streda

Choďte sa pozrieť na Ninu, veľa lepších filmov na Slovensku nevzniklo

Po premiérach na festivaloch v Toronte a v Karlových Varoch prichádza novinka režiséra Juraja Lehotského do našich kín.

Hlavnú hrdinku, ktorej sa rozvádzajú rodičia, si zahrala Bibiana Nováková. Foto - Nina film

Existuje teória, že nové filmy nevznikajú po jednom, do kín idú v „clusteroch“, zhlukoch snímok s podobnými témami, motívmi či spracovaním. Je jedno, či sa tvorcovia inšpirujú navzájom, ale to skrátka visí vo vzduchu, slovenský film, zdá sa, túto hypotézu potvrdzuje.

Minulý rok bol v znamení znásilnených tínedžeriek (Pir­ko, Špina), tento rok sú zase v kurze ponory do prežívania pubertiačok z nekompletných či nefunkčných rodín (Piata loď, Nina).

Rockový žeriavník (Robert Roth) a tanečníčka zamestnaná na rakúskej benzínke (Petra Fornayová) majú dcérku Ninu, ktorá ťažko prežíva ich rozchod a uteká pred problémom na tréningy plávania.  To je v skratke príbeh filmu, ktorý režisér Juraj Lehotský odpremiéroval v Karlových Varoch, potom v Toronte a teraz je v našich kinách.

Čaro je v tom, že jeho dej iba ťažko rozviniete do ďalších viet, až takýto jednoduchý, obyčajný príbeh to je. Veď preto je výnimočný. Veľa lepších filmov tu od roku 2000 nevzniklo, ak vôbec nejaký.

Podobné a predsa iné

Navonok to pripomína snímku Piatu loď. Oba filmy majú úspech v zahraničí, rovnakého dramaturga-scenáristu Mareka Leščáka, oba sa chcú ponárať do prežívania dvanásťročnej hrdinky, sprostredkovať jej videnie a pohľadom detských očí „nastavovať zrkadlo nám dospelým“.

Povrchne to sú podobné, ale inak úplne iné

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |

Už viac ako 103949 z vás dostáva správy e-mailom