnosťou RSK MiG a platia už od 31. júla 2014.

Česi si gripeny prenajímajú od roku 2005, za lízing štrnástich strojov ročne platia 50 miliónov eur. Foto – army.cz

Podľa rozhodnutia Únie odvtedy platí zákaz vývozu a dovozu zbraní a vojenského materiálu z a do Ruskej federácie. Toto opatrenie sa netýka len dodávok vojenského materiálu uskutočnených na základe už uzavretých kontraktov a na dodávky náhradných dielov a servisu nevyhnutného pre údržbu už existujúcej výzbroje v Únii. Sankcie na RSK MiG uvalili aj Spojené štáty.

Gajdoš aj minister vnútra Robert Kaliňák (Smer) v stredu naznačovali, že existujú aj iné možnosti, ako kúpiť švédske gripeny, alebo americké F-16. Okrem Američanov a Švédov podľa ministra obrany rokovali aj s inými európskymi vládami. S ktorými, neprezradil, stíhačky už však veľa krajín nevyrába. Do úvahy prichádza Eurofighter Typhoon (nemecko-britsko-talianska spolupráca) a francúzsky Dassault Rafale. Ide však o výrazne drahšie riešenia, ako sú gripeny.

Rusi alebo Poliaci?

Či odloženie nákupu o niekoľko mesiacov, alebo možno až o takmer trištvrte roka, znamená ďalšie predĺženie životnosti našich strojov MiG-29, stále nie je jasné.

Hlavného favorita, lietadlá Jas-39 Gripen, by mohli výrobcovia dodať za dva roky, možno aj za rok a pol. Rozhovory s výrobcami stíhačiek o nákupe sa rozbehli ešte počas ministrovania Martina Glváča (Smer) a Švédi boli považovaní za veľmi pravdepodobného víťaza – ich stíhačky používajú napríklad aj Česi a Maďari.

Zmluva na servis ruských strojov s RSK MiG vyprší na jeseň 2019, takže môže hroziť, že by sme na určitý čas zostali bez lietadiel, alebo by sme museli predĺžiť takzvanú abonentnú zmluvu s Rusmi.

Nie je jasné, či by výrobca stíhačiek pristúpil na predĺženie o niekoľko mesiacov, alebo trval na dlhšom období, čo by nás mohlo stáť milióny eur navyše.

Minister hospodárstva Peter Žiga (Smer) však nepredpokladá, že by sa ešte servisná zmluva s ruskou firmou mala ďalej predlžovať.

Z pohľadu v tejto chvíli stále platných sankcií EÚ voči ruskému zbrojnému priemyslu by mohlo byť predlžovanie abonentnej zmluvy s RSK MiG sporné. Navyše, na servis týchto strojov máme aj inú, európsku možnosť. Servis lietadiel MiG-29 totiž dokáže zabezpečiť aj Poľsko, ktoré tieto stroje, rovnako ako my, stále používa. Pre servis migov v Poľsku sa po prijatí sankcií voči Rusku rozhodlo Bulharsko, ktoré sa už medzičasom vyjadrilo, že si kúpi gripeny.

Koalícia: nemáme spor

Ministri tiež v stredu upokojovali, že v koalícii pre stíhačky nie je žiaden spor. Róbert Ondrejcsák ako štátny tajomník na ministerstve obrany za Most-Híd totiž v utorok oddialenie rozhodnutia o nákupe stíhačiek kritizoval, na čo zareagovalo ministerstvo obrany vyhlásením, v ktorom zaútočilo na vlastného štátneho tajomníka.

Štátny tajomník Róbert Ondrejcsák. Foto – TASR

„Podľa mojej mienky nie je veľký priestor na spor,“ povedala ministerka spravodlivosti Lucia Žitňanská s tým, že akceptovala informáciu, že minister Gajdoš len potrebuje viac času na výber stíhačiek.

Aj Ondrejcsák už v stredu operoval vyhlásením, že „budúcnosť stíhacieho letectva je odborný, a nie politický problém“, a nechcel už podľa TASR komentovať, aké mal rozhovory s ministrom obrany.

Sivá eminencia Hoľko sa obáva vtákov v motore

O koketovaní vedenia ministerstva obrany s MiGmi ako lietadlami aj na ďalšie roky veľa napovedajú niekoľko mesiacov staré vyjadrenia šéfa úradu Jána Hoľka, ktorého na ministerstve považujú za vplyvnejšieho človeka, než je samotný minister.

Hoľko v júni na stretnutí s novinármi hovoril, že sa našej armáde jednomotorové gripeny nehodia, a vysvetľoval to argumentom, že pri letisku Sliač, kde sídli stíhacia letka, žije veľa vtákov.

„Jednomotorové stroje sú zlé kvôli letisku Sliač, ktoré je obklopené bohatou faunou. Je tam veľa vtákov, ktoré jeden motor môže nasať,“ tvrdil. Po strete s vtákom sa podľa neho lietadlo môže stať ťažko ovládateľným a pilotovi nezostane nič iné, len sa katapultovať. „Zatiaľ čo ak má dva motory a nasaje do jedného z nich vtáky, tak sa síce poškodí, ale pomocou zvyšného motora je schopné pristáť.“ Ministerstvo neskôr jeho slová označilo len za súkromný technický názor.

Faktom je, že jediným dvojmotorovým bojovým lietadlom, ku ktorému si ministerstvo vypýtalo ponuku, je MiG-35. Jeden motor má gripen aj americký stroj F-16. Dvojmotorové lietadlá sú vo všeobecnosti drahšie a vyššie sú aj ich prevádzkové náklady. Ani jedna z postkomunistických krajín v EÚ v rámci výmeny svojich stíhačiek nekúpila pre vysoké náklady dvojmotorové stroje.

V prípade, že kúpime stíhačky gripen, ich cena v prípade nákupu plánovaných 14 kusov by mohla byť nad jednou miliardou eur. V prípade strojov F-16 by mohla byť o 30 či 40 percent vyššia.

Slovenské stíhačky

Teraz najčítanejšie