Denník N

Choďte sa pozrieť na Ninu, veľa lepších filmov na Slovensku nevzniklo

Hlavnú hrdinku, ktorej sa rozvádzajú rodičia, si zahrala Bibiana Nováková. Foto - Nina film
Hlavnú hrdinku, ktorej sa rozvádzajú rodičia, si zahrala Bibiana Nováková. Foto – Nina film

Po premiérach na festivaloch v Toronte a v Karlových Varoch prichádza novinka režiséra Juraja Lehotského do našich kín.

Existuje teória, že nové filmy nevznikajú po jednom, do kín idú v „clusteroch“, zhlukoch snímok s podobnými témami, motívmi či spracovaním. Je jedno, či sa tvorcovia inšpirujú navzájom, ale to skrátka visí vo vzduchu, slovenský film, zdá sa, túto hypotézu potvrdzuje.

Minulý rok bol v znamení znásilnených tínedžeriek (Pir­ko, Špina), tento rok sú zase v kurze ponory do prežívania pubertiačok z nekompletných či nefunkčných rodín (Piata loď, Nina).

Rockový žeriavník (Robert Roth) a tanečníčka zamestnaná na rakúskej benzínke (Petra Fornayová) majú dcérku Ninu, ktorá ťažko prežíva ich rozchod a uteká pred problémom na tréningy plávania.  To je v skratke príbeh filmu, ktorý režisér Juraj Lehotský odpremiéroval v Karlových Varoch, potom v Toronte a teraz je v našich kinách.

Čaro je v tom, že jeho dej iba ťažko rozviniete do ďalších viet, až takýto jednoduchý, obyčajný príbeh to je. Veď preto je výnimočný. Veľa lepších filmov tu od roku 2000 nevzniklo, ak vôbec nejaký.

Podobné a predsa iné

Navonok to pripomína snímku Piatu loď. Oba filmy majú úspech v zahraničí, rovnakého dramaturga-scenáristu Mareka Leščáka, oba sa chcú ponárať do prežívania dvanásťročnej hrdinky, sprostredkovať jej videnie a pohľadom detských očí „nastavovať zrkadlo nám dospelým“.

Povrchne to sú podobné, ale inak úplne iné a rozdielne filmy.

Piata loď chce hľadať balans, niečo medzi filmom vhodným pre deti a naozajstnou sociálnou drámou. Vykresľuje kruté vzťahy v rodine, no dáva si pritom pozor na jazyk, a na to, aby to nebolo až príliš kruté.

Rovnomennú predlohu spisovateľky Moniky Kompaníkovej preto snímka zjemňuje a napríklad motív sexuálneho zneužívania, v knihe úplne otvorený, je vo filme iba v jemnom náznaku. Aj obrazom a výtvarnou kamerou chce Piata loď najmä jedno: ukázať, že svet detí je, napriek krutej realite, plný farieb, fantázie a surreálnych snov.

Nina ani náhodou nie je snímka pre deti. Nie je jemná jazykom (rodičia si nadávajú pred dieťaťom do ko.otov a p.č) a kamera nečaruje fantazijné výjavy z hry svetielok na plafóne. Napriek snovým záberom je obraz chladný, od postáv má odstup, a ak niečo dokresľuje, tak len jemne, v nenápadných odtienkoch. Vlastne je to viac ako o Nine film o jej rodičoch.

Ešte dlho by sa dali rozoberať detaily. Slovenský film objavil bratislavský prístav (okrem Niny pozri Špinu) aj bratislavský prízvuk (aj rodený Bratislavčan sa po kine zaprisahá, že bude viac mäkčiť). Červené socialistické zastávky MHD z hlavného mesta zmizli, vo filme však ešte sú. A tak ďalej.

Podstatné však nie je toto, ale kus cesty, ktorú naše filmy, niekedy paušálne a nepresne nazývané sociálnymi drámami, prešli. Postavy už nie sú socky, ale nižšia stredná trieda. V Lehotského Zázraku (2013) ste neverili Rothovi v mikine. Tu mu toho žeriavníka veríte.

Foto – Nina film

Už to nie sú socky

Snímka Zázrak totiž ešte niesla stopy pózy. Bol to trochu dvihnutý prst scenáristu, príslušníka strednej triedy, ktorý nám, ostatným divákom, tiež príslušníkom strednej triedy, dáva správu o krutom a naozajstnom živote na dne. Nič takéto okaté, pozérske či kŕčovité nie je v Nine. Jej scenár je šifrovaný a zároveň prirodzený, nič ostentatívne nastrčené do prvého plánu.

Nina je aj príklad toho, kam sa naše filmy posunuli v distribúcii. Nie tak dávno bývalo métou slovenský film dokončiť a na ostatné nezostali sily ani peniaze. Ďalšia fáza boli snímky ušité na festivaly, pri ktorých sa ani príliš nerátalo s návštevnosťou doma. Ešte neskôr prišli snímky ušité na domáceho diváka, s ktorými sa nerátalo v zahraničí, ale do kín prilákali státisíce ľudí.

Dnes vieme, že usilovať sa o marketing a široké nasadenie ešte neznamená podliezať sa divákovi v estetike, lebo sú to dve rozličné veci. Nina mieri s delegáciou do piatich miest, bude sa hrať multiplexoch. Choďte na ňu, vážne. Škoda, ak by zanikla pri Únose a Čiare.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie